Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1389 ggr
skogsgubben
0

Det vildväxande kollektivet.

Var ute en sväng i skogen här hemma där jag bor. Stötte på en tjej som valt att bo i skogen. Vi satt och pratade och jag bjöd på te. Tycker det är väldigt intressant med människor som tar steget och komma närmare naturen och bort från civilisationen genom att flytta ut i kojor i skogen. Hon nämde något som heter Urvision här i stockholm, vilket verkade intressant. Hittade hemsida på nätet och tänkte delge mig den till er här på häxor.

http://www.vildvaxande.org/index.html

Jag har den senaste tiden börjat känna en allt mer dragning åt att åtminstånde i perioder leva ute i skogen för att komma bort från den vansinniga civilisationen och framför allt komma närmare naturen. Att komma närmare sitt ursprung och därmed komma i större balans med livet. Under de årmiljoner som människan har funnits så har vi egentligen inte förändrats så mycket. Därför är det nog inte så konstigt att allt fler människor mår allt sämre av det onaturliga samhälle som byggs upp och som vi lever i.

skogsgubben
0

http://www.alternativ.nu/

Alternativ.nu är en hemsida för praktisk kunskap om självförsörjning.

Marie_Morgana
0

Vildväxande och Urvision låter onekligen som något intressant. Måste bara kolla in där såklart.

Alternativ.nu är en toppen-sida!

Har också länge känt den där längtan bort från de mest hysteriska sidorna av civilisationen och att komma närmare naturen och det vilda.

För er som vill ta ett kliv närmare det och gillar vild, mäktig natur (och neej, det är inte bara mygg och snö:-) vill jag gärna tipsa om Norrbotten. För den som vill ha hus (man kan ju sedan övergå till koja eller "lappkåta";-) är det toppenhus till fanastiska priser. Flyttar själv upp nu i slutet på oktober. Vi kommer att bo nära den ljuvligt mäktiga Storforsen. Kom upp vet ja, ni som vill. Vi har sovplatser över till trevliga häxor. Och ni som redan bor i Norrbotten; maila gärna om ni vill ha träffar, gemensamma ritualer o dyl.

Men maila inte här till Inkorgen här på forumet. Är inne här så sällan och särskilt nu när vi närmar oss vår långväga flytt. (mariemorgana@hotmail.com)

skogsgubben
0

Om jag har vägarnan förbi norrbotten så hälsar jag gärna på. Skrattande

Doris
0

Det är en önskan att kunna leva så. Vore jag själv så bodde jag i en koja i skogen. Har satt upp en friggebod med vedkamin kommer att vara där när det är för mycket hemma med alla måsten.

Allting är möjligt

Alvljus
0

Mmm vi har en stuga långt inne i skogen, ingen el, vatten får man hämta i brunnen. Flera kilometer till närmsta by… Jag mår så otroligt bra när vi är därute, jag som bara blir känsligare och känsligare för andra människors energier står knappt ut här i stan… En tur ner till centrum, så är jag helt utmattad.

Vi bor kvar i stan därför att min dotter går i skolan och jag vägrar ta körkort så det funkar liksom inte att cykla 1,5 mil in till stan varje dag :p men när hon blir äldre ska vi flytta ut till våran stuga (som vi givit namnet Gimlegården) för gott och slippa stadens förorenande brus.

Jag vill också puffa för alternativ.nu, en fantastisk sajt! Prenumerera gärna på deras tidning Åter (100 kr för ett år, dvs fyra nummer) så att de kan fortsätta att driva sajten.

SagaSimone
0

Jepp….norrbotten var andra steget jag tog i mitt liv då jag började vara less den konstgjorda materialistiska värld vi lever i….tack för tipset! Känner att stugan långt borta i ingenstans och ändå i evigheten är näraGlad

kram

varulven
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja flytta hit allihopa! :)

Marie_Morgana: storforsen är underbart. helt otroligt fint faktiskt

varulven
0

här får ni en fin bild jag hittade på datorn, på en ren vi stötte på när vi var ute och skulle titta på skogsbranden i Boden för två år sedan. (vilka jäkla nöjen man har;) )

det är mys här uppe! Och ni kan få husrum här oxå om ni vill hälsa på. :)

zeretki
0

Hmm, att få ihop allt: jobb, lugn och ro, hitta en man osv.

Fasen att livet ska va så svårt?

emee
0

det låter intressantGlad …och det är ju bra att dom har internetuppkoppling i sina kojorFlört …nä seriöst det kommer nog att komma fler såna här rörelser tror jag och att det skapas fler alternativ och samhället är ju sjukt ibland…och naturen är viktig för mig också…samtidigt vill jag bo i en stor stad Fundersam

NightPhoenix
0

Ja det är inte konstigt att man mår som man gör i det här samhället när det enda som kan få en att varva ner är att gå ut i skogen. Jag skulle gärna vilja bosätta mig i en skog med en bra bit till närmsta granne och lära mig mer om naturen och leva efter den. Jag är i grunden ganska ensam av mig och har inget behov av att hela tiden vara med en massa ytliga människor. De vänner jag har och vill ha är få men väldigt nära och som jag verkligen uppskattar och älskar.

#2 Marie_Morgana jag skulle jättegärna vilja komma upp till Norrbotten och träffa dig, har en del att tacka dig för :-) och få se och uppleva den vackra naturen Glad

NightPhoenix
0

Vackra bilder varulven :-)

älskar forsar och bäckar och vattenfall och åar och sjöar och hav och källor och dammar och älvar och och och…….

isnornin
0

Jätte fina bilder Varulven:)

MVH Isnornin

Marie_Morgana
0

Skogsgubben skrev "Om jag har vägarnan förbi norrbotten så hälsar jag gärna på."

Ja vem vet du kanske strosar förbi i de norröna skogarna en vacker dag:-)

Alvljus: "Vi bor kvar i stan därför att min dotter går i skolan och jag vägrar ta körkort så det funkar liksom inte att cykla 1,5 mil in till stan varje dag"

Pu det där känns igen. Har också envist vägrat skaffa körkort och bil så det tog sin lilla tid att hitta en plats att bo på där det funkar ändå.

Åh ser att du hittat en bild på Storforsen Varulven! Den är ljuvlig och så mäktig. Gudinnans krafter har väl aldrig varit så hänförande som när man står invid detta enormt kraftfulla vatten. Trots att bilderna är vackra så MÅSTE det upplevas. Min man upplevde Storforsen för första gången nu i somras när vi var och kollade runt på hus i trakterna där. Han hade väntat sig att det skulle vara mäktigt ändå blev han så tagen av Gudinnans kraft att tårarna strömmade:-)

Underbar bild på Den Behornade du hade hittat Varulven!

NightPhoenix skrev: "Marie_Morgana jag skulle jättegärna vilja komma upp till Norrbotten och träffa dig, har en del att tacka dig för :-) och få se och uppleva den vackra naturen"

Så klart du ska komma:-)!

Zeretki skrev: "Hmm, att få ihop allt: jobb, lugn och ro, hitta en man osv.Fasen att livet ska va så svårt?"

Det kan vara nog så svårt minsann att få allt att klaffa. Många gånger tycker jag det blir lite att man offrar något för att få det så nära som möjligt den situation man helst vill ha. Vi kommer t ex att bo lite för nära en mindre bilväg (för att ha skapligt nära busshållplats i byn:-) Hus tog evigheter innan vi kunde köpa pga mina låga inkomster på min lilla firma (= mitt jobb) osv osv Så håll ut Zeretki, kanske fokusera på en sak; exempelvis hur du helst skulle vilja försörja dig och satsat järnet på det först…ibland har man sådan tur att det ena kommer när något annat har fixats först. Ja, du bad ju inte om tips iofs men kände att jag tyckte det var en så otroligt viktig fråga du nämnde som nog många går och känner; Hur ska man få ihop allt.

Coturnix
0

Valet är inte alldeleles lätt. Det är så fruktansvärt svårt att få det att fungera just med tanke på att allting är uppbyggt kring ett stort konsumtionssamhälle. Det handlar inte bara om att prioritera och försaka, det får oändligt mycket större konsekvenser av både bra och dålig sort. ( Jag klippte ut det ur min dagbok) Apropå att förändra/"hoppa av"

trampolin
0

Ja, man kanske skulle flytta till skogen.. men jag skulle inte klara mig ensam som det är nu, men om man lär sig mer om det så kan man ju prova ett tag :) fast kanske på sommaren

zeretki
0

#14  Jovisst, det gör jag. Jag fokuserar (ehrm) på studier och sen ska jag hitta ett jobb.

Det är kanske det där med partner som leder till mest frågetecken för min del. Jag känner mig alltmer kräsen och annorlunda… Men jaja, det blir som det blir.

varulven
0

marie_morgana: jo jag tog bilden i somras tror jag det var när jag och några vänner var där och badade och myste en dag :) Men som sagt, en bild gör inte storforsen rättvisa :)

här är en annan bld från storforsen i alla fall, att vila ögonen på :) blurrade människorna på, för jag tror inte dom vill vara upplagda på internet i bara badkläder ;)

Marie_Morgana
0

#18 Åh var det din egen bild Varuvlen, sååå fin!!

Goranka
0

Heja norrland! Sitter själv i Skellefteå och ordnar shamanska norrlandsträffar med jämna mellanrum + behandlar och träffar gärna andra som vill.

Mariana-clarissa
0

Det skulle vara kul att gå ut i skogen ett gäng och bygga ett läger…. men sen att bo där vet jag inte…skulle man sitta runt lägerelden och prata med varann eller titta in i elden..gå runt och samla ved…jaga eller plocka det skogen har att erbjuda..hur länge skulle vi klara oss ute i skogen utan alla gallerior och häftiga ställen

Goranka
0

Mariana: Jag skulle nog klara mig tills jag dog utan den skiten.

Sen skrevs det om mygg och norrbotten… där måste jag bara skjuta in att vi älskar myggen här uppe, verkligen, för de håller turisterna borta från fjäll & skogar! ;)

Läs gärna lite mer om hur jag ser på saken här:

http://ekoby.paranormal.se/planer/tankar/livet.tt

NightPhoenix
0

#22 Intressant med en ekoby.

Jag börjar helt tappa sugen att bo som jag gör. Ser ingen mening längre med att leva i detta ekorrhjul, måste verkligen ta mig en funderare hur jag vill att livet ska fortsätta. När t om med 17 - åriga dotter kan tänka sig och vill flytta med mig till ett lugnare ställe så finns möjligheten att få ett mer sundare och själsligare liv.

Mariana-clarissa
0

Jag som tänkte mig en lägenhet i Stockholm och en sommarstuga

lightseeker
0

#23, förresten, skulle vi inte kunna göra sådär som jag såg på en dokumentär från england, att de byggde sin egen eko-by, tillsammans ett gäng, med intresserade människor.

Jag har inget kapital, men en god vilja

varulven
0

jag vill oxå bo i en självförsörjande ekoby! ibland… ibland vill jag spela sims hela dagarna. Att man alltid ska slitas åt så olika håll!

NightPhoenix
0

#25 Som mig då gumman pengaguden är inte på min sida :-) men jag vördar Gudinnan så min tillit står till henne. Jodå det kan vara en idé att spinna på lightseeker men först måste jag betala nån för att ta mitt hus *suck*

lightseeker
0

huga mej, skall DU betala någon för att överta ditt hus, det var det värsta, ja menar att om det är spöken i det, så borde ju spekulanterna bjuda över varandra, gumman

NightPhoenix
0

Nej det spökar inte lightseeker och det är bara det att jag vill flytta fort helst för flera månader sen det är därför.