Kan man vara kristen samtidigt?
Hej, Jag undrar om det går att vara kristen samtidigt som man är häxa? Vad tycker ni?
Och då menar jag självklart inte Wicca eller Satanism utan mer gammal tradionell folktro där man var kristen samtigt som man var "magitroende"
Patrik Gewitsch
Absolut! Du gör precis det som passar dig.

Googla på prästen Ma Oftedal. Hon blev iofs avstängd som präst men är tillbaka vad jag vet!
Många av de formler som använts av kloka har haft hänvisningar till Bibelns personer och historier, så förr var det nog så att de kloka kunde tro både på Kristendomen, vättar, tomtar och troll. Det ena utesluter inte det andra.
Många som av kyrkan anklagats för häxeri har endast läst psalmer som en formel eller bön. Men kyrkan ansåg all andlighet som de inte sanktionerat vara vidskeplighet.
Jag var kristen i 30 år och jag vet kristna som använt bibeln eller psaltaren för biblomansy, att få svar på frågor.
Att läsa särskilda psalmer för särskilda ändamål är en form, som formler, är en annan form av religiositet som kyrkan inte alltid står bakom.
#0: Tack så jätte mycket för svaren det kommer hjälpa mig mycket. :)
Patrik Gewitsch
#0: självklart kan du det! Som häxa är du precis den du vill❤️
Mer öppet åt en hållet!
Naturligtvis beror det på vilken kyrka man är med i men som barn var jag med i en frikyrka och där var det nolltolerans för häxor. Tror att det finns en hel del kristna som tyvärr är av den uppfattningen.