Odla örter på kyrkogården?
Jag vill slå ett slag för att odla örter för häxkonst på kyrkogården. Många kyrkogårdar har också vilda, eller förvildade, örter tex gråbo, lavendel, slånbärsbuskar (Blackthorn) samt ekar fulla med galläpplen som man kan använda för att tillverka bläck för magiska ändamål. I många folkligt orienterade häxtraditioner är de döda och andra andar viktiga medhjälpare i magin. Det verkar mindre vanligt i Sverige vad jag sett.
Som stadslevande häxa är det kanske svårt med tillgång till platser att odla på. Jag själv har turen att bo granne med en större kyrkogård på vilken min familj har två familjegravar och jag skulle vilja tipsa om att använda gravplatserna som odlingslotter i miniformat. Jag planterar helt sonika örter som jag vill använda i häxkonsten samtidigt som jag ber mormor Anita och gammelfarmor Mary att vaka över dem till dess de är redo att skördas.
Gravstenarna på våra familjegravar är ganska väderbitna så jag påbörjade kontakten med mina förmödrar och förfäder med att gå loss med en rotborste och sedan fylla i de uthuggna namnen med röd äggoljetempera. Lite nekromantisk kvalitetstid med familjen kanske? ;)

Och här planteras det till slut bland annat tobak och vinruta:

På midsommar ska jag bege mig till graven och gräva ner en ny tarotkortlek som present till de döda att förströ sig med. På gammalt manér går jag tillbaka om ett år och en dag och "köper tillbaka" den genom att gräva ner några silvermynt. Det borde räknas som en så god invigning av tarotkorten som någon annan!

Slånbärsbuskar med törnen som kan användas för trolldom av det mörkare slaget.

Galläpplen mortlas och kokas tillsammans med järnvitriol för att framställa bläck.

En kaprifolranka har lindat sig runt en ung ek, kanske får bli en spiralvriden trollstav i framtiden.

Kyrkogårdspors, luktar gott på dasset.

Små kyrkogårdsvioler vid foten av en ek doftar gott i bukett. Den kvarglömda vanten ligger nu i komposten.
Det här är ett av dom finaste inlägg jag läst på Häxor i fokus som har en riktig mening med vårt arbete som Häxa det har ett djup och har en otrolig innebörd.
Jag läser mest och håller mig lite i skymundan men när jag läser och ser sånt här så blir jag så varm in i anden.
Varmt tack Penemue .
Tack för dina vänliga ord, de värmer :)
Jag blir själv väldigt inspirerad av att läsa andras poster och blir bara glad om jag kan ge lite tillbaka.
Ha en fin kväll :)
Åbrodd är en gammal kyrkogårdsväxt i samma släkte som malört. Den doftar gott och har fina sirliga blad/grenar.
Förökas med sticklingar.
När jag var 9 år planterade jag och mormor en åbrodd på morfars grav, för mormor var av den uppfattningen att bland de döda behövdes väldoftande växter.
45 år senare växer den fortfarande på graven där sedan länge även mormor vilar.
Jag har tagit sticklingar av mormors åbrodd som nu växer där jag bor.
#3: Åh vilket fint minne! Tack för att du delar med dig :)
Jag är lite inne på att plantera en stor doftpelargon på graven. Tänkte testa att röka det som rökelse.

#0: Detta var otroligt intressant och ett fint sätt om hur man kan umgås med sina förmödrar och förfäder. Gravstenen blev jättefin efter att du gjort vid den och det var väldigt inspirerande ang alla växter du pratade om 🔮
På 1800-talet förekom tro på att örter plockade på kyrkogårdar (inte från gravarna, men på området) hade starkare magisk och botande effekt.
Malört tror jag skulle kunna vara både en fin prydnad och bra medicinalört (besk magmedicin) på en grav. Den är flerårig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%B6rt
https://paranormal.se/topic/malort_artemisia_absinthium.html
Malörten har vackert gråa blad. Det ger en fin bakgrund och kontrast om man sätter blåa eller röda blommor framför.
- Redigerat 2022-07-04 15:35 av NiklasTyreso
Det viktiga är ju att man är medveten om att kyrkogårdar är fredade. Så om man vill odla och plocka örter, är det som sagt de egna gravvårdarna som gäller om ens det är OK, då det är/kan vara lagbrott att plocka svamp bär och annat på kyrkogårdar, något som inte många svenskar vet. Kyrkogårdar omfattas inte av allemansrätten.
Mvh
Natur- och kulturvägledare (SLU)
#7: Bra information, tack!