Häx- och medicinalväxter
Ja nu tycker jag det är dax igen! Jag har idag inspekterat min frölåda och börjat väcka mina alrunor lite försiktigt. Finns det nån som har frön eller ännu hellre småplantor av t ex: hundrova, mästerrot, dyvelsträck, nattskatta.

nej tyvärrrr 
MVH Isnornin

Mästerrot gör jag varje vår ett antal plantor för försäljning, men det är ju några månader för tidigt. Nattskatta är en ettårig växt och kan sås direkt på friland men lite fördrivning är att föredra. Jag har troligen från av 3-4 arter av nattskatta.
Har du satt frön nu eller när satte du frön? Är det inte för tidigt att så frön nu alltså??

Det är alldeles för tidigt att så frön nu inomhus. De enda frön som är lämpliga att så nu är arter som kräver/behöver stratifiering och kan sås nu inomhus för att efter 1-2 veckor sättas ut för frysning. I övrigt bör man vänta åtminstone till februari med de mest långsam växande arterna t.ex begonia, kronärtskocka, fuchsia, pelargon. Mästerroten tar jag förstås sticklingar/delningar och krukar in i maj månad.
Tänkte nog det… Jag ska hålla mig en månad och sen kolla in på Trädgård för att få råd om mina fröer. :)

Jag har försökt så nattskatta några gånger men det har inte lyckats. Det bästa brukar vara att få in en planta i trädgården som sen får fröa av sig som den vill, när det gäller "omöjliga" frön. Ni skulle se mina självsådda spikklubbor!!
Björnen; har du till försäljning på våren? Det är ju då man vill ha nya plantor. Senare på sommaren brukar det få sköta sig själv på mina land. Och det som inte överlever vintern utan täckning får gå. Utom alrunorna, dom tar jag in.

Jag brukar ett stort antal växter till salu under våren och framöver tills tjälen kommer eftersom jag är trädgårdsmästare. Det är en del av mina 3000 olika växter som jag hinner kruka in och ev. nya sådder och ¨ånga andra kan jag kruka in vid behov.

Laila jag tror jag har frön av dyvelsträck någonstans här hemma. Om jag hittar dom kan jag ju ta med mig dom när jag och Maja tittar förbi på söndag.

Ja, va snällt, då kan du titta i min frölåda om du vill ha nåt annat av mej. Annars får du ett wienerbröd istället.

Ett wienerbröd tackar jag inte nej till. 

LailaBaba vad hette den växten som såg ut som en kvinnas sköte? Jag funderar på att skaffa den växten men har glömt namnet.

#7 är du snäll och talar om när du ska försäljning till våren, jag skulle gärna vilja ta en titt!
MVH Isnornin

Finns en som heter clitoria om det är den du menar. Jag vet inte vilken du menar annars.

#13 det var en häftig blomma, i många fina färger:)
MVH Isnornin

#13 Jamen så var det :-) Tack. Hur lyckades jag vimsa till det måste ha blandat ihop den med Bapphos Yoni-kuddar. Jag vill ha båda 

Det är nog dax för mig att också redan planera (annars blir det aldrig något av för mig). Jag ska ju göra ett nytt stort land på min täkt i år, men det blir nog mycket grönsaker för det är ju skoj för ungarna.
Men jag har ju spikklubbefrön från dig Lailababa som ska åka i jorden i år.
Bara en liten fråga LailaBaba: Vad kan man använda hundrova till?

Ingenting tycker jag eftersom den är mycket giftig. Det är roligt ur ett kulturhistoriskt perspektiv att odla växter som har använts som medicin. Jag såg hundrovan på Linnés Råshult och tycker den är vacker. En kul sak är att den såldes som alruna eftersom den äkta alrunan var svår att få tag på och dyr.
Aha…. *ler* Tack för ditt svar!! :-D

Normalt börjar jag försäljningen under maj månad och har nog störst urval mitt i sommaren av perenna växter.
Hundrovan kan vara upphovet till namnet kurbits på 1800-talets dalmåleri.

Var det inte pumpa, cucurbita, som blev kurbits?

Hundrovan tillhör ju familjen Cucurbitaceae och det finns en plats i Hälsingland som heter Kurbits och tills vidare har jag en teori att det har växt hundrovor där. Det ska vara en lundartad plats och det är möjligt att det finns eller fanns förvildade hundrovor där. Kurbits är ju en utveckling av hälsingemålningens tulpanmåleri som togs till Dalarna av Hans Ersson Enman (född 1727 en dryg km hemifrån mig). Trots omfattande forskning har ännu inte lyckats få fram honoms läromästare i Hälsingland.

Har den här hundrovan också, liksom alrunan en människoliknande rot?

Det kan den säkert ha eftersom de förväxlades. Och den kan bli stor har jag läst. En vanlig morot kan ju få det mest fantastiska utseende, särskilt om den växer i en grund säng brukar den dela sig och bli en liten "människodocka". Och då är det svårt att sätta tänderna i den, det känns nästan som att man skulle drabbas av hämnd då!

Halloj! 
Kan inte alla som har frön som de vill byta, skriva en frölista och lägga ut, så blir det enklare för alla som är intresserade?
/Hannifer

det lät som en bra idé!
MVH Isnornin