Gudinnekaka
Jag är väldigt förtjust i kakaor av diverse slag och idag ahr jag tillagat något av det godaste jag gjort på länge.
Du behöver:
3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
75 g margarin eller smör
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
skala och skiva/tärna 1 äpple i lagomma bitar
ha i 2 msk kakao
samt ½ dl russin och 3-4 msk kockosflingor
Gör så här:
1. Smörj och bröa en hålform, ca 1½ liter. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg i äpplen, russin mm i formen.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
3. Tillsätt vaniljsocker och bakpulver och rör ut med elvisp.
4. Tillsätt vetemjölet och rör försiktigt med elvispen.
5. Smält matfettet, häll i vatten och låt koka upp. Häll sedan det i smeten och vispa till en jämn smet. Så fort smeten är jämn så häll smeten i formen över äpple och russin och ställ direkt in den i ugnen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 45-55 minuter.
7. Låt kakan svalna i formen en liten stund. Stjälp sedan upp den. Låt kakan kallna under formen. (Kakan går att frysa.)
Sitter o mysäter på denna kakan nu, och den är gudomlig, saftig och smakrik. Man kan lägga till eller dra ifrån extrainnehållet, man kan tex ha nötter och torkad frukt i också…
Bild kommer :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Lät gott :P Måste prova göra den sen :D
Den håller sig jättebra!
Den stod uppskuren framme över natten och var lika saftig på morgonen som kvällen innan :D

Jag måste också testa att göra den.
Mina arbetskamrater blev väldigt nyfikna när jag pratade om kakan, så misstänker att jag får ta med till jobbet också. :)
Hehe, det rä snart dags o göra en ny kaka, hade tänkt o ha i bitar av blockchoklad då…. :P

jag bakade kakan idag med lite extra inslag av blockchoklad i . Vi satt på vår inglasade balkong och avnjöt den i solskenet i eftermiddags.. tack för receptet kram tindra

Det låter onekligen smaskigt…. Hoppas bara jag har allt hemma..
Iram, dags o lägga denna under rätt kategori elelr vad säger du? :D

Självklart! 
Mmm, låter smaskens..måste prova.. :-)

vad gott det låter. måste oxå prova nån gång. fast jag klarar mej bra utan kockos :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
ska man ha i kakaon till sammans med vetemjölet eller med vanilj sockret?? när man vispar ner det..
jag är inte van vid att baka, tänkte överaska föreldrarna mina..
. går det bra i en vanlig sockerkaks form, en sådan där rund med en speral imitten???
#11 bra fråga….. jag brukar bara ösa ner alla torra saker i en bunk o sen röra ner det torra i den våta bunken så att säga…..
så jag blandar nog alla torra ingredienser först. :D
#12 oki, tack så jätte mycket för reseptet.. ska nog bara ta äplen eller persikor, för mamma tål inte russin smaken :)