Hej!
Hej! Jo jag läste lite om wicca och så och det började intressera mig. Så nu har jag en fråga: kan vem som helst bli wiccan? Är det bara att gå med i religonen? Eller måste man träna i många år eller vara född på något speciellt sätt? Om vem som helst kan det kan ett barn det? Eller måste det vara mycket mer seriöst? Jag förstår om det är så.
Tack på förhand!
Anledningen att jag publicerade det här är för att wicca iFokus inte är aktiv.
#0: Kul att du är intresserad!
En sån fantastisk sak med wicca är att det är en väldigt öppen religion som välkommnar alla. Med andra ord, det finns inga riktiga krav för att kalla sig wiccan :) "Är det bara att gå med i religionen?" Ja och nej. Så länge du kallar dig wiccan så är du det, men det blir ju roligare om man kan saker också!
Det finns många youtube kanaler dedikerade till nya inom wicca samt även många bloggar, hemsidor etc. Min enda upplysning är att kolla på/ läsa så många saker från olika perspektiv som möjligt så får du bästa konkreta uppfattning om vad det innebär, vad man kanske vill veta och kunna, och mycket mer roliga saker!
Som många religioner måste ju alla börja någonstans! Måste man träna i många år för att vara kristen? Absolut inte! Att börja med att läsa på lite och kalla sig själv wiccan är en fantastisk start och inget mer krävs. Samma sak gäller ålder. Det finns ingen åldersgräns på religion, tro och kunskap, så oavsett ålder kan man påbörja sin resa :) Personligen började jag när jag var cirka 12 år gammal men man kan alltid vara både yngre och äldre!
Om du har fler frågor, tveka inte att skriva här, eller skicka ett meddelande till mig privat, min inbox är alltid öppen för trevliga diskussioner :)
#1: 🙏 tack så jätte jättemycket!!!!!!!
#3: Vad är det för bok? :)
Och nej, inte träning för att kunna kalla sig wiccan, men delar av religionen är att sträva mot kunskap etc, så böcker och annan fakta är ju jättetrevligt!
Och sedan om du även är intresserad av häxkonst/ magi så är det en annan fråga. Om man ska göra formler och ritualer är träning och "plugg" ganska viktigt så man vet vad man gör och inte råkar få oönskade konsekvenser eller att något går fel :)
#4: tack!!!!!!!!!!!!!