Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2798 ggr
Hannifer
0

Förvaring av örter

Jag har förvarat torkade örter i gamla apoteksburkar och en del i ziplockpåsar. Känner inte att jag har råd att köpa fler burkar, och tycker att det är dumt att påsarna är genomskinliga. Kanske skulle små papperspåsar bättre? Om någon här använder papperspåsar till örtförvaring, var köper ni dem i så fall? Vad använder ni annars?

tlover
2

lägg in påsarna och burkarna i ett skåp så förvaras det mörkt.

En risk med papperspåsar är att dom blir dålig snabbt (pga den konstanta kontakten med syre)

Jag har mina örter och liknande i vanliga glasburkar i skåp 🙂

(obs är inte häxa bara intresserad av örter så har det nå magisk betydelse på nått sätt kan jag inte säga nått om sånt)

l'm back

Bappho
0

Jag har vanliga ziplock men förvarar dem i en mörk träkista.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Hannifer
0

Ok. Jag tänkte att teer brukar förvaras i papperspåsar, och att det borde funka med andra torkade växter med. Skulle vilja ha hur många burkar som helst, jag köpte fyra stora burkar på dollarstore för 40 spänn förra sommaren, men köksskåpen är få och supertrånga. Jag får väl fortsätta med plastpåsar. :)

tlover
1

#3 teer håller inte bra i papperspåsar, teer håller bäst lufttätt, fritt från ljus, fukt och dofter också så papperspåsar är inte så jättebra.

l'm back

dennas
0

IKEA har burkar som inte är svindyra.

Nu är jag ingen pysselexpert, men man kan ju göra nåt slags pyssel, där man limmar servetter om skålar. Kan man kanske göra så med glasburkar, så att de inte längre är genomskinliga? Om min beskrivning är undermålig, så finns här väl nån vänlig själ som kan förbättra och förklara?..

chevy79forewer
1

min sambo älskar sill och vi köper även andra lite större/mindre burkar. jag diskar ur dom ordentligt och gör sen ny etikett och förvarar dom mörkt. blir ju väldigt många burkar om man har små men försöker ha en liten burk till varje krydda/ört samt en stor som ja kan fylla på den lilla burken i från. skit smidigt och tar inte så mycket plats som bara stora eller små burkar skulle göra

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

Isira
0

Jo återanvända burkar från sylt eller annat jag köpt gör jag gärna också. Jag tycker om att förvara diverse saker i skafferiet i burkar, det blir billigare och burkarna kommer till användning igen :) jag vet dock inte hur man bäst förvarar olika örter så det lämnar jag osagt.

skogsbergs-anna
0

#5 Du menar decopage ;) 

Jag har rengjorda glasburkar och flaskor i ett skåp. Större burkar till det som jag använder mycket av och små, tex sillburkar till det som inte går åt så mycket. Jag tillgång till läkemedelsflaskor i glas som jag också använder till förvaring av örter oljor och tinkturer. De som har mer magisk betydelse har jag i passande miniflaskor som det varit parfymprover i en gång i tiden.

Gör hellre fel än inget alls.

dennas
0

Tack!
Precis vad jag ville säga.

ixtab
0

Jag målar på mina burkar. En del från te.x. sill eller sylt, en del köper jag på loppisar eller typ Myrorna. Limmar på tyg …

att använda papp är inte bra då oljorna i örten sugs upp av pappret och då blir dom mindre kraftfulla

Live long and prosper

Madam B
1

Precis som många här använder jag stora burkar och små burkar tömda efter Santa Maria kryddor. Plast är inget bra material eftersom jag upplever att kryddorna börjar lukta konstigt. Hellre papper då. Förresten jag är ny här och hälsar på alla genom att säga: "Hej Bröder och Systrar!"

ixtab
0

Madam B 
Hej Syster..
Jag upplever oxå att plast ger örter en både konstig smak och doft. Vet inte om det sitter i huvudet på mig för att jag inte gillar plast, men nu kan jag säga att vi är ju i alla fall två 😃

🌺

Live long and prosper

tlover
1

Plast tar gärna upp smak från ett tidigare örtte (har ioförsig bara testat med te men principen borde vara densamma) och ge ifrån sig smak till ett nytt örtte. Även om man diskar den noga.

l'm back