läst en bok...
som heter " Trollmor, sägner om moderskap" av Pia Höjeberg.
Har själv assisterat som sk. doula/assistent, vid 4 förlossningar och det är alltid lärorikt.
Många tankar som själv har uppstått hos mig, under de senaste åren, tar hon upp i boken, som exempel: hur man rituellt förbereder sig inför en förlossning, man bara instinktivt KÄNNER att det är en bit som fattas, i vår nuvarande kultur.
Vem jag än frågade så kände ingen till HUR man kunde göra. (jag uppsökte även sameföreningen, här, för att söka råd, men dom sa sig inte heller ha en aning.)
Det hon dock INTE gick in i, var min egen lilla tanke som uppstod när jag läste boken, att trollmor också är en synonym för gudinne-drag.
Också mycket av HUR gjorde man förr, vid: vuxeninträdet, årsskiftes-riter, bröllopsseder, riter vid barnafödande mm, kommer fram i boken, genom att hon har läst mycket i gamla böcker.
Däri finns också litet förklaringar på hur man trodde att olika väsen levde och vilka personlighetsdrag samt uppgifter i livet som dom hade.
Jag känner bara, att henne vill jag träffa.
Kanske finns fler böcker med djup i, som ni kan rekommendera, när det gäller gamla seder.

Det låter som en väldigt bra bok…jag är jätteintresserad av riter kring tex bröllop och barnafödande. Var hittade du den boken? kram tindra

oh, på biblan. Har du någon liknande bok att rekommendera, kanske?

- Jag är så förtjust i växten myskmadra! Och jag har läst att man lindade just den växten kring fötterna på den som skulle föda.För att underlätta förlossningsarbetet.;)

jättekul att höra, dylika gamla hjälpmedel, någon som har fler gamla knep, på lager?