Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 769 ggr
lightseeker
0

vad är häxor

är det bara ett annat sätt för hippie-rörelsen att överleva.

Såg nyss en dokumentär om vad som hände med hippiesen när dom blev äldre. Känner nog att mycket av det stämmer in på häxor. Det fria tänket, miljömedvetenheten, tron på den egna kraften istället för på toppstyrning. Vad tror ni själva?

Hennum
0

jag kollade på det med lite, med pappa. jag sade att jag kanske skulle bli hippie, men då är jag ju på god väg Skrattande fast då måste jag köpa helt ny garderob gissar jag, för att gå helt i svart kan väl inte en hippie göra?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lightseeker
0

en hippie, var ju fri till att klä sig hur den ville.
Men med som så mycket annat, så kanske det är så att man måste svälja ett helt färdigt koncept för att få lov till att kalla sig hippie, häxa eller what so ever.

Om jag tex. jobbar på en hög post, klär mig konservativt, går regelbundet i kyrkan osv, så kanske folk gärna vill ifrågasätta hur jag kan kalla mig för hippie. För att jag inte passar in i deras norm av hur man skall vara eller bete sig då.

skogsgubben
0

Har lite svårt att dra en parallell mellan hippies och häxor. Hippies är en sak, häxor något annat.

zeretki
0

Hahaha, jag är nog både ock JA! :D

Men jag tänkte på det häromdan, att jag nog ska tillbringa mer tid härinne för det känns mer rätt för mig. Här finns folk som verkar vara intresserade av riktiga saker…

lightseeker
0

jo, zeretki, det tycker jag att du skall göra, dubbel-personlighets-dragen, kanske gör att vi är lika då:)

fairytindra
0

det engelska ordet för häxa (witch) härstammar från det anglosaxiska ordet för en vis person (wise one) Termen kan användas om både män och kvinnor. För mig är en häxa en person som lever ett "magiskt" liv i samklang med naturen . Jag vet inte så mycket om flower power rörelsen men i det lilla jag vet så kan jag inte se så många likheter…kram tindra

Bappho_
0

Häxrörelsen tog ju fart i amerika samtidigt med hippierörelsen så visst har de en del gemensamt. Jag tror att jag måste ha varit med där i ett tidigare liv, ha haha… men eftersom jag föddes 69 så vet jag inte om det är möjligt.

lightseeker
0

-68, var ju hippie-rörelsen på topp, så det måste ju betyda att du är ett sannt hippie/häx-barn då bhappo, lyckliga fria själ!

Devona
0

men det var väl inte likheten mellan häxlivet och hippilivet lightseeker pratade om, utan mera likheten med vad som "händer" med hippies/häxor hur tankarna förändras osv. Eller har jag fattat helt fel?

lightseeker
0

lightseeker tänker nog att häxor-hippies är fritänkande, emot toppstyrning, sedan hänger det nog med att man bryter mot gängse normer utseendemässigt också, även om det inte är ett nödtvång.

Det intressanta är hor ni tänker och tycker, det tycker jag är mycket intressant.