Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 599 ggr
zeretki
0

Tankar om val och kontroll och andlighet

Varför vill människor så gärna få svaren färdiga? Varför vill man bli styrd av t.ex. Tarot-kort eller medium?

Jag har själv gått igenom olika faser tidigare, av sökande efter sanningen och intressen av olika saker. Och gång på gång stöter jag på människor som inte kan ta egna beslut alls.

Jag som trodde jag var osjälvständig och feg, men när man inte kan göra vanliga saker i vardagen utan att först dra ett Tarotkort - har det inte gått lite för långt då?

När man inte låter livet utvecklas som det kan, när man inte ser att man själv kan göra något åt saken? Och istället vill ha ett svar på hur det ska gå om man går och fikar med just den där killen idag? Kanske är det fel dag, kanske ska jag ha blå klänning istället för röd… Osv. osv.

Varför tror vi att universum vill bestämma ALLT åt oss?

Jag har en massa tankar… Jag tror ju både på slumpen och på ödet OCH på att vi själva har makt över våra liv.

Att vissa saker kommer att ske men inte allting. Ibland är det meningen att vi ska träffa en person, för att lära oss något eller få en möjlighet men sedan är det upp till oss hur vi reagerar och agerar.

Att man inte kan sitta och vänta på sitt öde och på att allt ska komma till en utan man måste GÖRA något själv, ta egna beslut.

En kombination alltså…

Och alla dessa Gurus och Medium till höger och vänster som gärna vill tjäna pengar på vår osäkerhet och ovilja att ta kontroll och våga göra egna val!

Ska skriva en ny tråd om min upplevelse nyligen…

Bappho_
0

Kanske människor är olika och har olika behov. En del känner kanske trygghet i tron att det finns en plan, ett öde, något förutbestämt.

Själv får jag gåshud av bara tanken. Jag är kontrollmänniska och vill bestämma min egen väg i livet. Och det är troligen därför mitt största intresse är magi.

Ayena_old
0

Jag lägger tarot och har gjort detta sedan 1996. Innan dess lade jag stjärnor med vanliga kort. Jag brukar säga till dem jag lägger tarot till, att

"taroten är inget manuskript på hur du ska leva ditt liv, utan bara en vägledning. Efter att ha tagit del av vad taroten kan informera är det upp till dig att välja."

Om man ska låta tarotkorten, kristallerna eller vad det nu kan vara, styra sitt liv - då anser jag att man är väldigt långt ifrån verkligheten.

Sen finns det väldigt många människor som står inför ett vägval i livet och kanske bara vill ha bekräftelse på sitt val av tarotkorten.

Bappho_
0

Jag använder mig också av tarot. Om jag har ett problem och om jag har fastnat i mina tankegångar, så kan tarotkorten hjälpa mig att se på frågan från en annan vinkel. Men jag lämnar aldrig mina livsbeslut till korten :-)

Astrina
0

#3 Jag känner igen mig i det du berättar. Jag är oxå av tron att det är vi själva som bestämmer vår framtid, vi är huvudpersonerna i våra liv s.a.s. Jag vill ha kontrollen men kommer inte ifrån att jag även tror att vissa grrejer är förutbestämda, därmed inte sagt att man ska luta sig tillbaka på det. Vad jag menar är att de aktiva valen vi gör var menade att ske..hmmm..nu lallar jag snart bort mig själv här.. Jag ser oxå tarotkorten som hjälpare när jag fastnat, ingenting annat.

zeretki
0

#2  Missförstå mig inte och tro att jag är emot all form av spådom eller Tarotkort. Jag är bara skeptisk till de som fastnar i ett överlåtande av kontroll till någon annan. Glad

Astrina
0

Jag tycker det är intressant det du tar upp i de här trådarna Zeretki! Det går helt klart att ifrågasätta en hel del inom New Age. En del kan jag ta till mig men det är skrämmande hur glatt många människor överlämnar sig till någon annan - och enligt min mening till väldigt dyra priser. Jag tycker det felar kraftigt..

zeretki
0

#1  Ja, jag är nog både ock. Dels ser jag trygghet men dels skrämmer det mig att jag inte vet exakt vad som är förutbestämt och vad som är mina egna val…

Men jag tror det är både ock. Jag kan inte se att allt skulle vara förutbestämt för då skulle det inte finnas nån vits med alla val…

Bappho_
0

Jag tror att det är genom att vara fria och skapande människor som vi lär oss något av livet.

[Lady-Oona]
0

Ytterligare en sund inställning zeretki, jag lägger själv Tarot, jobbar som medium och även medialt, använder mig utav magi i olika former men att låta detta vara ett styrorganför andra människor aktar jag mig väldigt noga för, det blir en belastning och jag har nog med mitt eget liv, så de som jobbar på ett styrande och manipulerade sätt drar till sig de som inte kan ta beslut själva, en "ond cirkel" för båda parter. Sedan tror jag inte ett ögonblick på att något är förutbestämmt i den utsträckning det oftas talas om…snarare tvärtom du och jag har total fri vilja och då har vi det, det går inte att ha bara lite fri vilja och resten är förutbestämt för det funkar ju inte….fri är fri och inte bara lite belastning? eller?

Gillar att rådfråga både magin, tarot, medier mm för det ger ett bredare perspektiv på tillvaron men men resten får man nog se till att göra själv  annars lever något/någon annan mitt liv, nej tack!

Gokväll

zeretki
0

#9 OK, först av allt ska jag påminna om att jag älskar att diskutera så om jag ifrågasätter så är det inte illa ment. Flört

Du tycker alltså inte att det skulle funka logiskt om en del var fritt och en del var förutbestämt? Har du någon gång varit med om att allt faller på plats? Att du träffar en bestämd person som säger något som ger dig precis vad du behöver höra just då?

Vad är det för något om inte förutbestämt? För det är ju inte en slump eller fri vilja, eller hur?

Och hur ser du att Tarotkort kan ge oss råd om framtiden om inte vissa saker är förutbestämda?

[Lady-Oona]
0

gokväll igen….jag vet att det i´nt va illa ment…uttryckte mig nog lite klumpigt mitt inlägg var mitt försök till att förlänga det du redan sagt, om du förstår vad jag menar….

Det här med förutbestämt och fritt……jag ser det nog i ett väldigt stort pespektiv…kosmiskt kanske….vi är totalt fria inget är förutbestämt…..att vi sedan träffar en bra person i ett skeende i livet kan ju verka förutbestämt men behöver inte vara det….för vad är för fel på att bara träffa en person vid "rätt tidpunkt"?  det är väl häftigt och stämmer bra i tiden…men att det skulle ligga något förutbestämt i det…nej varför de…livet kan faktiskt vara helt ljuvligt fantastiskt, vi behöver inte "föringra" dess unikhet med att kalla sådana möten förutbestämda….slumpen är livets härliga Joker och fri vilja har vi att stanna upp och lyssan till den där personen eller helt enkelt gå vidare och strunta i allt.

Tarotkorten kan med största sannorlikhet INTE ge oss råd om framtiden…men tarot kan visa på en eller flera SANNORLIKHETER och sedan är det upp till var och en och lyssna om man vill eller om man inte vill….Tarot är en manual inte en bekräfelse på att det blir så…det är så många faktorer som spelar in när det gäller ett LIV.

Anser att man bör vara väldigt försiktig när det gäller råd om framtiden….framtiden finns inte, förrän du kommer dit och då kallar du den Nu precis som du gör idag om det du tänkte på på kanske 5 år sedan, det är den framtiden du är inne i nu men inte säger du Hurra nu är jag i framtiden…!och det kommer du inte att gör om 5 år heller..

må gott, Oona…som med största sannorlikhet ligger till sängs om någon timme men kan inte VETA att jag gör det…

Ayena_old
0

Inga problem, jag förstår precis vad du menar. Man måste ifrågasätta och inte svälja allt med hull och hår.

Jag tror att vi själva skapar våra liv genom våra val. Sen tror jag att det dock finns vissa händelser som vi måste gå igenom och som vi inte slipper undan eftersom dessa händelser är till för att lära oss det vi egentligen redan vet men har glömt bort.

Ibland så hamnar man i ett kaos och förstår inte varför vissa saker händer och varför man möter vissa människor, men när man ser tillbaka så ser man att pusselbitarna föll på plats och att det fanns en viss mening med en viss situation.

Men vilket svammel det här blev så Glad Men jag tror att du förstår vad jag menar!

siddelina
0

Jag tar ett kraftdjurskort varje dag, men jag låter det vara en vägledning. I många fall har det visat sig stämma.