Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1383 ggr
Tunrida
0

Vår viktigaste uppgift som Häxor!

När jag höll på att skriva ett svar på inlägget "Nordisk motsvarighet till Årshjulet", så kom jag in på något som jag insåg förtjänade en egen tråd. Nämligen detta med att vår kära Jord, som alla vet, håller på att förändras, pga sk klimatförändringar.

Vi står nu inför det viktigaste och mest akuta i våra liv. Vad människans respektlösa, destruktiva och skadliga beteende mot Moder Jord (dvs allt liv) egentligen kommer leda till kan vi ju inte riktigt veta idag. Men att det sker förändringar as we speak är ju ett faktum. Skrämmande sådana dessutom!

Hur kommer då exempelvis årstiderna att se ut i framtiden? Kommer det ens finnas några direkta årstider? Det märks ju redan en förändring, våren kommer när det fortfarande borde vara vinter, björnarna har svårt för att gå i ide vilket förstör deras fortplantning, osv. Allt är ju i obalans. Hur ställer vi oss som häxor till detta? Min fråga när jag började skriva om det här i Årshjuls-tråden, var hur vårt firande av cyklerna kommer se ut. Det är kanske ännu viktigare nu att faktiskt uppmärksamma och fira Årshjulets gång, hylla Naturen, vår Moder, för att sprida kraft och positiv och läkande energi till allt Liv.

Jag tror fullt och fast på att vi som häxor kan göra mycket för att försöka återställa balansen. Det är ju även historiskt sett en av häxans viktigaste uppgifter; att hela, återställa och försöka upprätthålla balansen, rätta till det som vridits snett. Vi kan göra mycket både magiskt men även i det rent praktiska om man så säger, som att återvinna, sluta upp med onödigt konsumerande mm mm…Fast även det är kanske en form av magi? Alltså att vi med vår intention och insikt arbetar för att förändra. Allt är ju energi nämligen.

Någon som har ideér på vad/hur vi kan försöka hindra att utvecklingen går totalt överstyr? (Det har den väl förstås redan gjort)…Men jag tror ändå att det är viktigt att vi håller modet uppe och inte ger upp! Att vi låter vår kärlek för Moder Jord, för allt gudomligt liv, komma till användning för helandet!

Min tanke är att det är viktigt att prata om detta, diskutera så att fler kan komma till insikt i hur allvarligt det här är. Men det räcker ju inte bara med att prata eller hur? Vi måste ju leva efter hur vi lär också. Göra det vi kan, var och en. Och, tillsammans! :-)

Coturnix
0

Tunrida, Din fråga och uppmaning om förslag är så övergripande, vilket också problemet om vår överexploaterade jord är. Jag bemäktigar inte att ge ett övergripande svar. Och det är också sanningen, jag tänker och övervakar många områden, men fokuserar på litet i taget. Vardaglig reflektion över vad som är klokt handlande.Välja linull som isoleringsmaterial, värma huset med icke fossilt bränsle, välja livsmedel med bästa omsorg, skippa sköljmedel och ovarsamma rengöringsmedel. Verkligen känna efter vad som känns sant och riktigt utifrån de kunskaper vi har. Och ett intresse av att ta reda på hur det förhåller sig. Det absolut viktigaste tror jag är att inte tänka "att det ändå inte spelar någon roll" utan att alltid vara så medveten man kan och göra så bra som man bara kan och vara övertygad om att det gör skillnad. Och så älskar jag tänkandet att göra en liten eld och sitta nära istället för en stor och sitta långt ifrån.

Hennum
0

jag brukar försöka att alltid hålla det här i huvudet. vad jag än gör, så har jag det här problemet i huvudet. och så försöker jag så ofta som möjligt göra vad som känns rätt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lightseeker
0

Om man inte orkar med att ta in denna fakta, vilket är väldigt vanligt idag, eftersom det känns för svart, i mångas ögon. SÅ finns det dom som litterärt försöker att väcka upp oss. EN sådan kvinna är Annika Banfield, som har gett ut en triologi som heter Svarta Katten. FÖr varje bok, så knyts "påsen med kunskaper" hårdare, och hårdare åt. Den senaste som heter Livets lapptäcke, handlar just om hur vi, (som häxor,enligt mig) behöver hjälpa till för att "väcka upp" de slumrande naturkrafterna. Jag rekommenderar den med hela mitt hjärta.

Sedan vill jag också säga att för dom av er som har ett genuint intresse för att värna moder jord, så kommer det hit en man, som skall tala om just detta. Han heter Arvol looking horse, och befinner sig i stockholm den 10/10 och i göteborg den 13/10, missa inte detta unika tillfälle.

Tunrida
0

#1 Coturnix:
Du har förstås rätt i att själva frågan, problemet, som vi står inför är väldigt stor och övergripande. Det rör ju allt, hela jorden, allt liv, inklusive oss själva. Så mycket står på spel och det är klart att det kan kännas svårt och stort, kanske omöjligt, att ha en klar översyn.
Jag tror det är bra, som du säger, att fokusera på lite i taget. Det lilla som ju finns i det stora. Även till synes små handlingar är viktiga. Det är när vi själva inte tror oss kunna förändra något, som vi genast har misslyckats. Vi måste nog alla se över vårt hus, börja inifrån och jobba utåt. För hur kan vi förändra något om vi själva mår dåligt och inte är vän med oss själva? Så att ta hand om sig själv innebär också att ta hand om Jorden, om vi gör det på ett sunt och etiskt sätt förstås.

#2 Hennum: Det är det som är att leva medvetet och det vore ju jättebra om fler kunde göra så. :-)
**
#3 lightseeker:** Ja, böcker är bra lärare och uppvaknare. Jag tror att det finns oändligt många sätt vi kan väcka upp varandra och bli medvetna, komma till insikt. Skrivandet är ett av dem. Jag har hört talas om Annika Banfield någonstans, minns inte var. Men jag har aldrig läst något av henne. Tack för tipset, ska kolla upp de böckerna! :-) Tack också för tipset om Arvol looking horse, känner inte till honom men jag ska kolla upp det. :-)
Just det där du sa om att väcka upp naturkrafterna är en viktig nyckel tror jag. Jag har hört av andra och också själv känt att det är ett sätt att nå förändring, komma i balans igen; att väcka kraftplatser till liv. Det finns många platser överallt på vår Jord som är fulla av slumrande kraft och som är helande platser.

Ju fler vi är som kommer samman och riktar vår kärlek och omtanke för Modern, för allt liv, ju bättre. Det finns ju olika sätt att göra detta på förstås. Den är intentionen och Kraften i oss alla som är det centrala. Man kan förstås arbeta ensam med detta, t ex trumma för Moder Jord om man vill, men också ihop med andra. Och tillsammans med andra bör det ju bli så mycket kraftfullare eller hur? :-)

Vad jag tänker mig är också att det hela handlar om mer än vad vi kan göra rent praktiskt, i vår vardag. Det handlar om varför det har blivit så här.  Vad beror detta människans destruktiva beteende mot Moder Jord på? Det måste ske en attitydförändring, så många som möjligt måste återknyta kontakten med det vilda, med Naturen inom sig och utanför. Om man nu inte gör det på en andlig nivå, så åtminstone att man inser att vi allihop tillhör en ekologisk helhet och att vi bör behandla allt liv med respekt. Vi kan ju inte fortsätta att inbilla oss att vi står utanför Naturen. Det är ju det som gjort att vi hamnat i denna soppan, anser jag.

Den "civiliserade" människan tror att hon är en sak och miljön en annan, att vi inte drabbas av det som händer därute "i miljön", att värna om miljön är bara något för miljöpartister…det heter ju som bekant "människan och miljön". Det är ju ändå bara olika uttryck för samma sak.

lightseeker
0

#4 på min resa till Omberg, blev jag uppläxad av naturkrafterna om och om igen, Läxan var: Man kan inte bara ta ifrån naturen, utan att lämna någonting i retur.

I helgen, som gick, var jag på besök till BOrlänge och besökte en gammal helig källa som hette : Fröslunda, där man drack brunn förr i tiden, då var jag väldigt noga med att använda mig av de erfarenheterna, att be om lov, att lämna någonting i retur, och att tacka efteråt. ANnars hade det denna gången inte varit möjligt för mig att tvätta mig i vattnet, Detta var en kommentar ang, vad vi gör för fel, vi tar men ger inget igen, dvs. vi missbrukar naturkrafterna, så att naturen dör och det är vårt fel. Om vi samlas flera för att väcka naturkrafterna så kanske vi kan rädda litet av det levande som finns slumrande, kvar.

Tunrida
0

#5 lightseeker:
Intressant det du berättar om lightseeker, med det du fick till dig av naturkrafterna vid Omberg. Och om ditt besök vid den heliga källan i Borlänge. För visst är det så som du säger; att vi har under alltför lång tid haft för vana att bara ta från Naturen. Människan har sett Naturen som en resurs, något som vi kan och ska dra nytta av, något som finns till för vår skull. Istället för att se det som så att vi är en del av den och att vi måste leva och handla efter principen "ge och ta emot".

Det är människan som tar död på sitt eget levande hem och allt annat liv som här finns. Det är vårt eget fel att vi är där vi är idag. Men som du säger: om vi kan samla ihop oss och väcka de slumrande krafterna i Naturen, visa att vi förstår, att vi nu vet hur viktigt det är med balans och harmoni, givande och mottagande och att vi bär på en stor kärlek och respekt för allas vår Moder…så förhoppningsvis kan vi rädda en del…
Vi måste ju i alla fall försöka, hur skulle vi kunna låta bli?

lightseeker
0

det låter som ett allmänt upprop!!!

Coturnix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom en fjärils vingslag påverkar sammanhanget så borde ett upprop av mänsklig vilja också kunna vara av betydelse. Det borde fungera. Ett slags helande krafter för vårt hem i universum!

Tunrida
0

#7 lightseeker:
Ja, man skulle kunna kalla det för ett allmänt upprop för dem som känner att det slår an en ton i dem. Att göra något ska ju komma från en sann och äkta känsla inombords tycker jag. Då finns den rätta intentionen som kan leda magin på sin väg för helandet.

#8 Coturnix: Ja, jag tror absolut att det fungerar. Ju fler som går samman, desto bättre förstås. Men att var och en kan göra sitt, på sitt eget vis, utan någon fysisk kontakt med andra häxor fungerar också.

I morgon är det fullmåne. Det vore kanske ett bra tillfälle för de som vill att sända helande kraft till Modern, allt Liv? Fullmånen är ju den mest kraftfulla tiden i månaden, krafterna och energierna står ju på topp då. Att ägna sig åt helande då är perfekt. :-)

Hennum
0

det värsta med den här saken, att vi förstör jorden, är att det är inte bara vårt hem, utan det är många andras hem oxå. hade det bara varit vårt hem så hade det varit en annan sak, men nu är vi inte ensamma. nu kanske ja säjer något som nån annan redan sagt, men ändå. och det var ett tag sen någon skrev i den här tråden, men ja skriver ändå. :P det är en viktig grej dethär.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tunrida
0

#10 Hennum; precis! Det är ju just det som är grejen; att vi inte är satta här ensamma på jorden, vi är en del av allt annat liv. Jorden som planet är ju också levande och inte ett dött ting som mekaniskt rör sig i sin bana i universum.

När jag öht pratar om "jorden" så inkluderar jag automatiskt allt liv. För allt hör ju ihop, vi är inte separata från varandra och från de andra djurarterna eller växterna osv..

Allt är sammankopplat, det finns ett samband mellan allt och alla även om vi inte tror oss kunna se det med blotta ögat, då det finns på ett inre energidjup/nivå/plan. Det är ju därför som allt vi gör har en påverkan, vare sig positiv eller negativ.

Tack förresten för att du tog upp den här tråden igen! :-)

Det är, som du säger, viktigt! Finns egentligen inget som är viktigare om man tänker efter, det handlar ju om allas vår överlevnad för gudinnans skull!

Det är ju inte heller fråga om några eventuella teorier utan fakta och det händer NU! Finns ju massa exempel på det…

Många verkar ju tyvärr nämligen tro att detta är ett problem för framtiden och att vi därför kan blunda för det…suck!

Marie_Morgana
0

UNDERBART:-)! Jag hade tänkt att INTE gå in och kolla här på forumet ikväll, risken är nämligen att man blir sittande länge. Kul iofs, men som sagt hade inte tänkt göra det nu. Så kikade jag in - kunde inte låta bli - och såg Tunridas inlägg om vår viktigaste uppgift som häxor. Instämmer tusenfalt!

Lightseeker, bra att du rekommenderade Annika Banfield! Ska inte hon komma ut med någon intressant dokumentär om de VI kallar indianer;-)? Tror den skulle vara klar i höst och den verkar ju väldigt, väldigt intressant.

Såg också att någon nämnde detta med att ge OCH ta. Tar vi upp mycket i Nattskogstemplet i det vi valt att kalla för Gifu-principen (efter Gifu/gåvorunan) Att ge och ta handlar om så mycket på så många olika nivåer. Allt från vår relation till oss människor emellan till vår relation till hela livsväven men också en massa andra saker som vår förmåga att lyssna, vara receptiva, lyhörda på ett djupare plan (som jag anser att det såkallade sjätte sinnet har att göra med.)

Ni som gått kursen vet att vi ju tar upp detta med Gifuprincipen i många sammanhang, för att ta ett exempel; i vår relation till andra arter, t ex i "djurkommunikation", att vara receptiv (mottaglig) och inte bara projektiv (sända ut) Ja, mycket att skriva om men nu ska jag faktiskt ägna mig lite åt min fyrbente vän som jag försummat för mycket senaste veckan…

Kram,

MM

Ps Ni som vill arbeta med just sådant här som denna viktiga tråd handlar om; tveka inte att söka medlemskap i Nattskogstemplet.  Vi är öppna för alla med samma intentioner och med en önskan att återskapa genuin gammal häxkonst där helandet av jorden och alla hennes varelser (människor och alla andra) är det absolut viktigaste!! ALLT annat är sekundärt.