Alrunans egenskaper?
Har läst "sagan om Isfolket" och där använder dom alruna till olika saker.
* Vad är dess egenskaper?
* Vad använder man den till?
* Hur får man tag i en alruna?
* Har fått för mig att den är "levande" på nåt vis - är det rätt?
Med Stjärnljus // Shintaida

Innehåller alkaloid, är den mer dödliga av potatisväxter. Man får inte dra upp den ur jorden för då skriker den så förfärligt att man dör. Enligt gammal folktro. Den anses vara en av ingredienserna till "flygsalva".
Sen har den ju en intressant fason, roten alltså. Eftersom den ser ut som en människokropp.
Svårodlad och ohärdig i min landsände. ;)

Det är många av de gamla myterna som härstammar från signaturläran. Det var en anvisning från Gud vad olika växter hade för funktion. Genom att en växt såg ut som mänskliga organ visade att växten botade sjukdomar i dessa organ ex. lungört och Anemone hepatica (från lever som numera heter Hepatica nobilis). Alrunan har dock haft längre mystik genom rotens utseende och har haft stor användning österut. Den är kanske en föregångare till signaturläran som grasserade som mest i Frankrike under 1700-talet.
Jag tror inte på allt när det gäller alruna men som alla växter har den sina egenskaper. Jag har själv provat att odla alruna men misslyckats. Ska prova igen i vår, får vi se vad som händer…

jag odlar alruna i kruka på balkongen..och under vintern har jag den inne.Ibland tar jag upp den och kollar hur stor den har blivit. Dess löv dör i bland men den lever dock under marken. Man ska hantera den med eftertanke för den är ju som tidigare skrevs väldigt giftig kram tindra
Är den flerårig alltså? Roten överlever när bladen ramlar?
Ja den skendör emellanåt. Många gör nog misstaget att tro att de har dödat den. Men fortsätter man som vanligt upptäcker man att den helt plötsligt lever och frodas på nytt!
Var får man tag i den då?
Med Stjärnljus // Shintaida
#7 Det finns fröer att köpa på Impecta, det har jag gjort. :)

Jag har tre stycken, varav en är säkert sju-åtta år. Jag tar också upp dem ur krukan ibland och planterar om dem. Dom gror lätt men växer ganska långsamt.
I magiskt arbete är roten mest av allt en amulett. Men den har använts som smärtstillande vid amputationer t ex. I det läget kanske man rent ut sagt skiter i om den är giftig, bara det finns en liten chans att det hjälper!