Vegan? Vegetarian?
Då jag blivit rätt hårt ansatt i ett annat forum här i fokus då jag berättade att om man väljer att leva som vegan eller vegatarian så är man "snällare" både mot djur och natur. Detta sågs då inte som naturligt och jag jämnställdes bla med präster som hotade om helvetet om man inte levde rätt (förstår fortfarande inte riktigt själv den kopplingen). Så nu undrar jag om dem som finns här (som säger sig bry sig om djur och natur) har tagit steget och blivit veganer eller vegetarianer? Hur ser ni på veganismen?
Nej, jag äter djur och mår bra av det. Det finns redan en tråd om Vegetarianism här nånstans.
Sen vet jag mycket väl vad som sades i den tråden eftersom jag själv var med i den.

Jag tycker om kött. Men det är klart att man ibland tänker på att man äter döda djur som man inte på ett naturligt sätt har jagat och fångat själv. Det är hemskt när man ser hur de behandlar djur på vissa uppfödningar och sånt :/ men jag är inte vegetarian men tycker att det är lite fel ändå att äta kött pga det att man bara går till affären och köper.

-Jag äter kött. Men jag ratar oftast det som finns i våra butiker för att jag anser att köttindustrin är oetisk.
#1 jag vet att du var med i den tråden och då mkt väl vet vad som skrevs…men det är inte alla här som vet…och jag har inte hittat en tråd härinne som handlar om detta ämnet däremot en tråd om jakt men det är inte samma sak…

#4 Nej det är inte samma sak.
Jag tycker väl att man själv ska välja om man ska vara vegan eller vegetarian man kan inte alltid tänka på naturen och moderjord på det sättet, man måste se till att få i sig det man behöver och många vikitga ämnen finns i kött.. dessutom är det naturligt att äta kött, vi är rovdjur typ, har alltid varit det och det är så det är för att det inte ska bli överflöd av djur, äter andra djur dem och för att det inte ska bli överflöd av växter å sånt finns gräsätare.. det är så naturen fungerar, men nu när vi lever i det samhälle vi gör och kan välja så tycker väl vissa att man ska välja att inte äta kött.. men som sagt alla måste själva få välja. ~Blessed be~
#4 Jag tycker bara det är märkligt att det första du gör är att klaga härinne på hur andra beter sig mot dig på andra sajter?
Men skitsamma, jag svarar bara för mig själv:
Jag bryr mig väldigt mycket om både djur och natur, jag vill att alla djur ska behandlas bra och växter likaså. Det finns liv och energi i allt och allt ska behandlas med respekt - det gör varken växter eller djur av alla i vårt samhälle.
Jag äter djur för att jag mår bäst av det. Jag vill köpa ekologiskt gräskött men har inte råd med det. Jag köper Krav och Ekologiskt odlat när jag har råd.
Din åsikt är att "om man väljer att leva som vegan eller vegatarian så är man "snällare" både mot djur och natur."
Jag håller inte med alls men tänker inte ha någon lång utläggning om det eftersom majoriteten härinne är vegetarianer och veganer och jag vill inte bråka om något sådant. Alla får äta som dom vill. Det är inte mitt öde att bestämma över andra.
Jag ser inte att jag är mindre andlig för att jag äter kött, tvärtom det får mig att må bra så jag kan kämpa för att jorden ska må bra.

Jag är vegetarian.
Jag ser inte ned på köttätare som är ärliga och säger att det äter kött för att det mår bra av det och tycker att det är gott. Däremot kan jag bli irriterad på dem som slingrar sig, kommer med dåliga ursäkter och försöker svartmåla vegetarianer - har stött på ett par sådana…
Har även fått utstå kommentarer som ; "Kom igen, när tänker du sluta med det dära" eller som när jag på en fest tog fram mina quornfiléer och fick kommentaren av en vilt främmande kille "Å nej, är du en sån?!"
Lite tråkigt men de som har sådanna tankar är inte värdiga min tid ;)
#7 Detta är inte mitt första inlägg i detta forumet…..jag har skrivit lite varstans innan (på häxor i fokus) så att skriva att detta var det första jag gjorde (här) var väl lite väl hårt? Jag var bara nyfiken då båda dessa (sidorna) diskuterar ju sådant som kan ses som andlighet i olika former och jag bara undrade om majoriteten härinne hade samma åsikter…
#9 Fel uttryckt av mig och det är inte själva diskussionen jag anmärker på utan hur du uttrycker dig lite gnälligt i ditt inlägg angående trådar på andra forum, vilket vi härinne inte har med att göra.
Själva diskussionen angående kött elle inte är alltså en helt annan sak och diskussioner tycker jag är bra.
#8 Det stör mig verkligen att folk inte kan låta andra vara annorlunda än sig själva. Jag skulle aldrig få för mig att trakka veggisar i min närhet. Syrran är vegetarian nu och vi undviker ämnet, vilket jag tycker är bra. Jag respekterar henne och hon respekterar mig. :)
Jag är vegetarian och har varit så i hela mitt vuxna liv. Jag äter kött när jag har haft möjligheten att jaga själv, möta djuret, haft andlig kontakt med djuret och får ta del av djurets andekraft, visdom och livskraft på olika sätt. Då har jag möjlighet att bedöma djurets livsvillkor, dess vilja till det offer det innebär när jordvarelser ger sina liv till varandra, och när jag kan bedöma dödsvillkoren. För mig är det en personlig ansvarsfråga och har ingenting med att göra hur jag bedömer andra, eller andras ansvar och val. Jag mår väl av mitt val och mitt beslut både fyskiskt, emotionellt och andligt, men jag har svårt för dem som predikar sina livsvillkor på andra.

Är vegetarian.

Jag äter gärna kött om jag vet att djuret har mått bra under sin uppväxt och den har blivit rätt skött. Då vet jag att den hade ett bra liv och fick en snabb och smärtfri död. (Jag hoppas att den är smärtfri ialf. Den går fort åtminstånde! Vet inte hur det känns att dö.)
Så därför äter jag bara kött som kommer ifrån min fars lantgård, och då blir det bara gris och kyckling. Har helt bojkottat ko. Vet inte varför men det är någonting som gör att jag inte vill äta det.
Fisk är jag tvungen att köpa, men jag vet inte om det ingår i kategorin kött. Men en fisk kan man väl inte ge en så hemsk uppväxt va? De har de väl ganska bra i sina dammar, om de inte har blivit fångade i det fria vill säga.
#13 Jag brukar egentligen inte äta fisk heller. Fångstmetoderna är grymma, vi försurar deras miljö och förstör kretsloppen i vattnen och sånt. Men jag var på en jättefin fiskodling nära Gävle i sommras. Där åt jag gärna fisken och gott var det så in i bomben! Har funderat på att ta reda på hur man kan kolla hur fisken fångats och varifrån den kommer när man är i affären. Typ av nån märkning eller så. Fast man kan ju så klart fiska själv.
Det godaste, finaste, möraste och kraftstarkaste fågelkött jag har ätit kom från en vanlig svensk lantgård där djuren gick ute, ruvade och häckade normalt och naturligt och hade bra liv. Blir ju litet avundsjuk på dig! (snällt menat)

Jag är allätare men väljer att köpa Krav-märkt, ekologiska produkter och rättvisemärkta produkter så långt det bara går. Har minskat ner på köttprodukter till förmån för baljväxter men jag tycker att kött och fisk smakar gott och äter gärna det.
#7 jag känner ungefär som du: "Jag bryr mig väldigt mycket om både djur och natur, jag vill att alla djur ska behandlas bra och växter likaså. Det finns liv och energi i allt och allt ska behandlas med respekt - det gör varken växter eller djur av alla i vårt samhälle."
Jag bryr mig inte ett smack om vad andra äter. Folk får äta precis vad de vill, vårda sina kroppar eller misshandla dem - var och en väljer själv hur man vill leva sitt liv. :)
#14 var det ute i Bönan du var när du var i Gävle (min hemstad)? :)
#15, nej det var Älvkarleby, Laxön.

Jag är vegetarian.
Jag har blivit friskare (i min astma och allergi) och dessutom känns det bra att inte äta djur då jag många gånger föredrar djur framför människor.
Jag har inget emot djur, Dom är dom mest lojala följeslagare man kan ha, men jag äter kött, och kommer fortsätta med det, det är gott och jag känner styrka när jag äter det(Kanske mättnads känsla.. men vadå..?) Egentligen har jag ju lust att jaga djuret själv. Då skulle jag må bättre…
Jag kan förstå om man vill vara vegan. Jag repekterar verkligen att man inte vill döda eller utnyttja någon annan varelse för att man själv ska få leva. Nu för tiden har vi ju så bra resurser att man kan leva uten animaliska livsmedel.
Men jag fick höra en ganska intressant historia av damen som jobbar i garnbutiken nere stan:
Det var en tjej som kom in och ville köpa garn, men det fick absolut inte innehålla något ull eller andra fibrer från djur! Då blev garn-damen fundersam och undrade om det var för att hon inte ville att djuren skulle fara illa? För ett får som underhålls och klipps och man tar tillvara på ullen lider inte. Men däremot de djur som bor i närheten av garnfärgningsfabrikerna i tredje världen (där man färgar syntetiskt garn) blir otroligt sjuka och dör av de ofantligt giftiga färger man använder där. Både människor, djur och natur tar skada av det. Tänkvärt tycker jag! Det bästa är alltså ekologiskt!
Så jag tror man alltid måste tänka ett steg längre och dessutom leva väldigt miljövänligt om man absolut inte vill att några djur eller människor ska ta skada av de val man gör.