Halloween
Jag gick genom coop idag för att handla. överöstes av läskiga masker, häxkläder och spindlar. Hur ställer ni er till Halloween?
Vore kul med kommentarer

Menar du hur vi ser på den kommersiella delen av Halloween?
En helg som alla andra. Jag anser att man själv kan välja att vara komersiell eller inte. Som med alla helger. 
Själv gillar jag själva spök/skräcktemat som går bra att kombinera med fester. Att få fira det otäcka, det som är skräck…

#3 ungefär vad jag oxå tänkte säga. Vill folk fira halloween genom att köpa plastpumpor och dödskalleglitter och klä ut sig så be my guest :) jag är ju dessutom inte den som drar mig för att spöla ut mig en gång och om året och fara på partaj! :) jag välkomnar de flesta "nya traditionerna" som sakta men säkert infiltrerar den svenska kulturen, så länge man inte glömmer bort våra egna. Det jag kan tänka mig att folk stör sig på iom halloween. Att den överskuggar vår egen svenska "allhelgonahelg" (vilket i sin tur är lite lustigt efter som många hedningar väljer att fila samhain, som inte är särskilt svenskt i sig. Men då är det ju iofs inte komersialiserat heller och det är nog ingen risk att just samhainfirandet skulle nöta bort allhelgonaafton) eller är jag helt ute och cyklar nu? man stör sig helt enkelt inte på högtiden i sig utan på att den tar över våra svenska traditioner?
#2 Ja det är det som menas tror jag!!! halloween är relativt nytt i Sverige. Alla helgona dagen har dominerat(dominerar/beror hur vi vill se). kram

jag har i flera års tid, firat det som jag kallade för en ljusfest på hösten, långt innan halloween-firandet drogs i gång av köpmännen, eller före det att jag började närma mig det hedniska.
Jag brukar sätta en skylt på dörren när jag firar min fest och skriva att det är allhelgona och då vill jag bli respekterad för att vi vill fira denna dag för oss själva. Det har alltid blivit respekterat också, mina grannar däremot blir fullständigt nersprungna av barn som skall ägga dom om dom inte har pengar eller godis hemma. Väldigt respektlöst mot många äldre tycker jag.
Ljusfesten däremot har jag för både barn och vuxnas umgänge och då kan vi ha öppna dörrar, men dörrknackningen brukar hålla i sig under flera dagar.
Jag tycker det är mysigt, fast det är ju inte så kul att barn springer och vill ha godis m.m. Brukar hålla en liten myskväll för mig själv med tända ljus.

Jag ska inte riktigt fira halloween men en kompis ska ha halloween fest så jag klär nog ut mig lite och går dit :) Sen får man väl ha lite godis hemma utifall det kommer några barn och ringer på.
Samhain firar jag lite lugnare men i år är det som sagt min häxvän som står för planerna så det blir spännande att se vad hon hittar på :)
All helgona firar jag också och åker till kyrkogården och tänder ett ljus.
Jag tycker det är okej att halloween har kommit att firas bland många i Sverige. Får gärna komma fler högtider från andra länder :) (tex att man ska kasta färg på varandra eller nåt från indien. haha)
Mysigt med att göra lite stämningsfullt och tända lite ljus..
Sen kommer ju det kompakta mörkret (okt-mars)…
Att klä ut sig och festa är också kul….
Det borde man göra oftare….
Mariana

Vi brukar hedra våra döda med ljus och bloss.
Men det hindrar inte lite pyssel som att klistra upp egenhändigt gjorda pappersfladdermöss i innertaket m.m.! ;)
Lite fladdermöss i innertaket är väl ok…
Men tända lite ljus och göra lite säning tex med lysande egengjorda lyktor..
Man kan diska ur gamla burkar..måla med glasfärg och använda som lyktor (tips)…
Mariana

Personligen tycker jag det är härligt med en fest mitt i mörkaste hösten! Varmt gyllenoranga färger, god mat, massor av tända ljus, ställa ut ett fat med kakor till andarna den natten så att de får färdkost :), mysa i soffan med familjen och se någon spännande film… Ljuvligt!
Jag minns när jag var liten och vi påskkärringar gick runt och knackade på dörrarna, gav bort teckningar vi hade gjort och fick godis som belöning. Det var ju jättespännande! Jag brukar spela med när de kommer och knackar på, ha en liten skål med godis de får plocka ur… De blir så himla glada och jag ser det inte som något besvär - men jag kan också förstå de som vill ha ett mer privat, stillsamt firande och tycker att Lightseeker hade ett bra förslag där med att sätta upp en lapp på dörren. :)
Jag pyntar gärna lite men helst med färska pumpor och frukter, ljus och sånt jag och min dotter själva har tillverkat. Det jag INTE gillar med halloween (och alla andra högtider) är detta hysteriska konsumerande, köp-och-släng. Men själva högtiden i sig är jättemysig och stämningsfull tycker jag.

Jag måste erkänna att jag tycker det är rätt skoj med alla spökgrejor i affärerna. Är en tid på året då kläder, smink och roliga saker till lägenheten går att få tag på lite överallt :p
Det jag inte gillar av den kommersiella biten är att man överöses av alla möjliga prylar och måsten utan att riktigt veta vad det är vi firar. Vi har inte direkt ngn stark kulturell grund för halloween så det blir mer en högtid baserat på konsumtion än en folkets högtid.
För mig är halloween/alla helgona/samhain en viktig högtid. Brukar bli mest ensamt vandrande i natten med offergåva, eftertanke och en inbjudan till vila och konversation för de som vandrar mellan världarna. Känner ingen i denna stad som delar min världsuppfattning så därav den ensamma aspekten i firandet.
#13 Vi har inte direkt ngn stark kulturell grund för halloween så det blir mer en högtid baserat på konsumtion än en folkets högtid.
Fast det är ju bara ett firande av höst, död och mörker egentligen? Så visst har vi väl en kulturell grund, bara att folk i allmänhet inte tänker på VARFÖR vi firar högtider, dom bara gör det.
Eller du kanske menade samma sak som jag, bara att jag inte förstod det? :)

Självklart är det i grund och botten ett firande av samma sak.
Jag syftade mer på HUR vi firar och varför vi firar på det sättet.

Jah har ett recept på goda hallowen kakor..
3 dl vetemjöl..blandas med..bakpulver..kardemumma och kanel
rör om och häll sedan över smält margarin…sirap
justera till rätt konsisten på kakor genom att hälla i vatten
baka ut på bakplåtspapper (stora som knytnävar)
Sen ska du sätta på ugnen på 200 grader…
grädda mitt i ugnen i 10 minuter…
Mariana

#17 Har du inga exsakta mått? det kan underlätta när man inte har gjort kakorna förr;)
MVH Isnornin
Bara du får rätt koncistens på degen så brukar det ordna sig…
blir det för blött ha i lite mer mjöl ..
och blir det för torrt lite sirap eller vatten..
Du ska nog lyckas ska du se isnornin..
Vill du ha dom riktigt söta..ha i mera sirap och mindre vatten
Mariana

Ja ja det blir nog bra:)
MVH Isnornin
Kul…ska du baka dom..?

kanske:)
MVH Isnornin
Min goda…hallowen-glögg..
Blandsaft…
Kanelstång…
Ingefära…
nejlikor (2st)
Värm..häll i ett Hallowen-glas
Mariana

Själv MÅSTE jag dricka Bloody Mary på Halloween eller Allhelgona. Men aldrig annars. 
Jag tar ett glas, häller i lite vodka, några droppar worchestershiresås, lite citron, lite tabasco, fyller upp med tomatjuice och stoppar sist i en selleristång. Mums!!

-Det ska jag pröva! - Älskaaar selleri!

jag har aldig smakat bloody mary :) det låte rju ruskigt äckligt! tomat?

Jag har bara smakat det engång, det var inget vidare har jag för mig?!
MVH Isnornin
Vi får inte dricka alkohol

#28 Va? Vilka får inte?

Man kan göra en alkoholfri bloody mary soppa som förätt om man inte vill dricka alkohol. det är mums

jag brukar ta allhelgonna natten och vandra runt å fundera på livet, det är riktigt mysigt faktiskt, sällan jag kommer åt att tända några ljus på gravarna.
och på halloween e det nån som brukar fixa fest lr filmkväll, då samlas alla för att umgås.
Vi på Lotsen boendet….men vi överlever nog ändå..

#32 Ja oh ja det är inget att sträva efter. Man klarar sig bättre utan. Man blir bara någon man inte är i allafall.
Men ett glas vin då och då vore gott (på pizzerian)..
vet inte om någon har frågat det här tidigare men när är det man går bus eller godis egentligen ?;D
Det är väl på lördan,,
har fått olika svar.. vissa säger 31 oktober och andra säger 1 november ^^

Jag skulle säga 31 oktober, då det är riktiga Halloween. Trick or treat är väl egentligen ingen allhelgonased…. Men givetvis ha de två olika högtiderna nu flutit samman och räknas kanske som en enda?
Hittade en bra länk om detta med Halloween, Samhain och Allhelgona.
Där står bl a om just detta med "trick och treat", att det tydligen har en historisk förankring i det gamla keltiska Samhain-firandet..även om ungarna idag säkert inte vet ursprunget till det hela. :-)

Jag FÅR INTE ens vara med på halloween!
Mina föräldrar tycker att det är en onödig amerikansk grej utan syfte.
Men jag tycker ändå att det är något jag själv borde få bestämma!

Vad trist:( Det som är så kul…
MVH Isnornin

Jaa… Själv tycker jag att det är underbart med en monster/spökhögtid! Visst är Halloween kommersialiserat och plastigt på sätt och vis, men det är ju sååå kul att dekorera med döskallar och spindlar och verkligen få stoltsera omkring med en spetsig hatt på riktigt!!
Allhelgona är mysigt på ett annat vis… Lite dystert, allvarligt men ändå skönt.
Jag älskar att klä ut mig, och Halloween är ju ett utomordentligt tillfälle. Tyvärr blev det/blir det nog ingen fest i år, men förra året hade jag en liten fest hemma hos mig. Alla helgons uppmärksammar familjen ibland, åker till farfars grav ibland, morfars brukade vi åka till när jag var liten. För mig är Samhain detsamma som Alla helgons numera, fast ännu lite "bredare", med betydelsen för årshjulet, Guden och Gudinnan osv. Alla helgons är ju helt enkelt den förkristnade versionen av de gamla keltiska traditionerna.

vad duktig du var, 

# 44 Urläskiga kakor! Visade ungarna bilden: Jubel!

ja jag blev faktiskt riktigt nöjd med dem ..de var inte särskilt svåra att göra heller kram tindra
Fina kakor 44#
Men nu är vintern här i Dalarna iallafall..
Jag ska se om jag går ut och pulsar i snön..
Mariana