Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1556 ggr
emee
1

nyhedendom och nazism!

jag såg ett tvprogram igår på kunskapskanalen där en "expert" menade att nazistiska tankegångar fanns inom nyhedendom…programmet handlade om vad som ledde fram till nazismen historiskt…jag blev såklart sur för att bli anklagad…men kom fram till att han måste menat asatroende…vad säger ni?

JimJ
0

Men hedendom innebar väl om att man anklagade och hoppa på folk som trodde på andra gudar eller var från främmande kulturer? Jag vet inte hur det är idag, men det var så förr i tiden iaf. :-)

- Jim

Coturnix
0

Jo det är rätt som #1 säger. Vad som är oroväckande i sammanhanget är väl den överdrivna nationalromantiken?

[Lady-Oona]
0

ok….hedendom innebär helt enkelt att man tror, tillber och lever efter gudar, gudinnor, naturens krafter som "fanns" innan kristendomen tog sitt fäster här i Norderurpa…ordet hedning hänvisar till de som bodde på hedarna och inte i byar eller städer, och det var just på hedarna som den "gamla tron " levde kvar längst.

Hedendomen innehåller en massa magi och mystik som är mer levande, kreativ, laddad, full av bejakande av ting och leverne som den nya kristendomen slog ner på och förbjöd.

Nazismens ideologi innehåller många likartade symbolor som fanns under asatrons storhetstid men en hel del av den germanska Makt och Härskaridéologin är manipulerad och kanske till och med påhittad för att passa den nynazisistiska eran.

Så ta inte åt er….utan använd vad som känns rätt av det gamla och skapa egna ceremonier…om nu nynazister vill åka snålskjuts så vad har det med min inre övertygelse att göra? Inget alls!…så ser jag det.

Coturnix
0

-Med rätt menade jag att hedendom inte var hedendom innan annan religion kallade den för det.-

skogsgubben
0

Framför allt asatron har vissa problem med nazister som använder sig av den fornordiska religionen. Man använder sig av fornordiska gudar och symboler i sin nationalromatiska ideologi. Men övervägande delen av alla asatroende tar starkt avstånd från detta med rasism och nazism som rimmar dåligt med hedendomens ideal.

zeretki
0

Ja, tyvärr dras många nynazister till asatron. :( Men dom som är seriösa accepterar inte att man diskuterar sånt på forumen. SOm jag har sett, dom som börjar åker ut direkt. :)

skogsgubben
0

Jag har sett många asatroende som rest nidstång mot rasister och nynazister som smutsar ner den nordiska tron.

Denna kommentar har tagits bort.
zeretki
0

#7 Ja, precis. :)

john-a74
0

Ja det är faktiskt att hitler var asatroende och hade ett av det största biblotek i fornnordisk mytologi

hakorset är en symbol av torshammare men det visste ni säkert:)

Iram
0

Jag trodde svastikan (hakkorset) är en gammal solsymbol?

inca
0

#11 Jag trodde den var en egyptisk symbol.

zeretki
0

#10 Hakkorset är en svastika, vilket är en väldigt gammal symbol. Att den har med Torshammaren att göra har jag aldrig hört, men det betyder itne att det är fel. Flört

Iram
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

Den har tydligen en ganska brokig bakgrund. :-)

zeretki
0

Intressant att om man älskar sitt land, inte vill dela med sig till andra. :) Jag älskar verkligen Sverige och har inga problem med att folk kommer hit och vill bo här. Anser också att alla ska få välja religion själva utifrån sitt hjärta och inte efter var man är född. :)

Vill en italienare eller turk vara asatroende så får dom väl det. Men vissa nynassar tycker att bara dom som är födda i ett land ska få tro på dom gudar som finns där… Då borde väl inte Hitler få vara asatroende? Flört Fascinerande logik där…

john-a74
0

jag är bara inresserad av historia  bara så ni vet :)

jag gillar ej det som hitler ställde till med i världen:(

men tänk om andra kunde ta lärdom av historian så skulle vi ej göra samma mistag om och om ju :)

jag annser om vi ska kunna gå vidare så måste vi ta lärdom lika långt tillbaxa som vi vill utvecklas framåt

ja det är en sol symbol med men då ska den vara spegelvänd ju :)

lightseeker
0

var sjutton är mitt inlägg som jag skrev förut idag, jag blir putt, på detta.

Jag skrev bland annat att det stämmer att svastikan, som solsymbol skall vara spegelvänd. Nazisterna vände på den och tog den som sin symbol. (detta gäller bla. den gamla baltiska gudinne-kulturen)

I vår kristna tro finns det dom som vänder på korset, och gör det till en symbol för någonting annat, så då borde ju alla kristna sluta upp med att använda den, pga. det, eller?

Jag för min del härstammar från den gamla baltiska gudinne-tron och vill kunna ha kvar friheten att använda den.

Tänk också på att judarna har davids-stjärnan, som sin urgamla symbol. I ghettona, så tvingades dom att använda den på sina kläder, väl synlig, som igenkännings-tecken, men vad jag har sett, så är det fortfarande vanligt bland dom att användas som hals-smycke.

Förresten vad är korset för slags symbol egentligen. VIlken mer religion går omkring med ett tortyr-instrument, i en kedja, kring halsen. Underligt tycker jag. Även om det händer att jag behänger mig med ett själv.

jezzika
0

Va ä det här ok skriver igen……………

Jag bär en Algiz runa runt halsen.Har burit den i flera år. För mig står den för beskyd.En runa som använts i skrift, när man läst framtid eller som jag burit den för beskydd.

Jag har under årens lopp fått frågan vad det är för något jag bär runt halsen. Då jag förklarat för dem har en del sagt att domvarit hundra påatt den har något med nazismen att göra. Har även haft denna diskusion med nazister, rasister.

Efter ett par veckors bärande och många frågor. Så tog jag reda på vad den hade för koppling till nazismen. Den användes som en symbol i koncentrasionslägren. Liver eller dödets träd (stående lr upp och ner). En symbol som visade om en människa skulle leva eller dö.

Jag tog väldigt illa upp av den upptäckten. Men jag bestämde mig ganska fort för att helt enkelt skita i detta. Jag tar gärna denna diskution om och om igen. Nazisterna har tagit ifrån allt för många symboler sin rätta betydelse. Inte bara solkorset. Den svenska flaggan är på god väg oxå.

skogsgubben
0

Hakorset en symbol för tors hammare??? Aldrig hört. Tycker det låter lite osannolikt så svastikan har en lite annorlunda symbolik och innebörd än tors hammare.

Hitler som asatroende? Tveksam även om han och de andra nazarna var intresserade av den germanska kulturen och mytologin. Men att Hitler och hans närmaste supernazister var intresserad av det ockulta är ingen hemlighet. De pysslade rätt mycket med detta. Skrev på ett annant forum för länge sedan om Himmlers ockulta intresse.

Det är intressant det här med symboler och hur vissa grupper tar den till sig och gör den till sin egen. Det är svårt att inte dra en koppling mellan svastikan och nazisterna, vilket är väldigt synd. Judarna har ju davidstjärnan, eller hexagramet som den även kallas. En urgammal symbol som visar den kosmiska balansen mellan det feminina - maskulina och elementen. Makrokosmos med planetkrafterna m.m. Sedan har vi muslimerna som tagit månen som sin symbol för islam. Skrattretande kan tyckas att månen som är en symbol för gudinnan och det feminina blivit synonymt med en väldigt patriakal religion. Kristendomen har ju mer eller mindra tagit monopol på korset som också är en urgammal symbol. Långt mycket äldre än kristendomen själv. Sedan passade de på i ett senare skede att spika upp lilla Jesus på den också.

zeretki
0

#19 Intressant är också, kom jag på just nu, att Oden hängde i ett träd och led för att få visdom. Parallellen där med Jesus som blev upphängd är väldigt intressant. :)

lightseeker
0

#19, du fick mig att le, du är så spik-klar i det som du skriver.

#20, Här är en som inte är så påläst: jaså, Oden hängde i ett träd och led han med. Nu blir jag så intresserad så att jag måste springa till bibblan och läsa mer. Någon speciell bok att rekommendera kanske?

emee
0

vad är detta? min kommentar som jag skrev igår är försvunnenLedsen

Coturnix
0

#22 Du får skriva igen! Massor av saker som skrivits över allt försvann igår. Det är det där som gnager på nätverkskablarna bland servrarna på iFokus!

Ceriadwen
0

#18 Det låter jättebra att du bestämde dig för att fortsätta bära algiz! Det är bra gjort tycker jag, vi måste visa att symbolerna inte är farliga eller tabu. Det är väl först då vi kan fylla dem med positiva associationer igen.

#20 Kopplingen mellan Oden i trädet och Jesus på korset var jätteintressant och det känns ju helt klart som att det ligger något i det! Skrattande

skogsgubben
0

Oden och hans offring i trädet. Jesus på korset. Högintressant ämne för mig. Nu är klockan mycket för mig. Ska upp och jobba imorgon. Men detta om Oden och Jesus kommer jag att skriva ett inlägg om här på tråden.

zeretki
0

Jag borde verkligen hitta VAR jag läste om Oden hängandes i ett träd och sambandet med Jesus… Ser fram emot era tankar om det. :)

john-a74
0

#19 tycker du ska läsa på lite mer om histora om sybolik innan du säger det är osannolikt jag har bara läst vad symbolers härkomst

och det  med tors hammare är bild på hur hammare ovan från :)

en riktig klubba ju :) ellr skall krossare:)

Coturnix
0

Länge leve den återvändande bumerangen! Kastar man iväg den kommer den tillbaka.

River-Lord
0

Några som skapade benämningen Nyhedendom och "Neo-Paganism" va b l a Blavatsky och Crowley..Själva Hedendom
är ett samlingsnamn för de natur religioner som dyrkades
Innan mass- konfirmationen till de större världsreligionerna
så som Kristendomen och Islam genomfördes.

Religioner demoniserade och spred negativ propaganda
om de gamla religionerna. Här finns även dom hemska
Häx-processerna…

Under sina unga år lär Hitler ha varigt intresserad av mystik
och läste mycke om b l a Det gamla Rom, de österländska religionerna, ockultism, hypnotism, astrologi, protestantism.. 
Olika Religioner har tyvärr snappat upp detta och använt det numera som "propaganda vapen" mot New age, Ockultism alternativ tronde..

// River_lord

/RL