Paganism - Hedendom
En sak jag undrar över är varför många så gärna verkar använda sig av det engelska ordet pagan/paganism här i sverige när det på svenska heter hedning/hedendom?
Låter pagan häftigare?
Är det roligare att använda engelska än svenska?
Går samma personer omkring och svarar så här om man får frågan från vilket land man kommer: "Jag är från sweden"?
Vet du, jag tror att de svenska orden hedning och hedendom har för många (som ju inte vet vad det egentligen innebär), en negativ betydelse. Har upplevt det själv vid flera tillfällen och man blir då dömd på förhand, innan man ens får en chans att förklara vad det innebär…lite som med benämningen häxa alltså..
Det engelska pagan/paganism är det inte lika många som på förhand vet vad det är, som det verkar. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag kan förstå om människor kanske hellre använder sig av pagan än hedning av den anledningen, jag har själv sagt båda. Fast främst har jag använt mig av hedning, eftersom det ju är det svenska ordet och jag är svensk. :-)
I början så vågade jag inte säga till andra att jag var häxa, för jag visste vilka negativa reaktioner det skulle bli. Därför sa jag hedning.
Eller dianisk wiccan som jag sa en gång för att jag inte vågade säga häxa, som jag egentligen ville…när jag sa dianisk wiccan så var mina vänner uppriktigt nyfikna på vad det var och jag kunde förklara utan att få fördomar slängda mot mig. Hade jag i det ögonblicket sagt häxa så hade det varit en annan femma. Och jag var inte heller redo för det då.
Nu bryr jag mig verkligen inte om vad folk tycker och tänker eller tror. Säger häxa om mig själv rakt av liksom. :-)
En sak till som jag kom på angående paganism - hedendom.
De flesta böcker om nyhedendom/neopaganism är ju på engelska så det kanske inte är så konstigt om det har blivit så att många använder pagan eller paganism istället (ungefär som att man försvenskar engelska ord som "mejl", mejla" osv)?
Bara en fundering där..
Oh, jag är en hedning….och stolt sådan…det är för mig häftigt att få säga det och se olika reaktioner hos människor och för det mesta så faller det i god jord….jag kan förstå rädslor självklart är det inte lika lätt för alla att vara öppna och stolta över sig själva…men jag är för "gammal" för att gömma mig bakom nåt…här är en häxa en hederlig hedning som lever som jag lär även om andra inte gillar det….så vaddå då….de lever efter sina standar och jag efter mina och alla kan somna lyckliga..
ha det gott därute och länge leve Hedendomen
Lady Oona
Tja, är man som jag - kaotisk och förvirrad, då bryr man sig nog inte om vad man använder för ord.
Jag kallar mig ju inte häxa om nån frågar vad jag är. Men om nån frågar, "är du lite häxig av dig?" Då säger jag att jag är nog en liten häxa.
Men annars är ord rätt onödiga för mig. Jag vill inte ha en stämpel, även om jag känner stark samhörighet med de flesta häxor och shamaner. :)

well, jag antar att du menar mig (lite) då jag startade två trådar i ämnet :) Jag läser mest eng litteratur så ibland blir det svengelska :) that's it :)

jag skulle tro att man helt enkelt apar efter det man hör mest. Så efter som att många säger pagan blir det fler och fler som oxå gör det. anledningen till varför det blev så från början är väl samma som med många andra engelska ord vi anammat i svenska språket. Det bara blir så. Jag tror jag är den svensk som använder ordet "shit" mest av alla!
Jag har hört ordet PAGANIST också… Det är ju en försvenskning.

mm det är u så. ord "försvenskas" och utvecklas hela tiden. likaså svenska språket. Jag tycker vi ska vara tacksam över att vi har ett levande språk som hela tiden lånar ord från andra språk, gör om, skapar nya mm.

Jag är koncervativ och patriot. Jag tycker vi ska värna om vårt svenska språk och prata svenska i sverige, inte engelska eller svengelska. Det utarmar vårt vackra unika språk. Sedan har vi det här med vår svenska kultur…
…nä 
För mig får man använda precis vilket ord som helst för att beskriva sin tro och/eller livsåskådning. Tycker det är ett intressant fenomen det här att man många gånger hör vissa använda det engelska ordet pagan istället för det svenska hedning som är samma sak. Någon skrev att ordet hedning i många lägen fått en mer dålig klang än det engelska pagan. I sådana fall är det väll på tiden att vi gör ordet hedning fint och positivt igen. Något man kan säga med stolthet.
# 8: Ja, det var nog jag som sa det; att ordet hedning verkar ha en mer negativ betydelse för många.
Håller med dig skogsgubben, att då kanske det är på tiden att vi återupprättar det ordet till dess rättmätiga betydelse och gör det till något positivt! Precis som med ordet häxa. :-)
Jag är hedning och stolt över det! ;-)