Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 2373 ggr
Allamej
0

Käslelbortfall = Häxa?

En kompis sa något till mig igår som gjorde mig lite lätt förvirrad eftersom jag aldrig hört det förr men ni kanske kan svara på det.

Jag har 2 fläckar i huden som saknar känsel och 2 fingrar med konstant sockerdricka. Jag har varit utan känsel på skulderbladet i 6 år och bredvid ögat i snart 2 år. Fingrarna blev sockerdrickiga för ca. 4 år sedan.

Nu igår sa min vän att de sk. "döda fläckarna" var ett av tecknen att jag skulle vara häxa. Jag förklarade överseende att alla wiccaner är inte häxor och jag har inte praktiserat på ca. 6½ år. Men hon stod på sig och sa att det var ett säkert sätt att veta om någon var en häxa.

Så, vad säger ni, vet ni något mer om detta?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

skogsgubben
0

Tja vad ska man säga. Tror din kompis är ute och cyklar. Det finns inga kropsliga tecken som visar på om man är en häxa eller ej. Sådan där med att finna tecken på kroppen som kunde avslöja häxor var något kyrkan höll på med under häxförföljelsen.

CrittersAndBugs
0

Jag håller egentligen med om att det inte finns några kroppsliga tecken på att vara varken häxa eller nåt annat - speciellt inom magin, andlighetsbegreppen eller annat. Men däremot är det så att jag personligen tror, att vi kan få kroppsliga symtom när vi ignorerar -eller väljer bort- en viktig del av vår personlighet, eller vår väg, eller vår själ. 

Själv har jag haft egen erfarenhet att just såna symtom som känslobortfall, pirrighet, kittlighet ( typ statisk elektricitet) kan vara symtom på att man har valt bort vissa delar av sitt inre själv. Det ger då symtom på att kroppsliga dela också faller bort eller förlorar känsel/kontakt. Som att det inre visr sig i det yttre, och det fungerar likadant tvärtom. (Tror jag.)

Har du nån metod för och "prata med dig själv "? Ja alltså, det låter ju jävligt flummigt, men jag menar typ en lungn stund där tankarna får handla om bara dig, eller meditation, eller nåt annat som ger dig inre svar på yttre frågor ? Du behöver så klart inte svara, men det kan vara ett sätt att få kontakt med dom bortfallna kroppspunkterna igen och att bli hel.

Iram
0

Om de två fingrarna utan känsel sitter på samma hand är det mer troligt att du har karpaltunnelsyndrom.

Förresten så brukar wiccaner alltid vara häxor men häxor är inte fullt så ofta wiccaner. Fast det kanske inte alltid stämmer.

Stormhatt
0

Om jag inte minns fel så var känslolösa områden på kroppen ett typiskt täcken på att man var häxa när häxprocesserna pågick. I stil med andra "typiska" häxegenskaper som att vara skelögd, lösaktig, rödhårig, vänsterhänt eller att ha kor som mjölkar bättre än grannens. Hon kanske blandar ihop det med detta alltså.

Daydreams
0

Det är jag som är vännen, hej alla häxor föresten! Vi SKOJADE och jag sa att man förr i tiden ansåg att häxor hade en känslolös fläck på kroppen. Och Allamej hade aldrig hört talas om den myten.

Allamej
0

Hmm…. Vad jag menar är nog om någon känner till myten som fanns förr i tiden, typ vid häxbålens tid, om "döda fläckar"?

Jag gjorde ett otäckt nervtest igår som gick ut på att testa mina yttre nerver i den berörda sidan… jag tatuerar mig hellre på insidan av knäet innan jag gör om det där…  :( Dom satte elektroder, först på tummen och sen på lillfingersidan och till sist långfingret och för varje flytt av elektroder så körde dom ett otal stötar genom handen och det var klart smärtsamt.

Sen kom det en dum läkare och stack mig med en nål för att lyssna på elektrisiteten som for genom muskeln… Också väldigt ont.

Inget kom fram av undersökningen, allt normalt….

Och jag kanske borde säga att min kompis inte var helt allvarlig när hon sa det där om fläckarna :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

LinaN
0

En väninna till mig hade känselbortfall och domningar som började i händer o fötter….. idag har hon diagnostiserats med MS….. kolla upp det….. hellre ett besök förmycket än en dödlig sjukdom….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tistel-
0

Gå till en kiropraktor!!!

Jag har blivit hjälpt, det är nerver i kläm o det är inte bra att gå runt med!

Kiropraktor säger jag =)

Allamej
0

LinaN, det är ju en av mina farhågor… Farmor hade SLE och MS, hennes ena syster SLE och hennes andra MS… Så om dom inte hittar något på nåt ytligt och plågsamt sätt så får dom köra en nål i ryggmärgen på mig för att kolla ordentligt…