Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1558 ggr
isnornin
0

Skörd?!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har plockat av de sista vindruvorna:) de är små men goda:D Det blev en hel del äpplen, vi fick hjälp av rådjuren att äta upp dem. Massor med lavendel, tagetes, citrontagetesen tycker jag var helt underbar, timjan, gräslök, smultron o mynta försärrer att sprida sig:)

Hur gick det med era slördar?

Här är resultatet av plommonskörden;)

MVH Isnornin

lightseeker
0

uj, uj, då. En ynklig skörd av mina tomater som jag hade planterat ute i blomsterlandet. Det vart för mycket regnande och för litet med sol, i år, tyvärr.

isnornin
0

tråkigt att det inte blev fler tomater.. mina tomat plantor gav inta många tomater heller, de blommade för fullt men inte många tomater inte.

MVH Isnornin

zeretki
0

Tja, det är inte mycket som klarat sig i år. :( Mördarsniglar åt upp dom flesta kryddorna plus salladen. Tomaterna tog sig aldrig…

Nästa år blir det inhägnat trädgårdsland. Man kan sätta upp trådar med SVAG elström igenom, så hundar och andra djur inte skadas - men det tar död på sniglar.

Återigen, jag har all respekt för det levande men jag vill gärna ha mina giftfria ekologiska grönsaker till mig själv…

lightseeker
0

helt rätt, zeretki, jag glömde ju årets nyaprotein, mördarsniglarna, som har ätit upp mina örter, blommor mm. Har aldrig haft DOM förut.

Stormhatt
0

Mmm…plommonkaka ser gott ut =)

För mig blev det gott om squash, några pumpor, några små tomater, smultron och kryddor. Kan fortfarande plocka in pepparmynta, älskar lukten. Någon som brukar göra något speciellt med mynta, eller har något spännande recept?

isnornin
0

Sniglarna var inte här tack o lov!!!

MVH Isnornin

isnornin
0

#5 tack, kakan blev god:) med lite glass till blev den ännu godare;)

Jag håller också på att plocka in örter, rosor o nypon mm:)) Mynta är god i drinkar, te, i yoghurt till köttfärskebab, man kan ha den i iskuber. Eller torkaden o spara till sen.

MVH Isnornin

lightseeker
0

jo, jag hänger pepparmyntan till torka i buntar i fönstret och sedan kokar jag the på den, men två år i rad nu, så har jag ingen sådan skörd. Inser nu att någon enveten mördarsnigel måste då ha funnits här redan förra året och käkat upp all mynta och i år så är det alltså då 400 miljoner barn till denne som äter upp allt annat. Ynk!

isnornin
0

#8 träligt:(

MVH Isnornin

lightseeker
0

är du värmlänning, höll jag på att säga: för så sa alltid mina kusiner om någonting var tråkigt. Eller är det ett isländskt ord, usprungligt, för du är ju islänning, eller hur?

isnornin
0

Jag har bott i Norrköping, där säger de också träligt:) Vad får di att tro att jag kommer där ifrån?

MVH Isnornin

lightseeker
0

jo, för att man också sade träligt i värmland, och jag var mycket hos min morbror, när jag växte upp. I Norrköping har jag dock aldrig varit.

Coturnix
0

Haha! Is norn in…hur klingar det? Kul med skördetråden! Själv har jag mest torkade örtbuketter. Det blev inte så mycket med grönsakerna! Vad jag kan minnas så regnade det varenda dag hela sommaren här. Några kok mandelpotatis var allt. Men ger inte tappt och planerar redan inför kommande växtsäsong!

isnornin
0

haha du genomskådade mig allt:)

MVH Isnornin

isnornin
0

Jag funderade på att sätta vitlök, är det försent nu?? Ät det bara att stoppa ner klyftorna som de är, eller hur gör man??

MVH Isnornin

Iram
0

Jag tror du ska prova med vitlök iallafall. Man brukar säga september, men vad 17, man kan ju alltid testa! :-)

Jag rekommenderar att du köper utsäde eftersom det är virusfritt, men annars kan du använda klyftor från en vanlig vitlök ifrån affären också. Peta ner klyftorna en och en med skalet på och spetsen uppåt, några centimeter under jordytan. Plantavståndet ska vara minst 10 cm.

Hemmaodlad vitlök är såååå jättegott!

isnornin
0

#16 Tack för tipset:) Hur blev din skörd Iram??

MVH Isnornin