Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 2780 ggr
isnornin
0

Fågelmat.

Ja det är dax att tänka på våra sjungande små vänner!

Ett recept på fågelmat.

Några små plastbyttor,  valfri fågelfrösort (typ solrosfrön), smält kokosfett, låt svalna något häll över fröna, ställ kallt.  Gör hål i "kakan" knyt i ett hänge av bjöntråd.

Iram har inte du ett annat recept på fågelmat?

MVH Isnornin

Astrina
0

Det där var ju riktigt enkelt! Jag har ett liggandes här hemma som är så krångligt att jag undviker köket bara jag kommer att tänka på det..

isnornin
0

#1 Det låter intressant;)

MVH Isnornin

Astrina
0

Ha ha jaa du… Nu var jag ju tvungen att ta fram det så jag kan dela av mig av det. Och självklart var det inte alls krångligt..bara en lite längre version av ditt faktiskt..

Astrina
0

Here it comes…

250 g kokosfett, 3 dl havregryn, 3 dl hackade nötter, 3 dl krossade majs, 3 dl vetekross, 3 dl vildfågelfrö, 3dl hackade russin. Sedan är det samma sak som gäller men här ska man forma små bollar.

isnornin
0

HAHA tack:))

MVH Isnornin

Goranka
0

Jag skulle plockat bort havre och vete och majs ur blandningen och bara valt att ha det som är så nära inhemsk småfågelföda som möjligt.

Majsen är på tok för stärkelserik för en liten pippi och havre och vete är ju inte ens bra för OSS så vi ska väl skona pippina det :)

isnornin
0

Så en färdig fröblandning, är bättre? (ska snart o handla)

MVH Isnornin

Astrina
0

Jag vet, visst låter det som det kan vara lite för mycket! Men, jag bara förmedlade vidare.. ;)

isnornin
0

russin och banan har jag hört att man kan ha i.

MVH Isnornin

Goranka
0

Nu bor jag i norrland, och skulle inte ha i banan eftersom den innehåller mycket vatten och vid -40 så kan en vattenfryst banan gärna "spränga" hela bollen (ja, har gjort detta förr som ni hör)

#7 Ja, det skulle jag säga. Jag brukar köpa en påse blandning och en påse ren hampafrö. Hampafrö innehåller en MASSA nyttigheter, både för pippi och människa, och är dessutom feta.

Cashewnötter är också kanon, feta och bra.

Sen tycker jag ni spar halva kokosfettburken och använder den själva! Nyttigt med fett ----om ni drar ner ¨på kolhydraterna vill säga ;)

----

Jag brukar köpa en MASSA färdiga talgbollar, i nät ni vet, och göra en liten ceremoni. Jag har sedan en par år tillbaka en pakt med småfåglarna nämligen och gör detta varje år som min del i den pakten.

Jag köper alltså en massa sånna här talgbollar och en rulle starkt hampasnöre.

Jag klipper upp snöret i 20-30 1m bitar och binder sedan jag fast en talgboll på var ände om snöret (se illustration)

Sen går jag med skallra och rökelse ut i skogen och då och då kastar jag upp denna talgbolls-bola  upp i trädet med en kraftsång. Snöret virar sig runt grenarna och fäster bollarna perfekt högt upp i träden där pippi gärna sitter.

Hampasnöre använder jag för att det gör ingen större åverkan på naturen.

Går vidare, upprepar, går vidare, upprepar… tills det är slut på talgbollar.

isnornin
0

#10 ok vad bra, då vet jag ingen banan! men nötter o hampa! Talgbollar har jag hemma!

MVH Isnornin