Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 5001 ggr
Lindbygarden
0

Pentagram... bra eller inte?

Hmmm.. har fått höra av gammelfar med ett fnys att pentagram är "helt onödigt" och att "vi klarar oss helt utan sånt trams"

samt tatueringar är ett hån mot det goda då man absolut inte skall märka sin kropp då det är en skymf mot skapelsen..

Vet inte vad jag ska tro och tycka då det verkar mycket vanligt här ute!?!

Sen undrar jag även om det finns sk svartkonstare/de som ansluter sig till mostvarigheten till det goda här ute?

Allämnt nyfiken då jag slits mellan det krasst vetenskapligt logiska och "tänk om det verkligen…!!!"

Samt anser att medicinalväxter är underskattade av många..

inca
0

Jaa du, för mig är pentagrammet bra, det står b la för alla elementen och eter/ande, vår kropp innehåller alla dessa delar så det står ju också för människan även det inverterade pentagrammet känner jag stor samhörighet med står bla för kontakten med underjorden, de vilda djuren, friheten därför har jag min pentagramring med spetsen riktad från mig :)

Lindbygarden
0

jahaa… ok! Va kul att du svarade! Jag har nämligen ingen som helt koll på pentagram eller ngr andra föremål/ tecken..

Men har de ett rent "symboliskt" värde eller hjälper de att generera "riktig kraft"?

det första påstendet jag citerade var nämligen endast som kraftgenerator.. Svårt att förklara men ni förstår nog vad jag menar?

Finns det ngn anledning till varför förkasta pentagrammet??

inca
0

För mig är det både och beroende vad jag ska göra.

För mig själv skulle det vara förödande att förkasta pentagrammet. Då skulle jag förneka allt jag strävar efter.

Förhoppningsvis får du snart mer svar vad pentagrammet har för betydelse för andra härinne :-)

Lindbygarden
0
Tunrida
0

För mig är pentagrammet en viktig helhetssymbol, som står för de fem elementen och samtidigt för Jorden. Cirkeln runtom står för Enhet, att allt är Ett innerst inne. Den står för det cykliska tänkandet som häxor har.

Som du säger, Inca, så finns ju alla elementen även inom oss.
Våra kroppar med kött och ben är Jord, andningen och våra tankar, det mentala, är Luft, blodet och alla kroppsvätskor är Vatten samtidigt som blodet för mig också är hettan, Elden. Kroppsvärmen är Elden. Våra känslor är Vatten. Och genom oss stömmar det femte elementet, Anden.

Jag bär mitt pentagram om halsen med kärlek och stolthet. Inte för att det är ett "måste" att bära pentagram som häxa, utan för att jag känner samhörighet med pentagrammet, det är en symbol som talar till mitt inre. Symboler är viktiga på så sätt anser jag, för de är en länk, en bro, mellan vårt yttre dagsmedvetande och vårt inre medvetande (som ju är så oändligt mycket större)…

Nej, jag ser heller ingen anledning att förkasta pentagrammet? Men det är ju min personliga åsikt. Jag anser att man ska låta symboler tala till en, lyssna på dem så att säga och sen avgöra om det är något man vill använda sig av i sin Konst. Symboler kan tala på olika sätt till olika personer.

Se bara på drömmar och drömsymboler t ex. En häst i någons dröm kan för den personen betyda en sak, medan hästen hos en annan står för något annorlunda. Sen finns det förstås olika arketyper men det är en annan sak..och djupare ändå i vårt inre finns andra sätt att tolka drömmen som kan vara något mer än en vanlig dröm..hmm, ska inte gå in på drömmar och drömsymboler här..stort ämne. :-)

En klar Intention väl förankrad i god Insikt och med välutvecklad Intuition och Instinkt är en bra grund.
Dvs, vad är syftet med att jag använder t ex pentagrammet? (Intention)
Vad vet jag rent kunskapsmässigt om pentagrammet? Har jag nått en insikt, förståelse i den kunskapen? (Insikt)
Hur känns det, vad säger min intuition, min inre visdom, om symbolen? (Intuition)
Och hur känns det i min kropp när jag tänker på symbolen , kroppen är en god vägledare. (Instinkt)

Om man "kan använda" pentagrammet som kraftgenerator beror på vad man menar med det. Återigen, att fundera över sin Intention är grundläggande. Och vad symbolen betyder för en själv. Man ska komma ihåg att ett pentagram är en symbol men också ett redskap, om man vill använda det så. Man måste inte alls ha redskap om man inte känner att man vill eller att det gör det lättare att fokusera då. Men, det är bara redskap i den bemärkelsen att de kan hjälpa en i ens Häxkonst. Det är ändå i ens inre som Kraften finns.

Vad gäller tatueringar och att det skulle vara en skymf mot skapelsen att märka sin kropp, så får den åsikten stå för den som uttalat den. Jag delar den inte. Har själv två tatueringar. :-)

Det där med "svartkonstare" förstod jag inte riktigt? Menar du om det finns personer här på forumet som har en skadlig, negativ Intention i sitt magiutövande? För ordet svartkonst är för mig en farlig beteckning. Det skulle innebära att svart=mörkt=ont och så upplever inte jag världen. Allt handlar om Intentionen. Varför man gör något. Man kan ju t ex använda sig av "skadlig" magi om man vill bli av med något som skadar en själv. Säg t ex att man skulle använda sig av magi för att försöka få bort en tumör. För tumören är magin negativ, man utövar alltså skademagi, men för en själv är det ju positiv magi. Om du förstår. :-)

Till sist; ja, jag tycker också att medicinalväxter är underskattade av många. Alla kemiska mediciner som vi har är ju baserade på Naturens örter och växter, en slags försök till att efterhärma Naturen. Vilket inte har gått så bra, för det vet vi ju alla hur det är med alla obehagliga biverkningar…

inca
0

Tunrida en otroligt bra och förnuftig förklaring.

Lindbygarden
0

#5 hmmm… då förstår jag mkt bättre!

Jag vet att svartkonst är en felaktig beteckning… men det är svårt att sätta ord på det..

jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det men såg i tidigare tråd att satanister etc var omnämda…

Jag är ju ett totalt blåbär så jag vet inte vad det heter!:O)

Men människor som använder sin "kraft" till att åsamka andra lidande eller smärta samt med ett absolut och totalt utnyttjande av sin gåva.. där allt handlar om egennytta, makt och fördärv som väljer det "onda" och "destruktiva"

Ehhh.. jag har svårt att förklara vad jag menar.. men för allmänheten betecknas de som svartkonstare.. även om det är ett felaktigt "smkenamn"

men de som man stött på var ju inga varma mysiga tjejer och killar som utstrålade värme och lugn utan snarare motsatsen..

lightseeker
0

#5 det du skrev om dom fyra I:na, intention, insikt, intuition, instinkt, var riktigt bra. Har du hört/läst det någon annanstans, eller är det dina egna tankar. Det var i alla fall mycket tankevärt och en modell som man kan applicera i många andra fall. Smart!

inca
0

#8 Nattskogstemplet använder sig av dem.

Tunrida
0

#6 Tack så mycket!

#7 Ja, jag förstår vad du menar, det är inte alltid lätt att hitta en bra benämning på något så det är ingen fara. :-)

Jag tycker att du sammanfattar vad du menar på ett bra sätt.

#8 Nej, det är inte mina egna tankar ursprungligen. Som inca mycket riktigt säger så är det något som används inom häxtraditionen Nattskogstemplet. Håller med, de är väldigt bra att ha med sig i livet och i sin häxkonst. :-)

AnneN
0

För mej är pentagrammet något bra, föruton allt det som tagits upp här om vad pentagramet står för och så så känner jag mej själv väldigt lugn och trygg då jag bär ett pentagram, det är för mej en trygghet som symboliserar naturen och det naturliga.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

leoochelvismatte
0

pentagrammet är en fantastisk helhetssymbol och jag ansluter mig till både tunridas och incas beskrivningar :-)

Lindbygarden
0

ok! ja då får jag lite mer grepp om vad det innebär för flera av er!

[Lady-Oona]
0

intressant det ni skriver om de 4 I:na …känner jag mycket väl igen då jag själv utarbetade en mall för dessa men det fattas 2 st. det ska vara 6 st,  Instinkt, Intuition, Intelligens, Intellekt, Insikt, Integrera och det gjorde jag -93 och har haft både kurser och föreläsningar om ämnet….Nattskogs kurser känner jag inte till det skulle vara intressant att veta varfrån de har fått det här…är nyfiken och kan 2 personer helt oberoende av varandra komma på samma idé, kul att veta….

lady O

inca
0

#14 Ja det var intressant att två oberoende personer utformat en likadan idé.

Nej de är inte 4 har för mig att det är 5 som pentagrammet.

inca
0
Tunrida
0

Okej, får klargöra lite tror jag, så det blir rätt, eftersom jag nu nämnde majoriteten av pelarna. :-)
Ja, jag nämnde fyra pelare i den här tråden. Men, för att vara helt korrekt så ska det vara, som inca också säger, fem stycken. De bildar tillsammans en helhet, precis som pentagrammet, så det var inte riktigt rätt av mig att utelämna en. Ber om ursäkt för mitt misstag, det var oavsiktligt. 

Dessa pelare kallas för Häxpelarna och det är Nattskogstemplet som har utarbetat denna tempeltradition.
De fem pelarna är: Insikt (som hör till Luft), Inspiration (som hör till Eld), Intuition (som hör till Vatten), Instinkt (som hör till Jord). Och så den femte viktiga pelaren som är Intention (Anden).

Nattskogstemplet är en häxtradition som är skapad och utformad av Marie Morgana och som jag numera också tillhör (jag är nybliven medlem).
Här följer en kort sammanfattning av vad Nattskogstemplets häxkonst står för:

"Nattskogstemplets häxkonst är jordreligion, naturmagi och genuin personlig såväl som global utveckling."
(citat från Nattskogstemplet)

Är någon intresserad av att veta mer om denna tradition och de kurser som finns i anslutning, så går det att gå in på Marie Morganas hemsida:
http://www.gronadraken.com/hexagon/

Har ni några andra frågor så är det bara att fråga på. :-)

zeretki
0

FÖr att svara på original-inlägget: Nej, jag tror eller tycker inte att pentagram är nödvändigt. Jag har inga och jag tycker inte man måste ha dom. :)

Det är en fin symbol för mig, inget mer.

Att tatueringar skulle vara en skymf mot skapelsen ser jag inte. Snarare tvärtom? Att man vill dekorera sig själv… Eller äsch, jag vet inte.

Jag är också en sån som balanserar mellan vetenskap och tro. Det känns faktiskt bra för jag kan klara mig utan rosa delfiner och gullegull-new age. Beroende på hur man använder termen New AGe alltså… För vissa bra saker kanske är New Age.

Hoppas ni förstod det där…

Tunrida
0

Observera!
Följande inlägg är från Marie Morgana och inte skrivet av mig. Marie Morgana bad mig lägga in detta åt henne eftersom det är något strul när hon ska försöka svara på inlägg, som hon också beskriver nedan. Alltså; följande är skrivet av Marie Morgana som ett svar i denna tråd:

"Hörde av Tunrida att det pratades om pentagrammet här och att Nattskogstemplets häxpelare kom på tal, så jag kikade in och hittade tråden. Först lite praktiskt: vet någon vad det kan vara för fel när man inte kan svara på inlägg här? Helskumt. Skriva nytt inlägg verkar funka. MEN Yahoo-epost poppar upp HELA tiden när jag försöker skriva här, så jag får markera, spara och sedan klistra in på nytt efter Yahoo poppat upp för att inte förlora allt jag skrivit. Någon som vet vad det kan vara för fel?? Har nu fått skriva om detta säkert 20 gånger!
Allt går jättetrögt och rätt som det var hakade hela datorn sig. Varje gång jag gång jag gått in på just detta forum börjar datorn trassla. Hur i allsindar kan det komma sig? Någon som vet?? Maila i såfall för jag vågar knappt gå in på detta forum längre pga detta och detta forum VILL man ju verkligen besöka som häxa *snyft* Nåja till sak…

Nattskogstemplet är en tradition jag skapat, likaså kommer de fem såkallade häxpelarna från mig; djupet av mitt inre;-) Oonas 6 "i" har jag aldrig hört talas om (i den kombinationen alltså) ej heller gått Oonas kurs. Så vi har nog uppenbarligen kommit på något liknande på var sitt håll. Det lär säkert finnas många liknande idéer, det brukar vara så av någon anledning.
Det finns ju t ex de fyra kända magiska pelarna (börjar dock ej på "i”) Nattskogstemplets häxpelare är dock uppenbarligen inte samma som det Oona nämner.

Häxpelarna är fem till antalet; insikt, inspiration, intuition, instinkt, intention. Varje "i" hör ihop med var sitt av de fem elementen. Pelarna har en stor betydelse i Nattskogstemplet, mycket större och djupare än att de alla börjar på "i", vilket förstås framförallt har att göra med att språklig rytm på olika sätt underlättar när man ska betona och lära in viktiga saker. Så rytm av det slaget har använts i magi och häxkonst i alla tider, långt före både mig och Oona:-)
Det är ett typiskt kännetecken för häxans språk skulle jag vilja påstå; att använda rim, rytm och allitteration som just detta kallas att använda flera ord på t ex ”i” på ett visst sätt.

/Marie Morgana"

River-Lord
0

Pentagrammet har uråldriga anor inom flera europeiska och asiatiska religioner genom åren. Bl.a har man haft den som skyddssymbol. och för att symbolisera människan. I det sistnämda fallet symboliserar dè fem spetsarna människan Benen, armarna, och huvudet Men även elementen Ande, Luft, Vatten, Jord, Eld, Med ett ring runt symboliseras evigt liv "reinkarnation",  Nu för tiden har man en "ljus" och "mörk"
pentagram. Det ljusa, med.. en av spetsarna uppåt, Som även är väldigt populärt inom Wicca och Paganism..
Medans den mörka UPP och NER vända (som dom gör även
med korset) förknippas med Satanister och djävulsdyrkare.. Detta med ljusa och mörka pentagram är dock ett relativt nytt påhitt, Till och med kristendomen hade en gång en positiv syn på pentagram.. och använde symbolen flitigt..
(men det var länge sedan)…Skrattande Det va lite om det hela..
Finns säker flera teorier kring pentagramet.. …. Glad

// River_Lord

/RL

emee
0

#20 skrev: "elementen Ande, Luft, Vatten, Jord, Eld, Med ett ring runt symboliseras evigt liv "reinkarnation""

…detta står pentagrammet för, för mig och det är viktigt för mig Glad