Är det bara jag?
som tycker att böcker där man slår upp alltifrån drömmar till kraftdjur är skräp? 
Jag känner att jag vill provocera lite nu.
Har ett långt tag läst inlägg både här och på andra sajter. Folk ställer frågor. Vad betyder min dröm? Vad har jag för kraftdjur? Om jag går in i ett rum och känner någons närvaro, vad betyder det? Läs mig och tala om för mig vem jag är! Berätta vad jag ska göra med mitt liv! och så vidare i all oändlighet…
Är det bara jag som tycker att folk överlämnar sin personliga utveckling i händerna på sk. experter??
Att folk vill överlämna sitt öde och sitt liv till andra, som dom tror ska veta bättre?
Istället för att tänka själv. Ägna sig åt meditation och trumresor och ceremonier, där man SJÄLV tar reda på hur saker och ting är. Hur livet är och ska vara, det skapar man ju själv!
Ursäkta, om någon blir sur men jag var bara tvungen att avreagera mig lite. Man kan ju hoppas på att någon håller med där ute…

Så där sade min mamma till mig när jag försökte lägga mitt liv i händerna på en okänd för att få svar hon tyckte som du att jag skulle söka svaren själv och det gjorde jag och se bara hur det blev, nej jag vet du kan inte veta hur det blev men när jag vände mig inåt och sökte svaren när jag gick ut i skog och mark, när jag mediterade och bad böner så fick jag otroliga svar och kom dessutom längre med mig själv.
Bra zeretki att du satte ord på även mina tankar! ;-) Jag har också reagerat på just det du beskriver nämligen!
Att vara häxa, vilja vandra häxans väg, är ju att förstå att man bär svaren inom sig. Att man är sin egen prästinna/präst, att visdomen finns inom en.
Jag tror att detta med att vilja få svaren från någon annan, att någon annan ska ta ansvaret för ens liv och utveckling finns nedärvt i många av oss. Det kommer nog mycket från att vi under lång tid inte tänkte eller kände efter själva, vi tilläts inte att bära på egen visdom! Tänk på hur man förr gick till prästen, med mössan i hand, för att få svar.
Idag är väl läkarna, forskarna och vetenskapen vår tids "präster", vår tids "religion"..
Samtidigt så tror jag man ska försöka finna en balans. Alltså att man mycket väl kan fråga andra om råd och lyssna på de med större erfarenhet, men att man samtidigt inte sväljer precis allt bara för att någon annan har sagt det eller för att man läst det i en bok. Att man känner efter samtidigt om detta är något som verkar sant för just mig, att man tar reda på saker själv, utbildar sig själv. Ja, helt enkelt en sund balans. :-)

Jag skrev i annan tråd här…just på grund av att människor måste tänka själva också.
"Mina egna drömmar, visioner, insikter osv. det vill säga det jag fått till mig oberoende av nu levande människor, är väl också sanna? Eller inte mindre sanna för att det inte är en annan människa som sett?"
Obehagskänsla- kände jag så tydligt i en affär som jag trodde skulle vara så roligt att gå in i för att de förde såna saker som kan vara spännande- men jag stelnade liksom till redan innanför dörren- inte blev det bättre för att expediten flög på mig och började förevisa hur man skulle sätta föremålen på blinkande lampor- och när mitt sällskap dessutom visade mig en bok i hur jag skulle lära mig att möta naturen och dess väsen på några timmar- blev jag yr och så illamående så att jag fick kasta mig ur butiken och dra ett djupt andetag…
Allt för nu.

#0, nej Zeretki, det är inte bara du som tänker och känner. Däremot är det nog som du antyder att det är en kontroversiell åsikt, ibland många grupper, att tro att man kan saker själv. I synnerhet när det gäller det andliga.
FÖr det första så är vi uppfostrade med att ha en övertro på auktoriteter, så andra, sk. skolade, vet alltid bättre.
Att gå ut i naturen, och bara känna in, är inte en tillräckligt bra skola, nej man skall betala pengar för dyra kurser, begå, riter och uppstyltade ceremonier, samt hänga upp ett diplom på väggen, samt få en titel, innan man ÄR någonting.
Jag tror på det enkla och raka och har fått en stark känsla av att det finns ett flertal häxor, som känner likadant.
Innan jag engagerade mig i stiftelsen, så hade jag egentligen ingen aning om hur det andliga sverige såg ut, jag lovar, det är löjeväckande ibland. (se, en kontroversiell åsikt till)

#4 Du har rätt, åtminstonde när det gäller mig, jag går hellre in i skogen och bara känner nu mera och även mediterar och vet man inte riktigt hur man ska göra om man är osäker om man är i början allt detta som har med "häxor/häxliv" att göra så finns det väldigt mycket upplysning på nätet som dessutom är gratis så det är enkelt tycker jag, det man inte vet söker man efter på nätet och läser sig till (om man nu har dator, alla har inte det).

det mest löjeväckande, nu efteråt, som jag någonsin har varit med om hände när jag deltog i ett frikyrkoläger. Vi ombads att gå in i skogen och ställa en fråga till Gud och sedan skulle vi återkomma och berätta om/vad som hände.
Ja, jag slängde ut min fråga och fick på två milli-sekunder ett rakt och slagkraftigt svar. Väl tillbaka så meddelade jag, hur effektivt det var och jag inte hade en aning om att det funkade SÅ effektivt.
Dom tittade storögt på mig och sa, att: nää, så funkar det inte, du har nog gjort något fel. Det tar lååång tid att få ett bönesvar.
Där stod jag som ett fån och förväntade mig att få vägledning och uppskattning, men fattade ingenting.
Nu efteråt, så känner jag: Ja, sitt ni där och be och vänta. Jag tror ju att skaparkraften behöver människor med handlingskraft, som bara inte sitter där och rullar tummarna. Skaparkraften kanske förväntar sig att vi skall ha ett eget ansvar, ochskrida till handling.

#6 -det där tror jag åker raka vägen till min tänkvärda ord boken!
-Det lutar åt att hela tråden kommer att göra det.

vabava, jag har nog mer om du behöver, livet kan ju vara så otroligt underhållande, om man bara har någon likasinnad som kan se det humoristiska. Jag är HELT övertygad om att de frikyrkliga INTE delar min åsikt
#6 Det där var faktiskt otroligt roligt att läsa. :) Hur vissa inte ser det mest uppenbara framför sig, när man nu får svar från universum. :)

#6 Allvarligt talat så tycker jag att det verkar som om de var inte så lite avundsjuka på dig för så fort kan det faktiskt gå att få svar från Gud.

ha, ha, ha, tror du?
Jag vet att dom alltid såg på mig som en alien.
Det är helt nytt att jag har skaffat mig ett par örhänget, i form av pentagram. I början använde jag dom bara till vissa kläder. Men numera har jag dom vid alla tillfällen, även om jag råkar träffa sk. kristna eller besöka en kyrka.
Sist jag träffade på någon från den där frikyrkoförsamlingen,så var dom först så glada, sedan blev ansiktena stelare, och stelare.
Det var först efteråt som jag kom på mina örhängen, jag skulle vilja höra dom tala nu. Jag skrattar bara när jag sitter här.
Det är faktiskt SYND om människan, sa Strindberg, jag tenderar till att hålla med, faktiskt.
lightseeker, tack för att du berättade om upplevelsen när du var på frikyrkoläger! Jag fnissade när jag läste det.. :-)
Humorn är såå viktig i livet, att kunna skratta åt händelser, se det roliga i olika situationer…som du själv säger "livet kan var så otroligt underhållande". :-)
Jadu, jag kan tänka mig hur de reagerade när de såg dina pentagram…hihi, jag vet själv vilka reaktioner jag fick när jag bar mitt första pentagram om halsen…det blir liksom komiskt när man tänker på vilka förutfattade meningar som många har…om hur saker är och SKA vara.
De flesta verkar förresten bli knäpptysta när man t ex berättar att man är häxa, eller bär pentagram eller liknande, det hade varit väldigt intressant att kunna läsa tankar i ett sånt ögonblick! :-)

…experter finns det ju lite överallt, titta bara på tv program, ofta har man nån typ av expert…och i USA är det väl ännu mer så…jag håller med…visst kan man inspireras, fråga om råd osv men det viktigaste är ju att lyssna på sig själv…endel tycker väl dock om att ha det så…

#11 Jag förstår att du skriver: "de sk kristna" eftersom det är många som försöker vara heligare än vad de är tyvärr. Och trångsyntheten florerar, sorgligt nog. Jag skriver om trångsynthet pga historien om örhängen med pentagrammen i, det är ju förfärligt vilken behandling du fått/får utstå, det är tur att du kan skratta åt eländet för det är egentligen allt igenom sorgligt.
Jag är troende på Gud-också, samtidigt som jag är häxa, men att bara för att jag är troende är jag inte bättre än någon annan för det. Och inte heligare heller.
Kraaaaaaaam och ljus kärlek/Vinga
Skönt att det inte bara är jag då. ;) Jag vet inte, jag är lite arg idag. Arg och lessen, pga saker inom mig. Men jag ska försöka att inte låta det gå ut över er. :)
Jag håller helt och hållet med dig. Jag har nått egna insikter genom som du säger, ha mediterat, funderat och följt min egen väg. Ingen annan kan tala om för mig vad som är rätt för mig. Det är min egen väg.
Du ska inte vara ledsen, Zaretski, jag gillar dina inlägg. Du tänker och funderar på bra och tänkvärda saker!
Och du har rätt att vara arg ibland som alla andra!
/Mia

ur starka energier så föds det kreativitet

Ja drömböcker tycker jag är skit men jag har en jättebra bok om kraftdjur där det står hur djuren lever och agerar i det vilda :-) den är inte så att man kollar lite snabbt i vad ett visst djur står för och den läser jag då i. Den tar upp om meditationer, shapeshifting och en massa annat. Ibland är man lat och då tar man shortcuts och det skäms jag inte för men ja för det mesta så försöker jag använda mig av mina egna sinnen. Och i skogen får jag för det mesta svaren och av Gudinnan.
Kan säga att igår var jag på meditationskurs eller det är mer som självutveckling kan man säga i allafall så har varit konstig några dagar, spänd med ryggproblem som går upp i nacken och före så berättar vi vad som hänt sen förra gången och då efter att berättat och fått tala om vad jag trode det berodde på så både mediterade jag och somnade men spänningarna och ryggproblemet försvann. Fick flyga och skrika tillsammans med en örn som sög ut rädslor och annat man inte ville ha kvar och det var en härlig känsla för jag hörde örnens skri och mitt tillsammans. Men jag var total slut så hon som ldde meditationen lade försiktigt handen på mitt hjärtchakra och så jag skulle vakna. Men efter en stund så när jag återigen låg på Moder Jord i mossan kom det en stjärna ner och med sitt varma helande ljus och sövde mig så jag somnade igen men egentligen var det ett plan som störtade.
Jaha nu lämnar man ut sig igen. Förresten nån som hört talas om barnskölden? När ens inre barn blir rädd så slår man upp den till försvar man är rädd för att bli bortstött, lämnad, besviken, sårad, inte älskad osv.

Mycket väsentligt blir sagt här.
Jag håller med dig Zeretki! Jag är urless på människor som överlämnar sitt liv i andras händer. Det finns ingenting som heter ödet, slumpen, tur, otur… Och det finns ingen annan än du själv som kan tyda dina egna drömmar. För det finns bara en person som vet vem du är och vad du behöver - och det är du själv!

jag blir så glad av inläggen i denna tråden, men ni vet väl att vi är som aliens med våra åsikter. Det mest intressanta är, att ju öppnare man är med det som man står för, desto fler personer börjar också då att öppna upp sig och prata om sitt hjärtas innersta, och väga det fram och åter.
Någonting i mitt innersta hjärtas väsen, säger mig, att det var just pga. detta som häxprocesserna en gång startade, mot de sk. gudinne-troende och det är också därför de fortfarande finns kvar här.
Vi får INTE lov till att börja tänka självständigt och känna in naturen igen, det är livsfarligt och ifrågasätter så många andra grupper. Vi borde skaffa oss någon form av rikstäckande organ, där vi lättare kunde få stöd av varandra. Stöd till att fortsätta med att bygga upp moder jord och bibehålla/återfå delar av balansen i den.
Det enda vettiga vad gäller böcker och kurser är väl just sådana som hjälper och stödjer en i just det att återfinna och lyssna till sin egen inre röst:)
#22: Väl sagt, håller med dig fullständigt. Bra böcker och kurser är såna som kan hjälpa en att nå sin inre visdom, som talar till en om det som man kanske på något inre plan redan visste. :-)
Hej! Har man drömmar som visar vad dom betyder med människor som talar om vad dom har för budskap i drömmen så behövs ingen drömbok. Kraftdjur det får man fram i bland om man mediterar man får ochså mycket svar om man ställer frågor till sig själv i meditationen. Tror inte på drömlexicom, man kan där igenom ta egna beslut utan att låta andra göra det åt sig,man känner själv sina behov och om det personen säger stämmer eller inte,så oavsett vad den andra personen säger så vet man själv vad som är rätt eller fel så lyssna mer på er själva. Lycka till!

Jag tror inte heller på drömlexikon men jag tittar i dem ibland för att det är roligt. Nån gång hade jag drömt om månen så slog jag upp månen och det var visst tursamt så det kändes ju bra :) men jag tror att min dröm hade en djupare betydelse pga fullmånen och själva känslan i drömmen.. men jag minns inte hur den var nu :)
Jag läser vissa böcker för att dom har något och säga mig men man kan inte köpa allt som står måste tänka själv också.vissa vägleder mig i rätt riktning men jag tar mina egna beslut.
Allting är möjligt