Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 1499 ggr
HeartofLilith
0

Snart Samhain :)

Eller, ganska snart iallafall *vara positiv*

Och eftersom attjag inte har ett liv och därför snokar i andras så undrar jag om jag om ni har något kul planerat?

Sen så är det ju halvmåne imorron också :)

Coturnix
0

-Devona lade en Samhaintråd 10/9  Titta lite i den så länge! Flört

-Halvmåne blir fint! Hoppas den kommer att synas!

Tunrida
0

Nej, fast inte är det väl halvmåne idag? Månen är ju i sin mörka fas och är dold i tre dagar. (11/10). :-)

HeartofLilith
0

#1 såginte. Generad#2

#2 Är det väl? Eller enligt min månkalender iaf, men den kanske inte stämmer..

Marie_Morgana
0

Det var mörkmåne/mörkermåne/dold måne/svartmåne (vilket namn man än föredrar den 11/10 (och dygnet före och dygnet efter) precis som Tunrida skrev.

Halvmåne i avtagande fas var det de 3/10 och den 19/10 är det halvmåne i tilltagande fas.

Lite om månfaserna hittar ni via länken nedan och hur man kan följa dom (om man vill:-) Bara exempel, inga måsten:-)

www.gronadraken.com/nightwood/id58.html

Tunrida
0

#4 Marie_Morgana:

Jag har nog missuppfattat en sak angående mörkermåne? Jag har trott att månen är dold i tre dagar från det datum den blir dold så att säga??

Alltså att den då skulle vara dold den 11, 12 och 13 oktober?  Fast om dagen före räknas som dold, så är den väl inte riktigt dold då, utan mer i kraftigt avtagande fas? Eller? Hmm, nu blir jag förvirrad känner jag..*s*

#3 HeartofLilith:

Din månkalender kanske inte stämmer riktigt överens med vår del av världen och vår tid här hos oss? Menar att den kanske är inriktad på en annan del av jorden?

Jag brukar själv kolla i en vanlig almanacka eller på Vitkaförbundets hemsida över vilken månfas det är. Sen har vi aktuell månfas på vår hemsida också (The Wild Forest). Där kan man också se när nästa fullmåne och mörkermåne är. :-)

HeartofLilith
0

#5 #5 Den är svensk, men det är ju inte synonymt med att den stämmer .