Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 516 ggr
Coturnix
0

Skogen

Idén om att gå ut i skogen för att hoppas bli uppäten av en björn. Bildlikt sett är det kanske inte så dumt. Att tillbringa tid i skogen har många gånger visat sig vara förundransvärt läkande. Men vad är det som vi finner där? Och vad är den gemensamma sinnebilden av skogen? För även om den på ett plan är individuell så känns det ändå som om den verkligen är universell.

zeretki
0

Vi får lugn och ro. Tystnad. Vi får en chans att möta oss själva.

Förvånansvärt många människor har problem med att bara sitta tysta och lyssna på sina egna tankar - det skrämmer dom.

Känner man så så är det nog ett tecken på att man innerst inne mår dåligt.

Förhållandet och kärleken till sig själv är det viktigaste vi har, utan det kan vi inte leva.

Tror jag iallafall! :D

Marie_Morgana
0

Skogen är en underbar inre värld också. Den Store Andens kraft.

Skogen har en härlig esoterisk symbolik som handlar om bl a vår relation till vårt inre, naturens inre. Det sanna och äkta; vårt verkliga jag. Vårt förhållande till naturen alltså (inkl oss själva då såklart för vi är ju också natur)

Tunrida
0

Ja, jag tror också att vi finner oss själva i skogen. (Eller vid havet, eller vid bäcken, eller på berget, osv osv :-)

Skogen påminner oss om vilka vi är innerst inne, om vårt ursprung som vilda varelser. Vi mår bra av att vara i skogen eftersom det är naturen som är vårt sanna hem. Vi tillhör naturen, den finns i oss och vi i den. Som Marie Morgana just sa här ovan så är vi ju natur.

Därför är det inte så konstigt att vi mår bra i skogen, i naturen. Skogen skapar balans och harmoni i oss, eller rättare sagt; eftersom vi befinner oss där vi hör hemma och möter oss själva, vårt sanna inre, så hamnar vi också i balans. Det finns ju nämligen en länk, en kontakt mellan skogen och oss själva.

Du pratar om den gemensamma sinnebilden, Coturnix. Jag tror precis som du säger att den är universell. Varför? Eftersom vi alla är Ett, på ett inre plan tillhör vi samma Enhet, Helhet.

Dessutom, så lär ju skogen ha varit vårt hem sen vi tog oss upp ur vattnet. Till en början tror man att vi levde uppe i träden, tills vi klättrade ner på marken, av någon anledning. I skogen fanns allt vi behövde för att leva. Skogen var vårt hem och det finns förmodligen ett universellt, ursprungligt känslominne av den tiden hos oss alla.

Jag kan i alla fall få en oerhörd lust att klättra upp i ett träd och blicka ut över skogen. Hade jag bara varit mer vig och smidig så.. ;-)

isnornin
0

Ja, i skogen vill jag ha sälskap…. Men jag trivs i naturen.Gärna uppe i fjällen, ojojoj, jag fick uppleva det i sommras. Det var underbart på alla sätt o vis, jag kan inte förklara. Men jag gillar skogen här på min ö den skänker mig varmenergi, det kan behövas idland.

MVH Isnornin

Coturnix
0

-Tack alla för Era tankar kring skogen!

(-Och nu har vi björn i vår västgötska skog också!)

Ijin
0

Skogen är det stället jag slappnar av på och utvecklar mitt tankesätt.

Skogen är lugn, skön och harmonisk. Allt där lever i en balans.