Häxor iFokus

Häxor

Läst 92 ggr
TiffenAnn
1

Salvia Apiana

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk ändå.
Att odla salvia apiana i Sverige.
Både på kruka och i friland.
Snart dags att torka

[Ragatans Naturande]
0

<3

Jag hooppas jag har fått hjälp att bygga om min rabatt på uteplatsen till pallkragar, så jag med min ryggmärgsskadda kan sitta på min rullator, rullstol, eller arbetsstol och odla till nästa sommar.

Jag hittade ett par påsar i mitt kryddskåp igår… citronmeliss och pepparmynta. mynta är något jag vill odla… Men citronmeliss hade vi i rabatten runt hela huset till sist. Det spred sig något kopiöst. Så det ska jag odla i urna eller något om jag ska odla. :) Om jag inte kommer ihåg fel, sprider sig myntor också… Men får väl ha nån form av avdelningar i pallkragarna då. :D

• Redigerat 2022-08-12 20:19 av [Ragatans Naturande]
TiffenAnn
1

odlar allt i min trädgård mynta, olika sorters salvia, körvel, kärleksört, malört sichuanpeppar
Är så lycklig över min vita salvia som är så svår att få att gro.
Mynta borde du ju få fart på .. det är ju oftast lätt att odla
Odlar för våra bi och humlor

[Vittror]
4

Jag bor vilt där naturen odlar sig själv och som bjuder på sin finaste prakt i alla avseenden vad gäller läkeörter och det finns så mycket att ta tillvara på utan att odla fram där vi låter naturen själv sköta om sitt.

Salvia försökte jag mig på men utgången blev inte efter förväntan jag gjorde fel och valde fel salvia så kan det gå och min lärdom där var att låta naturen sköta sitt och jag sköta mitt och bara följa med i naturens gång som ser om vad jag behöver ute i den fria naturen.

Ibland kan vi känna oss överambitiösa att odla och åstadkomma fina bra fungerande växter men går vi ut där i vår natur så finns allt att ta vara på för våra behov.

[Ragatans Naturande]
1

#3: Jag är stadshäxa och har en bit till vild natur med tillgång till örter. Så jag måste hjälpa naturen på traven. <3

[Vittror]
3

#4 Så kan det också vara och här glömmer vi lantisar lätt bort oss och förutsätter att alla har tillgången till naturen som vi har samtidigt gör ni stadshäxor ett gott jobb som kämpar i stadsmiljö det ska ni ha beröm för.

• Redigerat 2022-08-14 17:41 av [Ragatans Naturande]
[Ragatans Naturande]
0

Förlåt Vittror, Minnie the witchcat, lade sig i hanteringen… och sprang över tangentbordet, så jag hamnade i ditt inlägg… :p

Dessutom har jag funktionsnedsättning, vilket gör att jag tar mig fram med permobil utomhus… Och är det FÖR mycket natur, välter jag med den… och den väger över 100 kg… så gott om blåmärken blir det och ligga o yla, tills nån hittar mig :D. Men det hindrar mig inte att försöka igen.

277093438_3895738353985216_5418971295175785082_n.jpg

• Redigerat 2022-08-14 17:42 av [Ragatans Naturande]
[Vittror]
5

Men varför sitter du och redigerar inlägg när du inte ens gör. Jag har dumpar på allt.

Vad är orsaken till att inlägg redigeras , jag saknar Bappo som hade koll på sajten på riktigt det här förfärande utveckling du borde skämmas.

[Ragatans Naturande]
0

Jag rörde ingenting… men mitt inlägg med permobilen hamnade i ditt inlägg, när min kattunge sprang över tangentbordet precis när jag skulle lägga in mitt svar till dig.

DÄRFÖR gick jag in och tog bort det och det borde du ha sett om du skärmdumpade.

Och jag bad om ursäkt.

Jag ber om ursäkt igen.

[Ragatans Naturande]
0

Jag har en bruten nacke, som ger mig fumlig reaktionsförmåga och dålig finmotorik. Om jag ska behöva skämmas för det, gör jag det.