Häxor iFokus

Häxor

Etikett: köp-sälj
Läst 2391 ggr
Marie_Morgana
0

WICCA - nyutkommen på svenska nu!

Denna bok nämndes även i en annan tråd av någon som nyss hade köpt den.

WICCA - För den självständige utövaren

Boutique Nattskogen har nu fått in ett antal exemplar. Jag går ned till 214kr på just de ex jag har inne nu. Först till kvarn gäller…Eftersom det är lagervara skickar jag den bums när betalning syns. I allafall inom 3 dagar efter betalningen synts.  Ni kan nå mig för beställning på mariemorgana@hotmail.com

Boken kom ut för snart 17 år sedan på originalspråket och är en av de mest internationellt allra mest sålda Wicca-böcker. Bra grund att börja med oavsett vilka former av magi, häxkonst eller wicca man sedan vill hålla på med.

Den svenska utgåvan är rykande färsk och helt nyutkommen! Har inte sett den förrän idag. Och kan konstatera att den är inbunden, fin och jag ser att översättaren är Mikael Hedlund vilket gör att jag utan att behöva läsa den först,  litar på att översättningen är snyggt och korrekt utförd. 

Boken handlar om allt från synen på guden och gudinnan, magi, redskap, ritualer. Hur man använder musik, dans och gester i magi. Den magiska cirkeln och altaret. Heliga dagar, återfödelsens spiral, om invigning, övningar och magiska tekniker. Självinvigning, rituell struktur, de 8 högtiderna (sabbats), recept (på rökelse, mjöd, månkakor mm)

En varmt rekommenderbar grundbok. Lättillgänglig och förklarar grunderna på ett tydligt och trevligt sätt.

Kram, krax & lyckoflax!

/MM

skogsgubben
0

Jasså är det Mikael Hedlund som har översatt boken. Ja då kan man lita på att allt är korrekt och bra gjort. Hedlund är en trevlig person med mycket kunskap i bagaget. Många känner kanske igen honom som en av förgrundsgestalterna i föreningen Yggdrasil och medförfattare till boken Sejd -  en vägledning i nordisk shamanism. Han har även under pseudonymen Bodvar Bjarke skrivit boken Runa som idag lär vara väldigt svår att få tag i. Den som har den bör hålla hårt i den.

LinaN
0

*L* Bodvar Bjarkes Runa har jag, mycket bra bok…..

Däremot är jag fortfarande p åjakt efter Sejd-boken….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

skogsgubben
0

Jörgen I Eriksson alias Atrid Grimsson har uppdaterat boken Sejd - en vägledning i nordlig shamanism. Man kan bl.a. beställa den på hans hemsida norrshaman.

Marie_Morgana
0

Jaså minsann SEJD finns att få tag på igen. Mitt gamla exemplar består numera av en bunt blad bara (välläst:-) så det vore idé att kolla in där då och beställa en ny. Hedlunds RUNA hade jag förut men den försvann spårlöst och mystiskt sorgligt nog. Jag tror bestämt att någon "råkade" få den med sig när jag hade en introduktionsträff för magiintresserade här hemma för många år sedan. Någon liten tjuv var med tydligen.

skogsgubben
0

Ja så sitter man här nu med en rykande färsk svensk översättning av boken Wicca av Scott Cunningham. Eftersom jag känner butikbiträdet så fick jag rabbat på boken. 224:- istället för ordinarie 249:- Ska bli kul att läsa den och se om den är bra. Med tanke på bokens populäritet så borde den väll vara det.

Marie_Morgana
0

Ja den presenterar på en mycket grundläggande nivå. Rätt gullig och ofarlig är den, vilket därmed också blivit mångas syn på Wicca överlag;-)! Bra nybörjarbok, anses den allmänt vara.  Bokens popularitet beror väl förhoppningsvis på att läsarna tycker den är bra. Just popularitet är väl dock inte egentligen något som i sig garanterar kvalitet och att det finns någon mer gedigen kunskap bakom. Det finns ju vissa böcker som sålt som smör i solsken i Sverige, men som är riktigt uurk..uselt. Inga titlar nämnda:-)

Men jag tror också denna boks popularitet  beror mycket på att det var något av en ny epok som startade i och med Cunnighams syn på Wicca. Att man kunde vara solitär. Vilket Hedlund översatt med "självständig utövare". Man utövar Wicca på egen hand utan att tillhöra ett coven som det var krav på i gamla Wicca. Numera finns det bland alla otaliga inriktingar till och med något som kallas Cunningham-Wicca.

Men som sagt, bra nybörjarbok är det. Annars är det som vanligt snarare läge att rekommendera engelskspråkig litteratur om man vill ha lite mer kött på benen efter att ha läst introduktionsböcker som Cunninghams.Skrattande

Iram
0

Hade just köpt boken när jag såg ditt inlägg, Marie! Synd, för mitt ex var dyrare. Den var inte alldeles lätt att få tag i, jag fick söka efter den på nätet men fann den till slut. På bl a Adlibris var den slut.

Den verkar dock vara väl värd pengarna! Har inte hunnit läsa hela ännu förstås, men ser fram emot den varenda kväll när jag får tid för lite läsning. :-)

De flesta wiccaböcker man kan köpa är på engelska (har även flera andra Scott Cunninghamböcker), och även om det går bra att läsa engelska böcker så är det ändå så skönt att få läsa på svenska nån gång. Det flyter ju bättre då.

/Marie

Marie_Morgana
0

Vad synd att du redan hunnit köpa den, Marie. Jag kan ta in det mesta på beställning, så den som vill kan fråga efter någon bok och nämna lägsta pris ni hittat den för, så kan jag kolla om jag kan lägga mig lägre än det lägsta i pris så att säga:-) mariemorgana@hotmail.com

Jag ska också ta och läsa den svenska versionen av WICCA. Har också flera av Cunnighams andra böcker. Lättillgängliga och samtidigt bra böcker och jag tror väldigt många fått sin första glimt in i häxkonsten tack vare Cunninghams sätt att presentera och att det därmed spridits inspiration till att utöva självständigt i ordets rätt bemärkelse:-)

Ska bli en avkopplande stund att plöja igenom en häxbok på svenska. Känns lite unikt trots alltGlad

/Marie Morgana

isnornin
0

#8 Har du kvar några böcker?

MVH Isnornin