Julen
Vad har ni för tankar och känslor inför julen?
Om ni firar jul, varför? Är det pga Jesu födelse eller är det pga tradition och förväntningar?
Själv är jag väldigt kluven till julen och har egentligen alltid varit detta i mitt vuxna liv. Jag har alltid varit emot denna hysteri som folk framkallar.
Jag skulle helst vilja fira vintersolståndet istället och hälsa ljuset välkommet tillbaka. Det är något magiskt med detta, liksom med sommarsolståndet.
Vad är era tankar?

Jag och mina Häxsystrar firar Midvintersolståndet med ett Midvinterblot. För mig räcker detta, men har barn, så den traditionella julen ska oxå firas. men, som du säger, det är ju bara köphysteri och dyrare önskningar varje år :/
I Ljus & Mörker//Wynja

Jag älskar julen! Helt underbart och man behöver inte köpa en massa saker hela tiden. Varför inte ge varandra tid? Jag och mina systrar till exempel vi ger inte julklappar till varandra utan vi tillbringar en dag tillsammans på mellandagsrean och myser och fikar lite. Behövs inte mer!
Sen att jag är helt tokig i att klä granen och ha en massa tomtar och troll överallt i huset är ju inte heller så fel :)
Inget av detta ser jag som nått kristet och inget att vara kluven till. Jul är till för att umgås med dem som man vill umgås med och ha en massa glitter och glamm omkring sig som man vill. Vill man inte ha det så är det bara att skita i det :)
Hej i år kommer jag att fira både Yule och julen. Yule är första gången som jag verkligen kommer till skott att fira den… har i flera år haft en önskan om att följa årshjulet och nu är vi några stycken som ska göra det tillsammans…exakt hur vi kommer att fira har vi inte bestämt än eftersom åsikterna om hur går isär…
Julen är väl framför allt en pysselhögtid… att stöpa ljus och lite annat smått och gott… så egentligen är det väl allt som händer före julafton som är det roliga … vad gäller själva julen har vi gjort som så att alla får säga tre saker som de vill ha på julbordet… vilket brukar resultera i att vi har ungefär 5 olika rätter (eftersom många vill ha samma tre rätter, alla utom jag vill ju t ex ha julskinka) därefter brukar vi lägga till en sak som vi aldrig ätit förrut. Något som vi hittat i någon av alla julspecialer som dyker upp… när det gäller julklappar så måste vi ju ha en jultomte… annars blir det inga "jul"klappar
men i övrigt har vi satt en summa som vi lägger på varje person och om sedan flera går ihop och köper en större gåva eller om vi köper många små presenter det beror ju på vad personen i fråga önskar sig (och hur snäll hon har varit :D )
Julen är mest hysterisk men har man barn så bör man kanske fira båda. Jag försöker i alla falla att göra så ( gäller även de andra traditionella högtiderna) och mina egna högtider får jag fira på mitt sätt med min sambo som också tror på samma men inte har firat tidigare. Och det funkar bra för oss att göra så för barnen skall man ju inte tvinga in i något men de blir ju väldigt udda om man inte följer de vanliga högtiderna som jul, påsk osv. och då ökar ju också risken för mobbingen av barnen. jag har sett hur det ahr gått för barn där man inte firar jule ex jehovas vittnen de blir väldigt utsatta i skolan när de är små och inte själva kna ta ställning till det.
så mitt råd är att fira båda om man har barn med i bilden. Annars kan man ju göra som man vill om man inte bhöver ta hänsyn till andra.
Hur man sen firar är ju upp till var och en.
så fira på!

#2 Precis så känner jag också! :)
Jg älskar högtider och firande av alla slag. De kristna högtider vi firar i dagens samhälle har ju med naturliga säsongsskiften att göra också, och jag anser att varje helg blir till vad man gör det själv.
Jag firar aldrig nåt för sakens skull utan för att jag vill det. jag köper det jag vill köpa, städar så mycket jag vill och så är det med det.
Vad resten av samhället gör måste jag inte imitera eller egentligen byr mig om heller. 
Egentligen är det ju inte så stor skillnad mellan en wiccansk yule och en kristen jul, båda firar ljusets återkomst i form av ett barn, Gudinnan föder Guden, Maria föder Jesusbarnet.. Som häxa eller wiccan kan man ju ställa sig utanför hela det komersiella jippot som julen förvandlats till..

och jag firar julen, genom att offra till småfolket.
Vad gör en wicca, för speciellt som avviker från gängse normer, vid sitt youle-firande. Kanske är det någonting av era traditioner som jag kan anamma.
Hos oss blir det en svart jul och förmodligen en jul med en grupp likartade personer. Älskar julen, inte pga högtiden men pga mörkret, det underlättar för mig.

Jag har alltid sett julen som hednisk så jag har inget problem att fira den. Jag är dock inte så förtjust i köphysterin och stressen. Men pyssel bak och en massa julgodis gillar jag :-)
Några små saker man kan göra som hör julen till men att var sak får en ny innebörd……det här är något jag brukar göra själv, Sedan tycker faktiskt jag att der är Ok att delge sina barn kunskap och erfarenhhet av föräldrarnas tro och religion, berätta och visa, låta dem vara delaktiga, det är väl ett utmärkt tillfälle att barnen får ta del av att det finns mer än en religion…varför är vi så rädda för att göra så? Hur ska vi kunna skapa ett mångfasseterat, ärligt, kunskapsflödade samhälle om vi inte berättar och visar "att det är inget farligt" bara annorlunda. Kliv ur "the broomcloset" kära medvandrare om du är trygg i din tro.
**
MIDVINTER
VINTERSOLSTÅNDET
**
20- 21 DECEMBER
Återfödelse av det ljusa för nu vänder mörkret och vi går mot ljusare tider.
**
NYÅR
**
Ta 12 ljus och sätt dem på en bricka före midvintersolståndet och sitt uppe på natten innan och vänta in soluppgången. Då tänder du det första ljuset. Denna natten kallas för Modersnatten då SolGudinnan återfödas.
Du går ut och hänger solsymboler i träden, i fönstren 12 dagar innan solnatten.
Du kan också ha snurror som vrids i vinden.
Du kan binda kransar som en symbol för solen
Hänga upp klockor som du ringar i för att skrämma bort ovidkommande krafter.
Dela äpplen i sin omkrets och ät under högtidliga former, Gudinnans frukter.
Du kan ge gåvor åt andra där var gåva skall vara en symbol för de av dina kära som har gått in i andevärlden.
Tänd ett ljus i varje fönster i huset för att locka till dig dina nära och kära som vistas i andevärlden
Dekorera ett träd med symboler över sådant som du vill skall hända det kommande solåret.
Frukt för att få en "god skörd"
Röda hjärtan för lycka
Nötter för fertilitet
Pengar för välstånd
Osv.
Vi skall dricka heligt öl och invigt vin
Kakor och godis formade som heliga ting.
Guidade meditationer för att i sitt inre starta en "väg" för kommande önskningar
vita färger, FÖR KLÄDER ALTARDUK MM
**
FREYA idun
*
KRam Lady Oona
**
En enkel yule-ritual för wiccaner - skapa cirkeln på vanligt vis. Placera en kittel/gryta/skål med ett otänt ljus i, ställe kitteln i mitten av cirkeln. Åkalla Gudinnan som Modern som ska ge liv åt Guden, det nyfödda barnet, det återvändande ljuset, det är bäst om man skriva sin egen åkallan. Meditera över vad solen betyder, vad det växande ljuset betyder för naturen, djuren, växterna och för dig själv.. Tänd ljuset i kitteln och tacka Gudinnan och hälsa det nyfödda solbarnet välkommen. Välsigna bägaren och brödet, avsluta cirkeln på vanligtvis. Kitteln/grytan är en symbol för Gudinnan och återfödelsen, jmfr med gudinnan Cerridwens kittel/gryta. Självklart kan man dekorera cirkeln och altaret med allt som hör yule till, färgerna är rött, grönt, vitt, guld, silver.