Ondska
Vad händer med våra systrar i Kongo? Blev fruktansvärt illa berörd när jag lyssnade på radion i morse och hörde om massvåldtäkterna av kvinnor som pågår där. Hur kan människor vara så grymma? Det övergår mitt förstånd! Är människan ond?
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=1650
Känsliga varnas.

Ja Stormhatt det är människan som är ond.

Kanske dags för Moder Jord att skörda lite männiksor. Rensa bort några miljarder, framför allt alla puckon. Då blir det mindre människor på vår planet vilket leder till mindre miljöbelastning, skövling och utarmning av jordens resurser. Naturfolk som lever i samklang med jorden och alla fredligt sinnande och miljömedvetna hedningar kan vara de som får leva kvar.

Det är inte människorna det hänger på, det kan vilket pucko som helst se (eller? ;)) utan de stora vinstdrivna företagen.
Det är dom vi ska sätta åt om vi vill komma "åt" nånting alls och ha ett hopp om att rädda ngt innan, t.ex., fler arter blir utrotade.
Att vara miljömedveten idag är ofta lika med LURAD i min bok. Se bara på vad som skiljer ekologisk mat från icke ekologisk.
Se på vad som egentligen händer med sorterade sopor.
Se vad som egentligen menas med "miljöreglerade utsläpp".
Se till egen gård: vad köper du varje dag och hur påverkar det naturen i fråga om frakt och logistik. Föroreningar iom det och framförallt produktion….
Lätt att snacka och tycka, men svårt att verkligen kunna leva som man lär :(

#3, tankevärt och bra skrivet

Ja det är verkligen MYCKET svårt. Man är ändå ett barn av sin tid, och för att verkligen kunna leva miljövänligt krävs det att man nästan fullständigt bryter med resten av samhället.
Enda sättet som jag kan komma på är att köpa sig ett billigt, omodernt hus ute på landsbygden och sedan bli så självförsörjande det bara går. Det är för övrigt en dröm som jag någon gång i livet hoppas få chansen att uppfylla. Men just nu, med småbarn osv… nej, det klarar jag inte.
Det finns förstås olika grader av självförsörjande. Man kan vara "lite lagom", dvs billigt hus, egna höns och nån gris eller kaniner för kött, odla rotfrukter och grönsaker, cykel istället för bil. För det krävs ändå lite inkomst som man kanske kan få genom att arbeta halvtid eller sälja hantverk, skinn eller egenproducerad mat.
Sedan finns det faktiskt människor som lever nästan helt utanför samhället. men allvarligt talat, vill man verkligen gå så långt? Att klara sig utan rinnande vatten, el och andra moderniteter för jämnan? Aldrig köpa sig ett nytt klädesplagg, gå på krogen eller surfa på internet. Nej det är nog lite för hardcore för mig.

Människan är ett vanedjur som anpassar sig lätt, på gott och ont. Kanske skulle man säga att människan är ett puckat vanedjur. Vad skulle de stora multiföretagen vara utan alla puckade människor.
Internet, mobiltelefoner, prylar, nya modekläder, gå på krogen… behöver vi verkligen det? Människan har klarat sig utan detta i miljontals år. Så behöver vi vekligen allt det vi tror oss behöva? Vem vill att vi ska ha alla prylar och bekvämligheter? Vem tjänar på det?
Okej ordet puckade människor kanske är lite starkt.
Men det som får multiföretagen att tjäna pengar och fortsätta sin rovdrift på planeten är den stora massan av människor i samhället. Fårskocken som låter sig manipuleras och följa strömmen.'
Jag börjar bli allt tröttare på samhället och människor och känner en allt större dragning att dra mig undan ut i skogen.

vi är tydligen flera här som när samma önskan om att dra oss undan till ett enklare liv, till naturen.

Vi sitter alla i samma båt. Alla behöver vi pengar för att överleva även om somliga av oss har precis på gränsen och jobbar för varje litet öre (även om det är självvalt som i mitt fall att försöka driva eget företag) Det är lätt att peka ut syndabockar men sanningen är att vi ALLA är del av samma samhälle.
Att vara perfekt är omöjligt men ändå sliter man sitt hår för att klara balansgången försörjning och miljömedvetenhet…HELA tiden…Man blir aldrig klar eller perfekt. Hur många har koll på EXAKT vart deras pengar verkligen kommer ifrån, det de försörjer sig på? Det borde fler fråga sig innan de börjar hoppa på enskilda individer (som en del faktiskt i stor okunskap gör)
Ta t ex de som går på bidrag. INGET ont om dom alltså, vill jag dock påpeka. Många människor måste naturligtvis ha den hjälpen och naturligvis finns de som skulle behöva den hjälpen mer än andra som får den, bör också påpekas. Men även de pengarna kommer från "förtjänst"verksamhet. Att sätta sig helt utanför det samhälle man faktiskt är en del av är nog omöjligt dessvärre. Det har varit en stror dröm jag har, men jag har insett att jag kan bara göra allt jag förmår för att närma mig det, så att min situation så långt som möjligt är i enlighet med mitt samvete. Det är inget lätt och man får alltid offra något.
Som sagt, vi sitter alla i samma båt. Men utöver det har vi olika situationer, olika bakgrunder och förutsättningar när vi ska försörja oss i denna värld och skapa mening i våra liv ovh känna att jordelivet blev en bra tid, uitfrån alla omständigheter runt oss. Både de omständigheter som vi rår på och alla de vi inte rår på.
Men det gamla talesättet är trots allt sant och en bra vägledare; ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Hm läste precis "Johannes och Huldran", en novell och där han Johannes flydde ut i skogen till en kolarstuga p ga människan vill ha mer och mer, sakerna börjar äga människorna. En människa är slav under det materiella, husägare är ägd av husen sk husägd. Han ville ha sin frihet och han fann den hos huldran Anima. Intressant och fin berättelse som får ens tankar att spinna igång. Vi ägs av alla saker och av pengarna.

jag har sagt det förut: den dagen som människan flyttade in under ett tak och började avskärma sig från naturen, så försvann de medmänskliga dragen och habegäret började äga människan istället

Goranka skrev: "Det är inte människorna det hänger på, det kan vilket pucko som helst se (eller? ;)) utan de stora vinstdrivna företagen."
Jo visst är det så. Men titta lite längre så ser man att vi alla är del av detta. Det finns människor som jobbar på stora vinstdrivande företag som ändå har mage att döma ut oss som kämpar på med småföretag som vi derssutom försöker göra kloka val i (utan att tro att vi är perfekta bör kanske påpekas;-)
Alla pengar som strömmar runt i samhället bygger på VINST. När en statlig institution får "underskott" (utgifter överstiger inkomster) ska de ha pengar någonstans ifrån. Staten t ex, som handhar pengarna från våra skatter som vi fått in ja…på vad?!
Jo i grunden hela tiden på någon form av vinstbringande verksamhet. Så det är ingen mening med att hyckla och tro att man står utanför det. Som jag skrev i förra inlägget, även de som lever på bidrag lever på skattepengar..som är vad…?!
Som jag känner ofta när jag hållit på och slitit mitt hår över vad jag ska göra min lilla firma; antingen skiter jag i allt och flyttar ut i en hydda (varit mycket nära åtskilliga gånger:-) eller så kan jag välja att försöka driva på för att företagande och allt vi gör för att försörja oss i denna värld, skall blir alltmer miljövänligt.
Visst, det måhända att det säkert är ett fruktlöst försök som inte kommer att lyckas. Men det är ett de alternativ som finns som jag ser det. Dvs antingen göra allt för att ta sig ur systemet helt eller att försöka förändra det inifrån.
#11 Men det är väl inte snack om att det är fel att jobba för pengar och ha företag, det jag tror är poängen är huruvida vi jobbar åt företag som gör dåliga saker för miljö och samhälle? Det är väl en väldigt stor skillnad, är det inte det?
Man måste inte gå ur systemet helt, man kan faktiskt välja det som är mindre ont än annat. :)
Att vilja överleva är inte fel men det handlar alltid om att försöka göra det bästa av situationen.
Det finns säkert företag som jag aldrig skulle jobba för, pga mina moraliska värderingar. Då väljer jag något som är bättre för mig och det jag tror på, men jag slutar inte jobba helt. :)

Oj! Min länk handlade om det svartaste ondska (10/10, P1-morgon) Hur kvinnor våldtas och stympas i inbördeskriget i Kongo. Händer höggs av så att de inte ska kunna arbeta på fälten och försörja sina familjer. Bröstvårtor skärs av så att de inte ska kunna amma sina barn., och då har jag ändå inte nämnt de värsta sakerna de utsätts för. Så frågan rörde primärt ondska, vilken i detta fall överstiger mitt förnuft. Vet inte hur den kom att handla om hur miljömedvetna vi är här hemma i sverige.

"(…) för att verkligen kunna leva miljövänligt krävs det att man nästan fullständigt bryter med resten av samhället."
JA! JA! Precis, klubb samhället är ju en läskig sak. Där föds man in i medlemsskap utan ngn egentlig chans, eller alternativ, till att kunna välja annat.