Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 5617 ggr
LinaN
0

Bäckahästen

Här kommer ett bidrag på en bäckahäst från mig….

Hade svårt o sova så jag målade litet istället.

http://www.ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=3d8ae7b0-20d3-471c-ba24-cdd6eee949d6&Filename=BlueCornMoon.JPG

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Iram
0

Åh, så vacker Lina!! Glad

Det kommer en artikel så småningom om Näcken och Bäckahästen. Kanske kunde jag få använda din tavla som bild då?

MVH Marie

Pomperipossa
0

Vad fin den var!! Nu blev jag sugen på att måla jag med…. Tyvärr så fick jag lägga ner den hobbyn när jag fick barn eftersom att dygnets timmar inte räcker till…

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Avatar föreställer en - tror jag - irländsk variant av bäckahästen. En Kelpie. Ska kolla igen…

skogsgubben
0

Härligt. Glad

LinaN
0

Jo du får gärna använda honom till den artikeln. :)

Han var från början på skisstadiet en enhörning men han blev en bäckahäst. Kan iof se om jag itne kan gå och arrangera tavlan vid ett riktigt vattendrag med litet trädgrenar och sånt som fond?

zeretki
0

Jättefin, Lina! :)

KirkeMandragora
0

SannaHolmgren - kallas den irländska bäckahästen för kelpie? Det är ju även en hundras, hi hi.

Skirr
0

Fin, uttrycksfull!

LinaN
0

Jo dom kallas för Kelpie såhär står det i mitt uppslagsverk HEXICON

Skotska bäckahästar. De kan ta gestalt av människor och brukar hoppa upp på hästen bakom ensamma ryttare och nästan skrämma livet ur dem. Innan det blåser upp till storm kan man höra dem tjuta och klaga. Oftast uppträder de dock i gestalt av en häst, lockar upp någon ryttare p åsin rygg och störtar emd denna ner i vattnet. De sägs också slita lemmarna av människor ibland.

Enjoy :D

LinaN
0

I HÄXICON står även detta om den irländska bäckahästen:

På irland har man hästen Aughisky. Man kan se den gallopera utmed stranden eller över fälten, och lyckas man betsla eller sadla dem kan de bli de allra finaste riddjuren. Man måste dock se til latt de inte får syn på vatten, ty då galopperar de med sin ryttare rakt ner i djupet och äter upp honom där. De äter också boskap. Jämför Kelpies

Ceriadwen
0

Din bäckahäst är jättefin Lina! Glad Gillar den blå färgtonen och hela "designen" på hästen.

Ända sedan jag var hästtokig som liten så har jag varit fascinerad av bäckahästen och de skotska och irländska varianterna. Skrev noveller i skolan om dem och så. Spännande mytologiska varelser.

Någon som har hört Vintersorgs låt om bäckahästen förresten? Den är grymt bra! Skrattande

inca
0

Riktigt läcker!

trampolin
0

Jättefint tycker jag med :) det jag gillar mest är himlen.. på nåt konstigt vis. Den kändes så äkta

LinaN
0

hihi, Trampolin, himlen är egentligen en anann tavla som var innan jag sprayade den med vit sprayfärg för att få tillbaka en vit grund, men den gamla bakgrunden (en obskyr fågel i svart och blått) syns igenom litet. Och sprayfärgen täckte itne helt hundra överallt så därför blev det en så realistisk himmel :D

trampolin
0

hehe :) okej

SannaHolmgren
0

Jag hittade detta:

Kelpie
En skotsk variant på den svenske näcken. Kelpien lever i djupa sjöar och dyker upp ur vattnet i form av en vacker hingst. Han lurar folk att rida på honom och dyker sedan ner i djupet för att dränka dem. Sjön Loch Ness i Skottland är sedan länge ett känt tillhåll för kelpien. Man kan tillverka en magisk grimma och använda denna för att tämja kelpien. Den bonde som lyckas med detta har sedan den bästa arbetshäst som tänkas kan. Ibland dyker Kelpien upp som en luden naken man och hoppar upp bakom förbipasserande ryttare. Detta gör den för att flytta till ett nytt vattendrag och då den hoppar av tar den sin "chaufför" med sig. På Irland går Kelpien under namn som Uisges (ech-oosh-kja) eller Fuath (foo-ah). Det finns fler varianter av Kelpien både här och där. på Shetlands- och Orkneyöarna kallas dessa väsen för Nuggies, i Cornwall för Shoneys. Kelpies skriar högt när en storm är på väg.

SannaHolmgren
0

Och en härlig bild som dök upp när jag googlade:

Din bild är ju jättefin, Lina. Färgerna är perfekta!

LinaN
0

Nuggies! Låter som ett shettisnamn :D

OzzyochJag
0

Vilken underbar bild!  Glad

LinaN
0

Tack :D

vågar man sälja honom tro? tänkte precis skriva att han var til lsalu, men när jag skrev priset så backade jag undan litet, för vill jag verkligen skilja mig fårn denna tavlan…. Fundersam

han mäter 27X35 cm stor och är målad i acryl…

åter igen, vågar man sälja?

mosterMimmi
0

Men sälj honom och ta ordentligt betalt så att du kan köpa dig nytt material och även unna dig något fint. då sprider du ju det fina och andra kan få njuta av något fint på väggen. Men ta ordentligt betalt så att bäckahästen kommer till någon som kan uppskatta honom..

Du har ju förmågan att skapa och göra fina saker så du kan göra fler bäckahästar…..

isnornin
0

Den är jätte fin! vad vill du ha för den?

MVH Isnornin

LinaN
0

Jag vill ha 1000kr för honom, då har jag som moster mimmi säger tagit tillräckligt för att köpa nytt material och samtidigt så kan jag köpa mig litet nya kläder. :D (köper man på second hand kommer man låååångt med några hundralappar :D)

Gaia
0

Mycket vacker, gillar den blå färgen.

OzzyochJag
0

#23  Det är då verkligen inte något överpris för tavlan.
Hade jag haft pengar att lägga på konst så hade jag helt klart kunnat betala det dubbla. Den tilltalar mig enormt mycket.

LinaN
0

Nu är han till salu för 800kr. plus ev frakt. Behöver köpa mer material för nu har jag kommit igång med mitt målande på allvar igen :P

Det har blivit många små hästar :D

mosterMimmi
0

Lina, lägg ut honom på Tradera. så får den som är mest generös honom, din magiska häst!

Idun
0

jättefin målning! Hur har det gått med försäljningen? *nyfiken*

LinaN
0

Jag har lagt ut några akvareller på tradera :P

Shaman dream

Gul Ödesnorna

Blå Ödesnorna

Men Bäckahästen han är kvar. Vill inte at tha nska hamna hos ngn helt okänd ^^

mosterMimmi
0

Jag har tittat på dina fina målningar.Hoppas att du får dem sålda till ett bra pris!

LinaN
0

hoppas jag med, min mamma tyckte jag ska ta o fixa litet bättre bilder o det kommer. ville mest bara testa litet först.

Andena
0

jätte vacker!!

catgirl
0

Håller med #32 Jätte vackert!Flört

Coturnix
0

Härlig Bäckahäst Lina! hm. /Var har den varit under hela mitt ifo-kus-liv?

LinaN
0

Coturnix, hemma i min bokhylla bland alla de andra osålda tavlorna….. tyvär rhar den fått en liten knick i ena änden då den föll ut bokhyllan, men sätter man ram på så syns det itne…..

Du får den för 600kr iom skavanken…. ^^

LinaN
0

*funderat*

jag kan ävne tänka mig byta honom mot ett gäng my little ponies, hasbro år 1980-2000. en 10-15 ponnies så är det ett fair trade ^^ då i lekt skick, kanske med avklippt man o svans o med fläckar o dy, men ju finare de är dess färre ponnyer kostar det :D

Bappho_
0

#36 Jag är också samlare av my little pony :-)

isnornin
0

Vad kul att ni gillar my little pony, en vän till mig har en stor samling:)

MVH Isnornin

LinaN
0

337 o 38

menignen var ju att jag skulle få ponnyerna ;) 

har nyligen börjat samla, har mest baits just nu som jag ska customiza, men det tar vi inte här ^^

MLP.ifokus borde kanske vara ngt?

Belladona
0

Va vacker, va duktig du e på att måla.Glad

LinaN
0

TAck ;)

KlaraStjarnljus
0

Riktigt vacker Bäckahäst! Jag skrev en artikel om Bäckahästen i ett nyhetsbrev på ett annat forum, och din bild hade verkligen blivit en perfekt illustaration!

Jag målade mycket när jag var liten, men nu för tiden blir det alltmer sällan och jag blir mindre och mindre nöjd med det jag gör eftersom jag aldrig tränar, ond cirkel *sucka*

Både Bäckahästen och enhörningar var återkommande motiv, ska se om jag kan rota fram nåt gammalt. Inte lika fint som ditt såklart, men ändå ;)

KlaraStjarnljus
0

Här är en gammal bild jag hittade…måste verkligen börja igen, du inspirerar mig nåt enormt, LinaN!

Ayena_old
0

Åhh vad jag blev sugen att sätta igång med måleriet igen! Jag har ju två små dukar här, så det är väl bara att sätta igång!

Ja jädrans!

Hennum
0

ååh så vackert du målar LinaN!!!

varför kan jag inte måla så fint? jag har verkligen ingen känsla för det. skulle kanske försöka mej på att göra en bäckahäst i keramik istället, de e ja bättre på

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ijin
0

All konst är fin, Det beror på vem det är som tittar som dömmer. Inte en själv.