Handgjorda hudvårdsprodukter
Hej hej!
jag undrar lite om det är någon av er som gör egna hudvårdsprodukter? Själv har jag gjort kallrörd tvål, badsalt och massageolja och ska pröva lite salvor och sånt så småning om. ag har en hemlig liten dröm om att ha en liten butik med egengjordna produkter någon gång, men läkemedelsverket sätter käppar i hjulet…
Är det nogon som vet vilka bestämmelser som finns för att man ska få sälja sånt man gjort själv? Har för mig att dom är ganska kinkiga?

hej Kika på din kontaktsida. Jag tipsade om en som tillverkar helt suveräna krämer och säljer på torget.
Jag brukar göra egen naturkosmetika! Råvaror och receptböcker finns att köpa på www.crearome.se. Där kan du även beställa hem en katalog helt gratis.
Jag brukar göra hudcremer, lotioner och schampo. Har även gjort massageoljor, badsalt, tvål, badskum, läppcerat och hårinpackningar. Det är faktiskt väldigt enkelt och roligt. Råvarorna är ju kanske lite dyra i inköp i och med att man måste beställa för minst 500 kr per beställning, men man får ju en hel del grejer för 500 kr. Helst vill jag ha allt i Crearomes katalog, men det har jag inte råd med :)
En bra bok jag vill tipsa om heter: "Skapa din egen naturkosmetika - En prektisk uppslags- och receptbok för naturliga örtbaserade kroppsvårdsprodukter" av Finn Andersson. Han är även en av dem som har startat upp företaget Crearome.
Lycka till!

#1 tack så mycket :)
#2 jo crearome är jag redan bekant med och har både "gör din egen naturkosmetika" och "handgjord tvål". Mycket bra böcker måste jag säga! Jag brukar kika in på shenet.se ibland det tycker jag är en riktigt bra sida med skitmycket recept och bra information :)
Ja, på shenet har de massor med information om örter och sådant. jag tycker det är extra kul att de har så mycket info om just örterna, typ historia och skrönor och sånt :)

jo precis! det är ju sånt som är roligast :) vi hadde besök av en örtterapeut i höstas på skolan och gick örtvandring med henne och hon berätade jättemycket små historier om örterna. Det var skitintressant!
slöjddetaljer säljer mycket bra grejer om man tex vill göra egna tvålar

Egen ringblomssalva har jag gjort, och den är ju jättebra för narig hud. Jag använde torkade ringblommor från egen trädgård, smält bivax och olivolja. Parfymerade med ett par droppar apelsindoft (om jag inte minns fel).
Nu blev jag ju sugen på att göra sånt igen!!

Jag har bara gjort ringblommeolja, i somras från min egna trädgård. Planerar lite mer inför kommande säsong. Kul att du funderar på en liten butik. Finns nästan ingen härligare doft än när man kliver in i en "örtagårdsbutik", Kryddor och oljor som blandas om varandra när man kliver omkring bland hyllorna.
#7 Tycker att du ska göra sånt igen, det är jätteroligt och nyttigt. Ännu ett tips på artiklar och träffar. Kan vara något att fundera på nu när man sitter med näsan i frökatalogerna…

Ja, precis, nu gav du mig en idé Sanna! Tusen tack för den!!

Oj nu blir jag ju aldeles ivrig här :)
(jag tror förresten jag har dödat mitt lilla skötebarn krukväxten Willy. Jag glömde fönstret öppet igår i 6 timmar…)

vad roligt de låter att göra sånt själv. de skulle ja oxå vilja göra sen. har läst lite om örter o sådär, det är helt fantastiskt vad dom kan göra. :) så bra ordnat allt är i naturen.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Någon som vet var man kan köpa t.ex. bivax, mandelolja m.m??

Brukar finnas i hobbyaffärer, tex hobbex. Finns att köpa på crearome.

#12 ibland finns det på hälsobutiger som -life- mm. Finns det inte inne brukar dom kunna beställa in :)
ingen som råkar veta vart man kan få tag på vete? alltså omalda och hela?

på Granngården

Jag gör salvor, badsalt, saltskrubb, oljor, läppglans, tvålar, schmpoo mm, det är roligt att exprimentera lite tycker jag!
MVH Isnornin
Jag har bara gjort läppcerat och då köpte jag mina ingredienser i en hälsovårdsbutik. Jag fick varor från crearome. Det var jättebra, jag gjorde cerat av choklad.
Jag köpte också bivax från crearome och jag fick 500 gram för ca 120:- och jag har fortfarande kvar en massa bivax. 

Hej!
Jag tänkte börja tillverka Kådsalva/Kådplåster. Alltså man plockar grankåda och smälter tillsammans med bivax och något sorts fett. Förr använde man ister men nu tänker jag ta kokosfett. Ni som är häxor, en del, kan ni tala om flör mig när det är bäst att plocka kådan av granarna? När är det mest gynnsamt? Det vore ju bra om det inte var nattetid på vintern
Har hört att man bör plockar växter och dyligt precis före fullmåne, då är de fullast med kraft. :) Vid sommarsolståndet är nog också bra! :D

#19 Precis som jag trodde men jag ville bra höra från någon att det var så.

jag skulle då vara samma sak som freja42 :)

*svara
Någon som har ett recept på olivtvål?
eller kanske någon örttvål… Citronmeliss kanske?
Jag skulle kunna tänka mej göra andra hudvårdsprodukter, men jag hittar inga bra recept, någon som vet?
Vill pyssla=)

jag har &så fixat badsalt med rosendoft. 
som svar på trådstartarens fråga om man kan kringgå reglerna för att sälja så har jag fått lärt mig att jag som terapeut kan sälja egna krämer och dylikt till en kund genom att skriva in det i deras journal hos mig. På så vis ingår det i behandling.