Pyssel!
Jag vill pyssla!
Hade tänkt börja tidigt iår, men jag har inga bra idéer…
Jag är absolut inte för vanligt "svenson" julpynt/pyssel =)
Ngt annorlunda skulle vara kul!
Är det någon som har några idéer att dela med sej av?
/kram

Ja jag har ju föresatt mig att försöka stöpa ljus. Det gjorde jag alltid förr. Men med många små barn har det liksom inte varit lämpligt. Men nu är dom större och då tror jag att det kan vara roligt.
Om det är en så vanlig syssla tror jag inte. Men just att ta tiden att framställa saker som vi annars inte hinner är ett sätt att hamna i viktig reflektion. Att lägga ner tid på att karda ull t.ex. ger mig ett speciellt förhållande till materialet och det jag gör av det.

Jag häller på att göra kort just nu…
Min hund fäller.. jag kammar henne och sparar "ullen" ska se om jag får till något av den;)
Jag tycker om att ge bort böcker, då brukar jag göra iordning bokmärke/kort till, gjorde ett i går som jag blev rätt nöjd med:)
Jag ska även göra gräddkola som jag gör gammaldags srtutar som jag har kolan i, bra present, en hel del pyssel….
Har du kollat på jul iFokus??
MVH Isnornin

Dekorera ett yule-ljus! Ett rött ljus som du dekorerar med solsymboler, och som du tänder under midvinternatten, vid vintersolståndet. :) Jag bifogar en bild på de ljus jag har gjort, finns att köpa i min butik om du inte har lust att göra egna. (Butiken heter Alvljus, det kunde man väl aldrig gissa? ;) *skratt*)
På mitt ljus finns en symbol för Guden och så satte jag livets spiral på andra sidan (symbol för reinkarnation)
Eller gör ett pentagram av en krans + kvistar som du binder fast. Ska lägga in bild på ett som jag gjort, väldigt enkelt men fint tycker jag…

#4 Fint det var :)
vad fina ljus och vilket fint pentagram =) var kan man få tag på den guldiga färgen eller vad det nu är?=)
Nu har jag fått lite idéer, tack alla =)
Hur stort är pentagrammet o vad har du använt för material?=)

Tack! :)
Jag köpte på Panduro, vaxdekorationer för ljus. Det finns såna "trådar" eller remsor i guld och silver, sen finns det även små dekorationer (t ex granar, snöflingor) som du bara trycker fast på ljuset. De är inte alls dyra och räcker långt! Jag köpte en förpackning med guldremsor och det räckte till 7 ljus, och då fick jag ändå remsor över.

Pentagrammet är ca 10 cm i diameter. Jag köpte små kransstommar på en hobbybutik här i Gävle tidigare i höstas och sen har jag tagit kvistar som jag delat upp i lagom längd och knutit fast med naturtråd. Inget klister och inga plastiga material! :)

Oh en idé till! (Ledsen att jag babblar så…)
Du kan gå ut i skogen och leta reda på en träbit (helst ask, ek eller tall), ungefär som ett vedträ. Låt det torka, borra tre hål i det ovanpå så att du kan sticka ner stearinljus och sen kan du rista in runor eller andra symboler på det. Ett yule-trä! Du kan använda det under yule-ritualer, och efteråt kan du bränna det i öppna spisen om du har någon. Kom ihåg att spara en liten bit, för den ger tur under hela det kommande året!
ja just ja! det låter som en jättebra idé! hihi!
Det ska jag göra! =)

#10 En sån ljusstake har jag gjort av björk, jag sågade av en bit av en björkstam, delade den på hälften och borrade tre hål för ljus som symboliserar gudinnans tre ansikten. Den tar jag fram varje jul och tänder på "mödranatten".

#12) Hm, vilken natt är "mödranatten"?
vilken bra idé =) tack

det var så lite så, hoppas att du får till några skålar;)
MVH Isnornin