Önskas Uppstoppad Uggla?
Vår yngsta dotter önskar sig bara en enda sak. På sin önskelista har hon skrivit En uppstopad Ugla. Hur får man fatt på något dylikt? Det verkar vara viktigt för henne eftersom hon har pratat om den här ugglan i flera månader. Och vad kan vara alternativet? Tankar om ugglor mottages tacksamt.

Jag vet inte hur gammal din dotter är, men här finns lite info:
här kan hon lyssna på våra levande ugglors läten och se vackra bilder på levande ugglor.
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/ugglor.htm
det här kanske är ett fint alternativ, istället för en mördad uggla ?
Ugglor är lagskyddade och fridlysta tack och lov. Enda chansen att hitta ett mordoffer är väl på antikvariat eller loppmarknader.
Annars kanske du får vända dig till en konservator:

vad häftigt att hon vill ha en uggla! De är väl symbol för klokhet eller något åt det hållet…
MVH Isnornin

Ja ugglor är ju fridlysta och med andra ord skyddade av lagen. Förvisso finns det väl ett och annat pucko som jagar dom ändå. Men i alla fall. Vill man få tag i ett lagligt exemplar får man nog leta på antikvariat och kanske någon loppis.

Tack! Nej jag tycker inte heller om "mördade" uppstoppade djur. Det är makabert. Det finns ett museum i Stockholm som jag fick bevista när jag var liten. Det var fyllt av uppstoppade djur i rum efter rum. Jag tyckte det var hemskt. Och ville bara ut därifrån. Därför funderade jag på om det fanns något bra alternativ. En konstgjord uggla kanske? Hon är sju år.
Antikvariat, det kan ju finnas en uppstoppad uggla som inte är "mördad" fast jag tycker det är läskigt i alla fall. -Vi kanske kan göra en uggla själva av pappersmassa och tapetklister!
Och tack för länkarna! Fina konstgjorda ugglor! På com.länken. Hon ska få lära sig allt om Ugglan. Alla sorters ugglor är trist nog inte fridlysta, - fint att lyssna på pärlugglan! Hohoohoo!

ni kanske kan ta er till nordens ark och titta på ugglor, där, jag tror att dom har dom där också, i alla fall.
Jag har skickat en ugglelänk till dig i din gästis, som inspirationskälla. VIsa henne den och fråga om den är ok. att kopiera.
Annars så skulle du ju kunna låna litet fjädrar från dina egna fåglar och sätta dit ett par fina ögon av glas. Måste gå att få tag på via någon dock-nalle-sajt. Jag kollar vidare åt dig, nu.

Där finns det ögon som även passar till ugglor, kan tänka. Samt litet mer, gå in och kolla. Dyra var dom inte heller.

Lightseeker, Ja! Tack! Det ska jag göra! Vi har varit på Nordens Ark. De hade tornuggla bland andra. (Det bidde ingen uggla…det bidde iaf ett par ögon…jag får nog lägga ner det där med att stöpa ljus om jag ska ge mig på att bygga en uggla) ( Nä va fränt! Gör/adoptera en mys iller! Får skicka den till iller ifokus)

såg du att det fanns mönster till att sy en groda? gissa vad han hette: prins charming.

#8 vad gulligt:)
MVH Isnornin

Inte alla uppstoppade djur är mördade. Hittar man ett nyligen dött djur som inte är skadat så kan man lämna in den för uppstoppning.
Man kan otråligt nog köpa en uppstoppad uggla på en loppmarknad eller antikhandel så som Myrorna eller något loppis. Dem brukar ha uppstoppade djur till ett billigt pris dock är jag inte förtjust i uppstopade djur själv eftersom dem är spräjade med Arsenik för att den inte skall få angrepp av bakterier eller brytas ner. Arsenik är också oerhört giftigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arsenik
Men om man vill ha ett uppstoppat djur så är nog loppis ett bra ställe att leta på kom bara ihåg att tvätta händer så fort man vart och rört den och förvara den på ett sådant ställe där andra djur inte kan komma åt den så att dem inte får i sig Arsenik.

Jag och min bror hittade en död pärluggla när vi var små den hänger uppstoppad i vår pappas stuga. Säkert minst 35 år sen. ja se vad tiden går.

ingen uggla, men en rolig haka, kan jag uppmuntra er med:

#13 Ajajaj! Kraftfullt!
Här är ett ugglepysseltips!
http://www.skapligtenkelt.se/ugglor.htm
Lite kottigt sådär:) -för oss som gillar kottar-;)

#14 så söta ugglor!
MVH Isnornin

Woow! Vilken "pang" bild!!!!:)