Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1391 ggr
Nemue
0

Scott Cunningham's Fullmåneritual

Den här tycker jag är så vacker på originalspråk:

"Wondrous lade of the moon

You who greets the dusk with silvered kisses;

Mistress of the night and of all magics,

Who rides the clouds in blackened skies

And spills light upon the cold earth:

O lunar Goddess,

Cresented-one,

Shadow make and shadow breaker;

Revealer of mysteries past and present;

Puller of seas and ruler of women;

All-wise lunar Mother,

I greet your celestial jewel

At the waxing of its powers

With a rite in your honor.

I pray by the moon,

I pray by the moon,

I pray by the moon."

Jag har gjort en översättning av texten som jag använder mig av, det kan kännas lite påklistrat att prata på något annat än sitt modersmål. Inatt hade jag dock en väldigt konstig dröm, som jag kom ihåg först nu när jag skulle skriva det här inlägget: Scott Cunningham stod och pratade och sade att man måste utföra riten precis så som det står i boken och att den måste läsas precis så som han skrev den, alltså på engelska. Det var en något skum dröm.

trampolin
0

hehe det var konstigt för Scott sa väl väldigt ofta att man ska utforma riterna precis efter sitt eget hjärta :)

[Lady-Oona]
0

Jo, har också läst att han värnade om hjärtats språk, sitt modersmål…men varför inte göra ceremonin på bägge sätten? det skulle säkert glädje den Magiska världen…vår underbara spelgelvärld. Kanske att du inte är nöjd med översättningen, kan det vara så? ´Lycka till i vilket fall som helst.

B*B Oona

Nemue
0

Ja, Trampolin, så har jag också uppfattat detRäcka ut tungan Bara i beskrivningen av den här ritualen använder han sig av uttryck som "can be", "if possible", "if you prefer", "as you will", "if you desire" osv. Och Oona, visst kan det nog vara så att översättningen kan finslipas och göras vackrare, det är svårt att överträffa Scott, jag skulle nästan vilja kalla honom en av mina husgudar :)