Talgoxe
Jag har nu i ett par veckors tid fått besök av talgoxar på min balkong. Visserligen är talgoxen en rätt vanligt förekommande fågel men det är ovanligt att de befinner sig här på balkongen och jag vet att det har en betydelse. Jag har inte så stor kunskap om talgoxen som kraftdjur men känner mig ändå ganska så säker vad de vill säga och på hur jag ska tolka det hela men skulle ändå vilja höra era åsikter.
Har ni någon kunskap/erfarenhet av talgoxen som ni skulle vilja dela med er?
Jag är inte säker på var det här inlägget hör hemma så jag jag tänkte att det passar här under allmänt 

Tänkte söka på nätet åt dig och se om det fanns någon information om talgoxen. Men nu heter ju talgoxe "great tit" på engelska så det kom bara snusksidor upp är jag rädd. Kanske någon annan här som har någon bok att slå i?

Min mormor blev en talgoxe efter att hon dog. Hon kommer ofta och hälsar på min mamma.
Jag har den senaste veckan sett mycket talgoxe också, man kan prata med dom ganska lätt och de blir snabbt tama och kommer till utsträckt hand.

ärligt, heter den verkligen great tit, nu måste jag testa att leta, heter den inte något på latin också, bappho

Jo den heter Great tit och parus major på latin.
http://www.rspb.org.uk/wildlife/birdguide/name/g/greattit/index.asp

Lustigt. Jag har också en avliden släkting som "blev" en talgoxe som hälsar på sin dotter.
En trevlig liten fågel som äter upp mitt linoljefönsterkitt.

Man kan iofs titta lite på färgerna och vad de står för och vilka chakran de harmonierar med.
Deras beteende, hur de lever, och egenskaper. Eller så är det en avliden släkting helt enkelt som vill vara nära :-)
hmmm

I djurens språk av solöga som är en helt underbar liten bok står det om talgoxen……
Känn tillit , du gör fullkomligt rätt. Min gåva till dig är att ha förtroende för dig själv och tillit till det du gör. Med andra ord, du kan slappna av . Du är på helt rätt spår.
Ha ha jag vet, den heter verkligen great tit… 
Tack så mycket för hjälpen, det värmer! Och ja, det känns som jag är inne på rätt spår.

Solöga *asgarv* ja du, den boken var bra då jag hade katt…. om man säger så.
Underbar uppsugningsförmåga.

#10 Ja jag är då ganska så förtjust i den och lite då och då känns den rätt men jag önskar talgoxen kom till mig så jag också fick great tit.

Nu var det snubblande nära att jag la in en läskigt manschouvenistisk, burlesk kommentar om great tits här, men som tur var hejdade jag mig 

#12 He he jaså du det var det….hummeli humm jag undrar jag 

#12 Kom igen nu, låt oss höra ;-)

#12 Jaa berätta, berätta ;-)
#12 Jaa vad kan du haft på hjärtat ;)
Jag är ju inte förtjust i böcker som skriver "hur det ska vara" så jag tycker man ska ta reda på själv hur man känner inför ett djur. 

#17 Man kan göra både och så gör jag :-)

Nämen vad knäppt det där lät. Jag är inte vid mina sinnens fulla bruk. Institut nästa.

#19 eller så går det bra att stanna här.

Får jag det?
#18 *fniss* Jag fattade ju precis vad du menade! Så knäpp är du inte. 

#22 Åh vad bra:-) tyckte det helvajsigt när jag läste det.

Mycket av det som finns nerskrivet om djuren baseras på hur djuren beter sig, det man själv skulle komma fram till om man studerade dem en tid. Så man kan både läsa och studera dem i det vilda.

#24 Tack Bappho det var ungefär så jag inte fick till det i min formulering men ville.