Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1119 ggr
skogsgubben
0

P1's Tendens

Intervju med "Fredrik" om livet och skogen och hans syn på världen.

http://www.vildvaxande.org/audio/Fredrik_i_P1's_tendens.mp3

Coturnix
0

En parallell. Debatten om de stora rovdjurens rätt till existens i vårt samhälle är intensiv. Hur kommer vi att ställa oss till rätten  för den vilda människan?

skogsgubben
0

Det är rätt uppenbart hur samhället fungerar. De som inte rättar sig i ledet och låter sig kontroleras och styras förföljs och i många fall mer eller mindre tvingas tillbaka i det rådande samhällssystemet. Makten tillåter inte fria och vilda människor. Makten vill ha kontroll.

Man föds och stöps i en mall och livsföring som inte gynnar en själv utan makten. Man indoktrineras genom hela skolåldern hur saker och ting är och fungerar.

Konsumera. Konsumera. Konsumera. Låt kapitalismen göra dig lycklig. lev som alla andra och ifrågasett inte för då är du en konstig typ man bör titta snet på. Jobba. Jobba. Jobba. Tjäna pengar så du kan konsumera och upprätthålla ett leverna som förgör Jorden. Jobba så mycket som möjligt så du inte hinner eller orkar ifrågasätta samhället och det liv du lever.

In i ekorrehjulet och rätta dig i ledet.

CrittersAndBugs
0

#2 skogsgubben! Du skriver vad jag tänker! Tack för det. Skrattande

Mig förvånar det alltid när människor upptäcker att dom inte blir lyckligare av alla saker, fast dom trodde dom skulle bli det….. sen blir dom besvikna. På vad ? Den som tror på (går på) "den stora lögnen" kan ju inte bli annat än besviken. Men vi fortsätter med förkärlek att peka med stora fingret mot avarter som fundamentalister eller sånt. Klart det är fel men vi kanske ska ta kvasten och sopa framför egen dörr först.

Penga mun

zeretki
0

Nej, jag kommer fram till mer och mer att jag skulle vilja göra mig av med allt fler saker jag har… Jag blir så trött på allt ibland. Då går jag ut i skogen och bara ÄR.

Iram
0

Jag känner mig också tyngd och ägd av mina prylar ibland, och även om jag varken är rik eller speciellt shoppinggalen så visst; jag skulle verkligen klara mig med en bråkdel av vad jag har.

Coturnix
0

#2 Menar du då att "makten" är den så kallade fria marknaden. Eller vad är denna "makt".

"Makten" Är kanske det vi kallar samhället. Men samhället är ju per definition vi. Varför har alienationen blivit ett så sorgligt faktum.

Någon har sagt; man ska inte äga mer än man kan ta med sig upp i ett träd.

skogsgubben
0

#6 Makten för mig är inte bara de politiker som bestämmer utan även alla stora multiföretag som styr samhället med sina osynliga händer. Människorna styrs som nickedockor. Krokarna huggs fast i köttet redan i spädåldern.

CrittersAndBugs
0

#7 Men jag tycker också att makten företräds av den så kallade vetenskapen. Först ska vi tro det ena forskningsresultatet, och det leder till en viss konsumtion eller ett visst beteende. Sen ska vi tro på ett helt annat forskningsresultat, som då leder till mer konsumtion och andra beteenden. Vetenskapsvärlden och näringslivet/politiker har som en tyst relation. Maktutövandet ligger då inte bara i hur vi köper prylar och vart eller vad, utan också i hur vi tänker i våra egna skallar.