Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 736 ggr
Mariana-clarissa
0

Söker veta..

hur vet man om man är en häxa..

Är det något man får i arv…

eller går man p´häx-skola

Vad är definitionen på häxa…

Ska man ha speciella förmågor

och hur vet man om man besitter sådana..?

skogsgubben
0

Tror det finns rätt många trådar här som berör de frågor du ställer.

Att vara häxa är inget som går i arv. Någon häxskola är inte heller nödvändig. Det finns i grunden bara en skola för en häxa och det är naturen. Att vara en häxa är att söka sin andlighet i naturen, att inte underkasta sig något religion, att vara fri, vild och självständig i sin tro och sätt att leva. En häxa vördar Moder Jord och söker balans. Därför anser jag att en sann häxa bör vara intresserad av ekologi och miljöfrågor. När det gäller förmågor så finns det inget speciellt som man måste ha. Men eftersom en häxa söker kraft och visdom i naturen så faller det sig naturligt att man kan få kontakt med naturväsen, andar, gudar och gudinnor. Många häxor är mer eller mindre örtkunniga eftersom det faller sig naturligt att man tar hjälp av naturen vid botekonst.

Tunrida
0

Så här ser jag på det du frågar om:

Nej, att vara häxa är inte nödvändigtvis något som går i arv. Visst kan man kanske haft en mormor som var häxa, men det betyder ju inte att det är rätt väg för en själv. Man känner själv om det är ens eget inre jag, sanna jag. Det bara vet man, om man är häxa. :-)

Att vara häxa är för mig att vandra en särskild väg i livet, att ha en intim kontakt med och relation till Naturen och till Naturens inre, där den gudomliga kraften finns. Jag som häxa vördar Naturen, Jorden, och ser Henne som levande, gudomlig. Det är grunden för mig som häxa.

Nej, en häxa behöver inte gå i någon särskild skola, det viktiga är den inre kunskapen och visdomen, att ha god kontakt med sin intuition och instinkt, alltså de naturliga sidorna hos oss alla. Man behöver inte ha några "särskilda förmågor", fast det beror ju på vad du menar med det?

Jag tror att det inte finns några egentliga "speciella gåvor", om du med det menar clairsentience, clairvoyance o s v? Jag tror nämligen att detta är något som vi alla har möjlighet till att utveckla, för det är naturliga sidor hos oss. Det har att göra med vår kontakt med vårt inre och med Naturens inre, som hör ihop. Att vara häxa är att vilja utforska och upptäcka mer av hur allt hänger samman, anser jag.

En häxa är någon som strävar efter att leva i harmoni med Naturen, med allt liv. Han eller hon vandrar mellan världarna brukar man säga, d v s mellan den andliga och den fysiska, vardagliga. Häxan kan på olika sätt ändra sitt medvetandetillstånd och hon gör det intentionellt och medvetet. När hon/han är i detta tillstånd (som t ex du är när du drömmer eller mediterar), så kan hon/han inhämta kunskap för helande eller annat. Hon medlar alltså mellan den andliga världen och den fysiska.

Hoppas detta kunde vara till hjälp för dig, även om det naturligtvis finns så väldigt mycket mer att säga om att vara häxa.. :-)

Mariana-clarissa
0

Jättebra skrivet….Alltså handlar det om att hitta samspelet med naturen och medla mellan fysiska och psykiska värdar…Men hur gör jag om jag vill Styra inte bara medla..?

Tunrida
0

Vad är det du vill styra? Och varför?

skogsgubben
0

Ja vad vill du styra? Varför?

Bappho_
0

Kanske hon menar hur man skapar en förändring med hjälp av magi, eller?

Tunrida
0

#6 Kanske det, men jag vill ju gärna höra från henne själv så jag vet vad hon menar med frågan. :-)

Mariana-clarissa
0

Jag menar om man vill hitta en bra balans sen ändra saker som tex

skönhet

ökade talanger

Förbättrad fysiska talanger

skogsgubben
0

Vad menar du med att ändra saker som skönhet, ökade talanger och förbättrad fysiska talanger?

Ökade talanger - övning ger färdighet.

Fysiska talanger - tränging. tränging och åter tränging.

Till vissa saker finns inga genvägar.

Astrina
0

Jag håller med dig skogsgubben!

Om jag tolkar dig rätt vet jag inte men i miná öron låter det även som att du ska bli vän med dig själv. Att arbeta upp självkänslan och vara stolt över den du är och det du besitter. Vara stolt över vad du är men även över allt det du inte är, för du är du.

Det kommer alltid finnas de som är vackrare, mer framgångsrika i olika områden och det gäller då att inte tappa bort sig själv utan kunna se till sina egna prestationer. Det är inte lätt alla gånger och tyvärr tror jag vi alla borde bli bättre på det området. Istället för att fokusera på det som "alla" gör bättre tycker jag du ska fokusera på det som du faktiskt gör bra.

Och sedan finns det grejer du kan göra för att stärka detta och arbeta efter månens faser.

Mariana-clarissa
0

Så då är det bara att fortsätta att va nöjd o glad….

Men träna ska jag göra och bygga mina drömmar med mina bara händer….

Mariana

lightseeker
0

det låter härligt #11