Örter mot hosta?
Varje höst och vinter lider jag av svåra luftrörskatarrer och traditionell medicin kan inte göra mycket för mig tyvärr. Pulmicort (inhalator) i förebyggande syfte och Cocillana i höga doser när det är som värst…
Hostade av tre revben förra vintern och nu när jag är sjuk igen fasar jag för hur det ska bli, eftersom jag inte läkt ihop riktigt efter förra svängen.
Någon som har tips på örter som stärker immunförsvaret och hjälper mot hosta…? Timjan kanske…? Rölleka?…
Usch, vad jobbigt det låter, Alvljus!
Jag kommer spontant att tänka på echinacea, för att bygga upp immunförsvaret. Tror dock inte man ska ta det längre tider. Finns ju att köpa som elixir på apoteket eller i en hälsobutik. Eller i en vanlig mataffär, för det mesta.
Men, har du en autoimmun sjukdom, så ska du undvika den örten.
Örter som hjälper mot hosta..beror nog lite på vad för slags hosta det är; torrhosta, slemmig hosta osv..
När jag själv haft förkylningshosta (irriterande hosta av det mer torra slaget) så har jag provat att göra välgörande te av just timjan som du nämner, men även anis. Har för mig att anisen funkade rätt bra för mig i alla fall, det lindrade en stund åtminstone. Går ju att blanda i lite honung som har bakteriedödande egenskaper samt några doppar citron (också bakteriedödande), om man vill.
För att bygga upp immunförsvaret lär vitlök vara bra också…
Hoppas det ordnar sig för dig med dina besvär!!

Hej!
Jag kan rekommendera avkok av lakritsrot, som är bra vid hosta. Gör ett avkok på roten. Låt det koka 10-15 minuter. Andra örter som är bra för immunförsvaret är ju Solhatt, (Echinacea) men också Havtorn elixir som finns att köpa i de flesta hälsokostaffärer.
Ljus & Helande till dig!

Tack för tipsen bägge två, jag ska ta mig en tur till hälsokostaffären! :)

Ta en titt på Astaxin, det är en av de kraftigaste antioxidanter som finns och det stärker imunförsvaret 

Den bästa hostmedicin jag vet är gjord på älggräs. Tyvärr är det för sent att göra den nu men det kanske hjälper med te på älggräs. Är du intresserad av mitt recept så hör av dej. Eller om nån annan är intresserad.

Jag drack förr i tiden ofta avkok på vitlök, inte så gott men det funkar. Honung är bra, ta en tesket o mumsa på någragånger om dagen. Håll halsen varm, en skon halsduk inne o ute!! Det var mina tips. Lycka till!!
MVH Isnornin

Jag brukar dricka äppelcidervinäger, en matsked på morgonen, en mitt på dagen och en på kvällen. Smakar inte gott, men det hjälper.
Enda jag kan rekomendera är att be naturen om styrka, sova mycket och drick varmt och kanske röra lite på dig..

Havtorn brukar vara dunderbra på att ta kål på sjukdomar, men jag vet inte hur det fungerar på dig såklart… Men det är nyttigt som sjutton, så det kan inte skada att prova! Havtornshonung finns, det är otroligt gott!

Både sälgbark och älgört (älggräs) innehåller salicylsyra, vilket används mot huvudverk och feber. Det latinska namnet på sälg är salix och samma ursprung som salicylsyra och många huvudverkspreparat innehåller samma ämnen.
Hosthäva är sedan lång tid ett bra medel mot hosta. Senare blev namnet ändrat till hästhov. Det finns dock många olika växter som fungerar som hostmedel genom deras förmåga att vara slemlösande.
Havtorn innehåller mycket C-vitamin och fungerar som förebyggande medel mot sjukdomar. Honung innehåller många värdefulla ämnen som fungerar som förebyggande mot olika sjukdomar och stärkande av immunförsvaret. Men de flesta av dessa ämnen är olika proteiner som förstörs av värme. Honung bör därför inte värmas till temperaturer över 40 grader.
Någon havtornshonung finns knappast eftersom havtorn är en vindpollinerande växt och producerar därför knappast någon nektar alls och även pollenkornen är ointressant för bina. Om det säljs havtornshonung är det alltså vilseledande marknadsföring och är väl havtornsbär med tillsats av honung. Men inte honung av havtorn.

# 10 Tack för fakta och kunskap! :)

Nej, honungen är inte av havtorn, utan smaksatt med havtorn, precis som Bjornen föreslog.
När jag var liten och hade hosta fick jag nåt te som var gjort på nån slags mossa eller lava, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, bara att det hjälpte.

#13 Islandslav
"Islänningarna var först med att använda laven medicinskt"
Innehåller: Slem, bitterämnet cetracin samt lavstärkelse.
Har använts som nödbröd, färglav för textilier, och inom folkmedicinen. Drogen verkar hostdämpande och motverkar aptitlöshet och blodbrist. 100 g torkad lav kokas med två koppar vatten. Reduceras till hälften, silas och sen löses 200 g kandisocker. Resultatet blir ett gele som intages matskedsvis 6 gånger dagligen. Källa:Läkeväxter för och nu, Harald Nielsen
Islandslaven kan plockas året runt. Plockas fri från skräp och torkas cirka tio dygn. Förvaras i torra rena korgar.
Recept: 1 kg lav 18 l friskt vatten. Laven läggs i kallt friskt vatten, silas och finhackas och kokas i 15-högst 30 min. i de 18 l friska vattnet. Sila ifrån laven och drick dekokten! 1 kaffekopp var tredje timme. Källa:Vartill våra växter duga
#14 Ja, så hette det, ja!