ursprung av religion?
Har någon sett denna film? http://zeitgeistmovie.com/
Jag har precis börjat se den och undrar lite om de påståenden som handlar om Horus, Seth, Mithra och allt det som verkar passa perfekt in på det som vi kan se inom kristendomen… Någon religionskunnig som vet mer än jag?
PS. det går också att se bara biten om religion här: http://www.youtube.com/watch?v=KeZB2EsPqGE

Kristendomen har sina rötter och växte fram bland de mysterietraditioner som fanns på den tiden. Därför är det inte underligt att man ser likheter. Det mesta är identiskt förutom att de har olika klädnader, Isis - Horus och Maria - Jesus, solkulten kring ex. Mithras och "kulten" kring Kristus m.m. m.m. Skulle kunna radda upp en hel del som bevisar att kristendomen har sina rötter ur hedniska traditioner. Så kristna som fördömmer hedendom och försöker utplåna den sågar egentligen på den gren de sitter på.
Jag måste läsa mer om detta, visst vet jag om en del men inte alls allt de pekar på i denna film! :D Del 2 som finns på YouTube har mycket astrologi som verkar förekomma i Bibeln. :)
min tro handlar om att alla religoners gudar och gudinnor är en och samma kraft. Vi har bara valt vilket sätt vi föredrar att se dem på.

jag håller oxå mycket med om det. och många religioner är väldigt lika. och så finns det lite skillnader som jag tror beror på kulturella skillnader i övrigt, till stor del iaf.
det är ungefär som att människan hela tiden har samma mål med religion, oavsett var den är någonstans. om man nu inte ska tro på att det faktist har uppenbarats saker för folk. då är det nog så att det är samma kraft från början…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ser man bortom religionerna (som mer är uttryck för människans maktbegär) och ser till vad människor levt efter i alla tider och runt om klotet före det hittar vi ju just det som #3 är inne på: en kraft. Att vi alla är ett, men ändå individer.
Mao animismen och shamanismen, som de kommit att kallas.
I de shamanska kulturerna är varje människa i kontakt med det heliga och kan fritt, helt på egen hand, ta kontakt med gudar och andeväsen för hjälp och kunskap.
Religionen gjorde det så att bara ett fåtal utvalda hade den kontakten, och gjorde folket till slavar under religionen som måste uppsöka dessa präster och "heliga" byggnader för att kunna få ta del av kraften = kontroll.
Religionen är en kontrollerad rörelse som tagit över, eller inkräktat på de urgamla sederna för att på så sätt lättare vinna över anhängare. Det handlade ju om pengar och kontroll hela tiden.
Sen det där med våldet… det är ju inte så konstigt att kristendommen har den historia den har då man kan läsa hur deras Gud är i bibeln. Hugaligen, en sån arg, kortsint sate.
Det jag tycker var så fascinerande med dessa klipp är att man så tydligt kunde dra paralleller med varifrån vissa saker ur Bibeln har kommit. Det verkar ju inte alls vara nåt kristet ursprung, t.ex. Jesus utan att allt återfinns i andra gamla religioner. Att Horus är Jesus t.ex.
Att Moses är samma karaktär som återfinns på tre andra olika ställen i andra texter…
Se klippet, jag rekommenderar! Sen ska jag se resten också, handlar om 11 september och annat skumt…

#6, Birgitta Onsell, har skrivit ett flertal böcker, med detta tema också. Börja gärna med att läsa någonting av henne.
Den svarta madonnan, är den senaste boken som jag har hittat och skall börja läsa.
Om någon av er såg filmen Gadjo drom, om en resa genom Europa, tillsammans med romer, så var dom vid ett tillfälle inne i ett kapell och lämnade offer till den "svarta madonnan". Alltså Isis, genom en teori.

(Ekonomi och kontroll. Funderat kring varför celibat (inom kyrkan.) och kom till att det också handlade ytterst om kontroll och då framför allt om ekonomisk kontroll.!? )
(Det hör kanske inte hit men det var en tanke som ville publiceras.) Har sett klippet. Nu ska jag se filmen.

ja, jag läste en bok av henne till ett skolarbete på gymnasiet. så himla spännande, hon är bra. var någon bok om gudinnor
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

En del levnadsregler som var viktiga ur hälsosynpunkt fick religiös förankring och då försvann de farliga produkterna. Ta t.ex. fläsk som kunde innehålla trikiner och blev också snabbt dåligt i varma länder. Dessa och många andra hade en lokal bakgrund och var mycket lämpligt som levnadsregler på platsen. Men många levnadsregler har följt med religionen till andra platser där de inte egentligen inte är aktuella.

Jag har tittat på alla tre avsnitten inom religion . Mycket intressant, jag har fått svart på de flesta frågorna inom religion och främst mina tveksamheter mot kristendommen ! Underbart!
Mycket värda att se .
Tack mvh Axel