Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 3781 ggr
skogsgubben
0

Baba Yaga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har undersökt och har erfarenhet av att arbeta rituellt med den "demoniska" skogshäxan Baba Yaga?

En slavisk gudinna i sin form som haggan.

Ceriadwen
0

Jag arbetade ett tag tillsammans med en häxa och vi kallade in henne vid svartmånar då och då. Skrattande Men jag vet inte… vi upplevde aldrig direkt något vilt hos henne då. Min känsla av henne var väl mer en traditionell bild av den gamla, visa. Men självklart finns det fler aspekter av Baba Yaga…

skogsgubben
0

Jo Baba Yaga är att betrakta som gudinnan i sin form som den gamla haggan. Vår motsvarighet här i Norden är kanske Hel.

Thistle
0

Hmm.

Jag är född i Polen och det var inte förrän för några år sedan som jag fick reda på att Baba Jaga räknas som en gudinna.

Det är rätt vanligt med sagor om henne och man skrämmer barn med henne också. Jag hade en dröm om henne när jag var fyra som jag fortfarande kommer ihåg nu, och jag är 26. Så de är möjligt att hon är kraftfull.

Jag har försökt att ta reda på så mycket som möjligt om slaviska gudomar men det är rätt svårt, inte ens min farmor som har koll på sådant kunde minnas när folk var annat än kristna, fast på samma gång så är det hon som har "matat" mig med gamla polska sagor, så man vet aldrig vad folk håller inne med för hemligheter….

Thistle

lightseeker
0

hm, kanske svårt ibland att inse att delar av folktro och sagor är spåren av de gamla gudarna. Avundas dig som har haft en farmor att bli matad av, det skulle jag ha velat haft också.

zeretki
0

När jag var liten fick jag en bunt med ryska folksagor av min mamma. Väldigt roliga och Baba Yaga förekom ofta! Läskig häxa helt enkelt. :)

NightPhoenix
0

Men ändå gjorde hon det rätta. Underbar häxa!

zeretki
0

#6  Tja, det beror på hur man ser det. I dom sagorna jag läste så åt hon unga flickor och barn. ;)

Men det klart, det beror också på vad man lägger in för symbolik i det…

Bappho_
0

Finns det inte en saga om Baba Yaga i "Kvinnor som slår följe med vargarna", Vasalisa eller nåt? Det är nog 13 år sedan jag läste den så minnet är lite svagt, men jag har för mig att jag letade upp sagor om Baba Yaga på bibblan efteråt för jag blev så förtjust i henne.

Marie_Morgana
0

#7 skrev: "Tja, det beror på hur man ser det. I dom sagorna jag läste så åt hon unga flickor och barn. ;) Men det klart, det beror också på vad man lägger in för symbolik i det…"

#4 skrev:"hm, kanske svårt ibland att inse att delar av folktro och sagor är spåren av de gamla gudarna"

#3 skrev: "Jag har försökt att ta reda på så mycket som möjligt om slaviska gudomar men det är rätt svårt, inte ens min farmor som har koll på sådant kunde minnas när folk var annat än kristna"

Lite kortfattad kommentar från mig:

Symboliken man tolkar i sådana här symboliska berättelser som både sagor, sägner, legender, myter tillhör, är förstås intressant. Men ett problem med att tolka särskilt folksagor och folksägner i det skick de förekommer är att så otroligt mycket genomgått den process som på engelska kallas att de blivit "christianized" vilket också oftast innebär samma saka som "demonisering". De kristna "tvättade" sagor och sägner ut folktron. Gudinnor förvandlades såklart till onda kvinnor. Detta gäller även våra svenska folksägner där t ex naturväsendena blev betraktade som Satans anhang när de kristnas eget skräckväsen Djävulen fördes in i folktron. Efter det uppstod även nya sägner där gudfruktiga och kraftfulla kristna präster kämpade mot den Onde och hans anhang. Allt för att måla upp bilden av hur goda de själva var i sin kamp mot dom som de själva pekade ut som "onda".  

Sagan om Vasalisa finns med i Kvinnor som slår följe med vargar…så visst minns du rätt Bappho:-) Öht är den boken underbar för den som vill vidareutbilda sig bortom alla mörkrädda och patriarkala tolkningar…

NightPhoenix
0

Jag har nog läst den "barnvänliga" versionen ha ha ha….

#8 javisst fanns den väl med där Bappho, har för mig jag läste den…jag kikar till och från i den boken *s*

Marie_Morgana
0

#10 javisst fanns den väl med där Bappho, har för mig jag läste den…jag kikar till och från i den boken *s*

Har absolut för mig den finns med där, men kan tyvärr ej kolla själv just nu eftersom jag har den nedpackad någonstans i alla hundratals hittills packade flyttkartongerSkrattande

NightPhoenix
0

Ja du är ju på gång med flytt :-) Jo jag är nästan säker att den är med ska kika i min när jag kommer hem.

Coturnix
0

-Om att sluka unga flickor och barn…som symbolik? Vad skulle det kunna vara eller tolkas som?

(När jag körde hem idag satt jag och tänkte tillbaka på människor som var mer betydelsefulla än andra under ungdomsåren och jag kom att minnas en äldre kvinna som bodde ensam i ett stort stort hus.

Hon bjöd mig på goda middagar och djupa samtal. Jag tänkte just idag på henne och jag mindes henne med värme och det for genom mig att hon var en riktig härlig häxa.)

Bappho_
0

#13 I sagan om Vasalisa så finns hotet att bli uppäten, men hon blir inte det på grund av de val hon gör utan hon får elden av Baba Yaga som hon frågat om och får gå efter att hon klarat de olika uppgifter häxan gett henne. Och elden hon fick i gåva förtärde sedan Vasalisas fostermor och fostersystrar, som var dem som sände henne till Baba Yaga i förhoppning att hon skulle bli uppäten. Så vilken roll spelade då Baba Yaga?

Bappho_
0

För de som vill läsa mer om Baba Yaga:

http://www.mythicarts.com/writing/Baba_Yaga.htm

Coturnix
0

-Riktigt intressant läsning som ger mersmak! -Kan jag säga.

-Arketypisk-

Eiyra
0

Jag har aldrig arbetat rituellt med baba yaga. Däremot så blev min pojkvän som är från Bulgarien uppfostrad med att om han inte gjorde som de vuxna sa så skulle Baba Yaga komma och äta upp honom.

Florian
0

Visste inte att Baba Yaga var en gudinna… Jag har bara hört talas om Baba Yagas dreadssalong, där man gör dreads^^

CrittersAndBugs
0

Jag har läst om Baba Yaga både som gudinnegestalt men mest som prästinna eller häxa. Vid de tillfällen jag har känt av henne har hon varit häxa och vägledare. Jag har känt igen henne därför att jag upplever henne leva i ett hus gjort av människoben som står rätt högt uppställt på kycklingben och fötter. Det finns en dansk forskare som undersökt folkberättelser och som publicerat en rapport där Baba Yaga nämns. http://www.chresteria.dk/tekster/et_slavisk_eventyr_baba_yaga.pdf

För mig har Baba Yaga en uträttande funktion. Som att ta tag i saker som kan kräva rätt tuffa och hårda tag men blir "rättvisa" i slutänden. I en saga kommer jag ihåg att det står om henne att hon kan skratta åt nöd och elände och gråta åt lycka och glädje för hon ser bakom dessa och vet mer än den som är ledsen eller glad.