Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 4441 ggr
Ashtar
0

Månens kraft?

Jag vet inte om jag satt detta inlägg rätt, menmen…

Vi har nyss haft en underbart vacker fullmåne här i sverige. Jag älskar månen på alla sätt och vis! Den är så vacker! Sådan energi och mod man fåra av att vistas i månljus!Skrattande

Men en sak undrar jag över. Jag kan inte sova lugnt när det är fullmåne, och t.ex min morbror kan inte sova överhuvud taget när det är fullmåne. Vad är detta för kraft? Vad är det man känner av egentligen?? Varför påverkas jag av månen, medan andra inte ens föstår vad man menar med att sova "oroligt"? Jag har inte hittat något bra svar på det, och jag undrar om det är någon här som vill dela med sig av sin tro/vetskap. Tack på förhand!

zeretki
0

Jag vet inte heller vad det är, visste inte att det var fullmåne nu förräns jag insåg att det var därför jag sov dåligt de senaste nätterna. :)

Ashtar
0

#1 Hehe, här har det varit klart väder så att man har sett månen ordentligt  :) Annars hade jag också funderat på vad det var… Tack ändå, nu är vi två som undrar ^^

lightseeker
0

oops, hade ingen aning. och jag som har drömt så mycket, varje natt. Litet dåligt humör har jag också, men trodde ju hela tiden att det bara var pms:en, så tack för upplysningen, får väl börja iakta månen litet mer i framtiden.

Min far hade massor av  konstiga saker för sig. Månen var livsfarlig för mig, sa han bla. och mer därtill

Bappho_
0

Jag tror att väldigt många känner av månen, just att de sover mycket sämre, blir orolig och drömmer mycket. Speciellt dagarna före den blir full.

Ashtar
0

#3 Hmm, undrar varför han sa så?? Fundersam

Jag ska också hålla mer koll på månen och fråga människor om de påverkas, man kanske kommer på något till slut :)

Ashtar
0

#4 Ja, i måndagsnatt sov jag knappt överhuvudtaget. Det brukar vara värst före och samma natt det är fullmåne, sen är det lugnare igen.

Men visst är månen vacker? Jag har ridit under fullmåne en gång, det glömmer jag aldrig! Vilken fantastisk känsla! Hästen var sprallig, men det var ju bara för att han inte blivit riden på natten förr ^^,

lightseeker
0

#5, ja ha så och gjorde, konstiga saker.

Men hans rädsla verkade äkta. Idag har jag börjat nosa mer på mitt baltiska ursprung och börjat förstå att jag har någonting starkt med mig, via blodet om man säger så, som pappa försökte att dölja för mig.
Han var själv psykopat, men i detta fall så var han mer rädd för hur månen skulle påverka mig. Han började prata om att om månen lyste på mitt ansikte på natten, så skulle jag förändras och bli mångalen.

Det var mycket vitlök med i hans ritualer. Mm, skumma saker.

Är det någon mer här som är kunnig i ritualer eller dylikt, som kan tala om för mig, vad detta kan innebära för slags ritual.

Tunrida
0

Månen har ju en stark dragningskraft, jord- och vattenytan höjer sig när det är fullmåne, månen styr över ebb och flod. Och, vi människor består av ca 70% vatten (ser du likheten med att jordytan är täckt av ca 70% vatten?!)
Så för mig är det givet att månen har en inverkan även på oss…

Månens energier står på topp vid fullmåne, de är som kraftfullast då. Hon liksom "drar" upp sådant som finns i våra inre, upp till ytan. Månen har ju en stark koppling till natten, till vårt undermedvetna (det inre medvetandet) och drömmar. Jag tror att om vi har mycket inom oss som vi behöver ta itu med eller ta en närmare titt på, så kommer det gärna upp till ytan när månen är full.

Att vissa har svårt för att sova medan andra inte alls påverkas nämnvärt kan kanske bero på att vissa är mer känsliga, lyhörda för månens energier? Det är kanske så för dig, Ashtar? Att du är särskilt känslig för den kraft och påverkan månen har? Det är ju något bra anser jag. Hur känner du dig vid andra månfaser? Har du tänkt på det?

Jag tror att ju mer vi lär känna månens faser, hennes olika former av energi desto bättre. För vi har ju (särskilt som kvinnor) en inre måncykel som pågår. Förr i tiden hade man en kalender som var baserad på månen, inte som nu på solen. Man hade en helt annan relation till den viktiga månen, något som tyvärr fallit mycket i glömska. Att vara i samklang med månens faser (eller sträva efter det iaf) är att vara i samklang med sina egna inre faser. Månen hör ihop med oss.

Doris
0

När det är fullmåne så är många av dom boende på mitt arbete vakna dom är mera oroliga kan ej sova, jag själv är också så har svårt att sova.

Allting är möjligt

Maria
1

När min son föddes för 24 år sedan åkte vi till BB en natt med en underbar fullmåne.

Barnmorskan sa -Vattnet har väl gått förstås.

Sedan berättade hon att hon och några kollegor hade märkt att vid fullmåne var det mycket vanligare att blivande mammor kom in med vattenavgång. Övrig tid var det vanligaste att man åkte till BB för att man fått värkar.

Märkligt eller hur?

/Maria

Tunrida
0

#10: Visst är det fascinerande! Månen har en påverkan på oss, vare sig vi tror det eller ej. :-)

Ljusalva_Midvinter
0

Månen - det kan gälla både fullmåne och nymånen - drar upp till ytan det som redan finns där. Ju mer obalanser nutidens människor bär på desto mer negativt kan komma upp. Ju mer man lära känna sitt inre och helar även det inre, desto mer härligt och vackert kommer upp som känslor och aningar i fullmånens ljus eller i nymånens krafter.

Ashtar
0

#8 Jag har tänkt på det med vattnet. Jag har förstått att vi påverkas väldigt mkt av månens dragningskraft, men jag funderar, månen är ju alltid där, eller hur? Den är väl inte närmare när den är full? Jag är fascinerad av detta fenomen. Man kanske aldrig får veta varför, men det känns bra att man tänkt på det.

När det är fullmåne blir jag lycklig. En gång var jag ute och red (oktober -06) i månljuset. Jag glömmer aldrig den varma otroliga känslan av lycka! Helt fantastiskt!

Nu skakade du om min vårld, eller hur man ska säga… Jag har ALDRIG funderat på hur jag påverkas i andra månfaser! Det kanske är dags nu. Jag tycker att det är jobbigt att vara ute när det är stjärnklart, men ingen måne i mörkret. Jag behöver ljuset. Det är nog så att humöret sjunker när det inte är måne. Hmmm… Nu måste jag börja forska lite :) Tack så mkt för tankeställaren och dina visa ord! *bow*

Ashtar
0

#12 Jag blir väldigt glad när det är måne. Det tyder väl på något bra? Men jag är mindre självsäker när det inte är måne. Ja nu har jag något att tänka på :)

Marie_Morgana
0

Hej!

Månen är nog en god vän för de flesta av oss häxor. Tydligen rör sig själva jordens inre mer just när det är fullmåne vilket säkert påverkar även vårt eget inre av sådana naturliga skäl:-)

I Nattskogstemplet finns en särskild avdelning Månkällan för de som vill arbeta särskilt just med sådant som rör Månen.

Här kommer ett direkt urklipp ur delkurs 7 i min ettåriga häxkurs:

(Resten av inlägget är alltså ett citat ur kurshäfte)

MÅNEN

Månen är den himlakropp som ligger närmast jorden. Den har sedan urminnes tider speglat både nattens ljus och människornas drömmar. De lärde debatterar ännu om i vilken utsträckning månen påverkar oss. Det verkar dock var svårt att förbise att mycket händer när det är fullmåne.  Det har häxor nog känt till i alla tider!

Månen är där och reflekterar nattens ljus till oss. Påminner oss om de heliga rytmerna. Om den milda, stilla, såväl som vilda nattens nödvändighet och "feminina" natur.  Det går inte att fly månens påverkan vare sig man tror att den påverkar eller ej. Häxan vet att månen reflekterar kontakten med vårt djupaste inre. Djupt där inne där vi instinktivt och intuitivt vet hur vi ska vara och agera. Vad som är rätt, utan att yttre regler måste tvinga in oss i det som anses rätt.

Många har stängt av den kontakten - eller kanske är det mer korrekt att säga att de fått den avstängd genom den dominerande kulturens månfientliga karaktär. En sådan kultur skyr mörkret, faktiskt inklusive sådant som hör natten till som nattaktiva djur (vargar, ugglor, fladdermöss). Allt sådan kan då demoniseras och man hamnar allt längre från natten och månens krafter.

Ju mer omedveten man är om månens påverkan, ju mer negativt påverkad blir man genom sin egen förnekelseprocess (oavsett om den är medveten eller ej. Den är allra oftast helt omedveten och automatiskt inlärd). Våld, stöld, överfall, missbruk, asocialt uppträdande, förvirring och olyckor ökar när månens starka kraft ej uppmärksammas.  Även forskningrapporter visar att dödligt våld och skadligt beteende ökar när det är fullmåne.

Även nymånen har liknande effekt, men inte lika starkt. Den drar nämligen också upp till ytan, men inte lika starkt som fullmånen. Redan Paracelsus[1] skrev att under nymånen blev mentalt instabila personer sämre.

I början av detta häfte kom vi in mycket på just det där med att ha undanträngda saker i sitt inre. Djupt liggande och icke bearbetade problem och själsliga gamla sår och rädslor, ilska och våld mot en själv genom självdestruktiva tendenser. Allt det kommer lättare upp mot ytan när det är fullmåne.

Även allt positivt blir starkare och tydligare vid fullmåne! Ur det följer det självklara att ju mer balanserade och harmoniska vi är, desto mindre våld, hat och förvirring kan komma upp till ytan.

Magiker har länge använt måncykeln för att öka kraften i sin magi i önskad riktning. Jordens inre rör sig troligen mer vid fullmåne (och i viss mån vid nymåne). Aristoteles och Plinius[2] hävdade att jordbävningar oftast utbröt vid nymåne. Modern forskning har bekräftat att det faktiskt är så att dubbelt så många jordbävningar sker vid fullmåne och nymåne. För en häxa är tanken inte främmande att Jorden själv mår dåligt av vad vi gör mot henne. Och även hennes "oro", precis som människornas, ryter högre under fullmånens sken och jorden skakar och skälver.

Mänsklighetens första kalendrar var baserade på månen. Den kalendern vi har i det  västerländska samhället idag är baserat på solens gång. Vi har sol-år, inte mån-år. Men minnet av månkalendrar finns kvar i själva ordet månad (från måne). Dock följer inte ens våra såkallade kalendermånader månen, vilket gör att det kan infalla två fullmånar under en månad. Hade vi följt månen hade vi haft 13 månader.

För att bli vän med månen är det lämpligast att börja med att ha koll på vilken månfas det är. I denna kurs får ni alltid med info om hur de kommande månfaserna infaller. Vi har även haft med hur man enkelt ser om månen tilltar eller avtar.  Det är också viktigt att inte glömma sig själv mitt upp i alltihiop. Arbeta även fortsättningsvis under kursen med att notera hur du känner dig under olika månfaser.  Låt månen vägleda dig. Fullmånen kan vara en bra indikator på hur du mår själsligen. Om du inte vet om du har mycket undanträngt, som vi pratat mycket om tidigare i denna delkurs, så ta fullmånen till hjälp. Hur känner du dig vid fullmåne? Människor med mycket problem, irritation o dyl vid fullmåne kan ha mycket undanträngt. Det är EN indikator, men naturligtvis ska man inte enbart stirra sig blind på det. Det finns förstås många faktorer som avgör en människas beteende och känslor. Men månen bör inte glömmas i de sammanhangen.

Känner du dig irriterad, förvirrad, arg, ledsen, okoncentrerad, har svårt att sova osv när det är fullmåne (eller nymåne) är chansen stor att det är ditt visa inre medvetande som försöker pocka på uppmärksamheten, att det är saker och ting som behöver tas om hand när det gäller ditt inre liv, din själ, ditt liv  överhuvudtaget.  Att det finns helande som behöver utföras!

I många kulturer är det gudinnor som symboliserar månen och gudar som symboliserar solen. Men det är inte alltid indelat så. I hedendomen finns gudar som är av typisk "yin" eller månkaraktär, mörka gudar alltså. T ex Pan, som verkligen är "Yin" trots sina uppenbart "manliga" drag. Vilket är mycket intressant!

Vare sig månen i människans mytologier blivit kallad gud eller gudinna, så är den överallt en symbol för den cykliska tidsrytmen. För evig förnyelse. Den är också anknuten till vattnets element. Månen styr jordens vatten inklusive våra egna kroppsvätskor. Månen styr mensblodet, det vet de flesta. Men även all annan vätska påverkas mer eller mindre av månens dragningskraft, månens magnetism. Även mannens månvita sädesvätska.

Månen symboliserar natten, både nattens ljus (när den syns) och nattens mörker (när månen är så kallad svart, mörk eller dold). Den är en perfekt symbol för "yinprincipen" eller "häxprincipen" som jag nämnt tidigare. Den står för både mörker och milt, reflekterat ljus. Men aldrig direkt dominerande ljus  á la "Yang"J   Månens "upplysning" är alltid kopplat till djupare skikt, den nattliga sidan av tillvaron, det okända, det intuitiva, det djupgående.

Dagens öga, solen, ser dagen och alla tydliga gränser. Det verkar enklare på många sätt, men det står också för begränsning, inte oändlighet.  Nattens öga, månen, betraktar nattens mer subtila och suggestiva karaktär, där gränserna suddas ut och aningar och intuition vägleder mer. Nattens öga ser oändligheten, det obegränsade.

En av de främsta månsymbolerna är två horn, som ko/tjurhorn. De två hornen har fått symbolisera månen som växer och månen som avtar just för att de ser ut precis som en avtagande respektive tilltagande månskära.

Nattdjur av alla de slag; katter, hunddjur, ugglor och fladdermöss, förknippas med månen. Även djur som kommer fram under perioder för att sedan periodvis försvinna, som björnen som går i ide, förknippas med månen.

Sniglar, harar och grodor brukar också räknas som måndjur i de flesta kulturer.

Harar, björnar, vargar, katter, ugglor och fladdermöss är ju även djur som alldeles särskilt förknippats med häxor!

Inte bara våra kroppsvätskor påverkas av månen utan själva världshavens enorma vattenmassor förflyttas av månkraft och jordkraft i kombination. De stora krafterna är inget vi människor kan göra något åt. De försvinner inte för att vi låtsas som att de inte finns. Isåfall blir våra sådana kulturer bara alltmer illusoriska och skadliga. Alla kan lära sig att återigen förnimma och känna månens rytm.

Artificiellt ljus gör tyvärr att vi inte till fullo ser natthimlen och dess naturliga ljus.

Hittills har vi gått igenom tilltagande måne och fullmåne. Den avtagande månen är fokus på nu under vattenelementets månader.

Vid avtagande måne kan det vara bra att lösa konflikter, ta itu med saker man vill bli av med.

Titta tillbaka på dina eventuella anteckningar om månen från börja av kursen fram till nu. Har du inte skrivit ned hur du känner dig vid olika faser så är det aldrig försent att börja, även  om du kommit ända hit till dk 7.

Ett tips är att du skapar en månbok. Den som vill arbeta med drömmagi kan ju kombinera det med månens krafter. Skriv ned dina drömmar så du ser när du har eventuella mardrömmar eller om vissa teman återkommer vid samma månfas.

[1] Schweizisk läkare och naturfilosof som föddes i slutet av 1400-talet.

[2] Aristoteles var en framstående grekisk filosof som levde på 300-talet. Plinius var en  romersk skriftställare, sammanställde Historia Naturalis. Levde under första århundradet e Kr.

SLUT PÅ CITAT (FRÅN NATTSKOGSTEMPLETS KURS I HÄXKONST OCH MAGI)

/Marie Morgana

TopasPearl
0

Jag känner att månen gör mig glad! Att hon visar den bästa vägen att gå. Hon lyser upp då det är mörkt och ger mig styrka. Jag lider av lite insomnia, sover max 2-3 timmar om dygnet och vissa dagar sover jag inte alls. Så jag har ingen aning om hur månen påverkar sömnen. Inte heller har jag varit gravid så jag vet inte hur det påverkar graviditeten. Men allt i allo så älskar jag månen, speciellt när det är fullmåne. Hon gör mig överlycklig. Som om hon är min allra bästa vän =)

trampolin
0

När jag är ute när det är mörkt och ser månen så känner jag mig mycket tryggare :) jag firar fullmåne och passar ofta på att utföra ritualer då. Men jag har en speciell dragning till nymånen, blir jätteglad när jag ser den första skärvan lysa vitt

Ashtar
0

#15 Tack så mkt att du delar med dig av detta! Mkt läsvärt! :D

#16#17 Jag blir också väldigt glad av månen. Otroligt vacker och speglar känslor på nåt sätt :)

RavenCrow
0

Det är väldigt många personer nu inklusive mig själv som har reagerat på månens aura, den ser ut som en triquetra, "vanliga" folk och andra(som har auraseende) har sett detta flera gånger, det är en stark ljusblå-stråle som går upp från månen sen är det 2 st månar "brevid månen, precis som en triquetra, är det fler som har sett detta fenomen?