skillnad på Paganism och wicca?
Hej ny här och har läst en del om wicca, men jag undrar vad är skillnaden på Paganism och wicca? Har inte riktigt fått det klart för mig ännu…
Startade en annan tråd där jag ville ha bra tips på böcker om Paganism så att jag tillslut kan få klart för mig vad skillnaden är, men ni kanske kan hjälpa mig?
Wicca är väl mer specifikt än Paganism, med sina egna regler och grupper?

Paganism är ett samlingsbegrepp på t.ex. wicca, asatro, shamanism, druidism m.m.
Mvh Almatari

Precis paganism, eller hedendom som det heter på svenska, är ett samlingsbegrepp på alla tros- och livsriktningar som ex wicca, fornsed, häxeri, druidism m.m. m.m.

ok som jag misstänkte då, men finns det något inom wicca som speciellt tar avstånd från något i hedendommen (om jag nu inte får anv ordet paganism..)????? Vad jag förstått är wicca mer accepterande än om man skulle jmf med kristendommen (drar det hårt här), men jag läste någonstans (nån som kallade sig pagan) att de var inte lika noggraknade är det gäller den här 3 reglen (du får det tillbaka 3 ggr…osv) som de som kallade sig wicca, det var nog detta som förvirrade mig…

#4 För det första så får du använda ordet paganism hur mycket du vill :-) om det känns bättre för dig. Paganism är ju som sagt ett samlingsbegrepp för flera andra trosriktningar så det finns ju vissa saker inom wicca som inte delas med de andra. Och egentligen så är väl orden neopaganism och nyhedendom bättre namn eftersom t. ex. wicca, druidism, asatro osv är nya religioner som drar sin inspiration från och bygger på de gamla hedniska religionerna.