Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1165 ggr
Rymdkanin
2007-01-02 01:13
0

Boktips

Har ni några bra boktips till en nybörjare?

Om det redan finns en liknande tråd så ber jag om ursäkt.

Qabang
2007-01-02 13:09
0

Jag har tyvärr ingen bok att tipsa dig om, ingen jag kan komma på nu. Men jag kan däremot tipsa dig om en hemsida - www.vattumannen.se

BigBr
2007-01-02 13:49
0

Wicca – Vägledning för den självständiga utövaren Av    Cunningham Scot, har jag just köpt tycker den är enkel och handfast.

Köpte samtidigt: A Withces Bible av Janet Farrar, den är på engelska och väldigt omfattande men verkar bra, man behöver inte läsa allt utan kan ha den att slå upp i, tyvärr var den ganska dyr.

Rymdkanin
2007-01-02 13:51
0

#1 vattumannen har jag varit inne på :) isis kammare oxå :)

#2 Wicca, är den på svenska eller engelska?

BigBr
2007-01-02 14:02
0

Jag köpte den på svenska

Marie_Morgana
2007-01-02 16:15
0

Ja Cunninghams bästsäljare har unikt nog kommit ut på svenska! Det är en mycket lättillgänglig grundbok om solitär Wicca. Originalet har funnits på engelska i många, många år. Cunninghams böcker blev startskottet för en helt ny era inom Wicca. Där det helt plöstligt var ok att intieira sig själv och att man kunde vara Wiccan utan att vara initierad i ett coven.

Det är bra lättläst grundbok och nu finns den på svenska.

Jag får in ett antal ex av den svenska nästa vecka troligen. Jag har ju inte böcker som ordinariesortiment i Boutique Nattskogen, men kan beställa in vid förfrågan. Boken är rek pris på 370kr ca, men de flesta boksäljare pressar ju priserna (konkurrensmedel, effektivt för bokjättarna:-)  Jag tar för närvarande 229kr (Gäller den svenska, den engelska är billigare)

Witches´Bible som BigBr nämnde är skriven av janet och Stewart Farrar och består egentligen av två böcker varav den ena är en ingående anlays och presentation av framförallt keltisk mytologisk bakgrund till sabbaterna samt hur dessa firas i mer traditionell eller äldre Wicca. Farrars har skrivit många bra böcker och Witches bible är ju två böcker som skrivits för längesedan. Det har hänt mycket även med Farrars häxkonst sedan dess. Det är ju så det ska vara. Häxkonsten utvecklas hela tiden.

Det var någon svensk new age butik som började ta in just Witches Bible för några år sedan och troligen är det därför just den tipsas om så ofta, tror jag. Men den upplevs som trög och jobbig av många.  Farrars är otroligt kunniga (eller rättare sagt när det gäller Stewart: han VAR kunnig. Han gick ju bort för några år sedan, den goe gamla trollgubben) Men Witches bible är nog inte den bok av Farrars jag personligen främst skulle rekommendera att börja med. Men gärna att man läser den någon gång ändå. Inte som första häxbok kanske. Den är bra ur historisk synvinkel och visar hur Farrars firade sabbats förr framförallt, samt visar den mytologiska strukturen bakom gamla Wiccasabbaterna. Men de har gjort så mycket annat; Healing craft, Pagan path, Progressive witchraft osv för att nämna ett fåtal titlar av just Farrars (och Gavin Bone förstås, inte att förglömma!)

varulven
2007-10-01 03:55
0

putt

skogsgubben
2007-10-01 11:44
0

Boktips? Tja det beror på vad du är intresserad av. Hitils har du fått tips på böcker som berrör wicca. Är du intresserad av wicca eller något mer?

trampolin
2007-10-01 21:08
0

Jag har börjat läsa Scotts Wicca bok på svenska nu :) ska läsa living wicca på engelska sen också. Jag tycker boken är bra :) jag är på väg att få nån typ av insikt haha men jag håller inte med om allt som sägs i boken.. alltså jag är inte helt och hållet wiccan.