Ondska
Att ondska och svart magi har sån dragningskraft på oss människor. Och som alltid verkar vi ha lättare att tro att det negativa kan påverka oss mer än positiva tankar och handlingar. Men är det egentligen ont att önska något för sig själv? Eller är det bara om det sker på någon annans bekostnad? Tål att diskuteras tycker jag. Ärligt talat tror jag inte på att alltid vända andra kinden till. Man ska väl vara god mot sej själv också.

Självklart är det inte ont att önska sig något åt sig själv! Egoistiskt kanske men verkligen inte ont. Förutsatt att din önskan inte sker på beskostnad av någon annans väl och ve naturligtvis.
I bland råkar man ut för personer och händelser som gör att man vill hämnas och ge igen men efter lite tid att tänka över saken brukar jag kunna landa i tanken av att personen i fråga förr eller senare kommer att få vad han eller hon förtjänar utan min inblandning. Det du sänder ut kommer tillbaka till dig trefalt, både goda och onda handlingar.

Håller helt med dej. Konstigt nog har jag märkt att jag ibland anstränger mej för att vara människor till lags som inte alls är snälla mot mej. Helt fel! Man behöver ju inte göra ond magi mot dem, men man kan ju göra klart för dem att de inte har mer att hämta här och istället ge tid och energi åt de som behöver och förtjänar det. Helt i linje med den "satanistiske" Anton LaVey.
Så är man då satanist…

Haha. Ja satanism är väl egentligen ett annat ord för egoism efter vad jag har förstått och något helt annat än djävulsdyrkan så varför inte ;)
Det du beskriver om att du vill vara människor till lags som egentligen skadar dig låter mer som att det har med energiflöden än ondska att göra tycker jag.

Håller helt med er båda. What goes around comes around - det slår tillbaka trefalt.
Ja LailaBaba du är en sann satanist :)
Nej du har helt rätt det spelar ingen roll hur snäll man är då kör de bara över en ännu mer. Du vet det vi ville förändra som vi pratade om, jag var trött på att hela tiden bli nertrampad. Vi är sanna Satanister du och jag Babe!
negativa och onda energier…. det är väldigt missriktande begrepp egentligen. Om man tittar närmare på det hela.
Jag föredrar att tala om lätta och tunga energier. Tunga energier är sådant som är "negativt" men som andra människor akn uppfatta lika väl som lätta energier eftersom jsut den energien inte är helt rätt för mig.
Inom inca-shamanin så talar de om Sami och Hoocha-energier. sami=lätt och hoocha=tung. Det finns egnetligen inget totalont eller totalgott, men det finns det som är mer eller mindre tungt och lätt. Börjar man tänka i den termen så känns en hel del förklaringsmodeller mycket emr lättfattliga, att en "ond och negativ" energi egentligne är tung och stagnerar i en kropp eller aura.
och den kosmiska lagen är att "what goes around, comes around"
men då undrar ajg, vad för ont har jag gjort för att förtjänat 3 års psykisk misshandel i mitt förra förhållande? Elelr blir ajg straffad i förebyggande syfte elelr var det för att lära mig något annat?
Jag bär fortfarande omkring på en massa hoocha, men som jag sakta men säkert renar mig ifrån efterhand som jag kan släppa taget om det som varit. Och kommer min fd att få igen för sina oförrätter gentemot mig tack vare den trefaldiga lagen när ah nitne tror på den?
Jag önskar honom varken gott eller ont längre… jag önskar mig själv allt gott och för det är jag egoistisk? då är jag hellre egoistisk än underkuvad och döende i själen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6 Jag förstår hur du menar, men är det inte så, att om man upplever något negativt så kan detta leda till att man vaknar upp och lär sig något positivt? Det är inte så att du förtjänar något negativt, det gör ingen egentligen. Men att allt är upplevelser, både goda och dåliga, att man kan lära av allt man råkar ut för.
Och ja, jag tror att din sambo får det liv han förtjänar, oavsett om han tror på det eller inte.
Sen tror jag, det där med förlåtelse, det kan vara bra när man själv behöver gå vidare. Du ska förlåta honom när du själv känner att du är redo, för det kan vara bra för DIG. Inte för hans skull, utan för din alltså.
Att önska honom allt gott betyder ju inte att DU inte får det bra, utan att han blir "botad" från sina problem och kanske blir en bra mänska till slut. :)

Satanism och djävulsdyrkan. 
Tycka vad man vill om Anton LaVey men han hade en hel del bra saker att säga. Kan varmt rekomendera samtliga böcker av och om honom.
Jag är djävulsdyrkare eftersom jag tillber den behornade. Eller? 
#6 Jag tycker att du förklarar det bra LinaN. Energier är något jag alltid kunnat känna av ganska bra och lite av tänkandet "gott-ont" sitter väl fortfarande i antar jag….hm….men på senare tid har jag börjat se det så som du förklarar. På så vis ser jag ingen ondska. Bara tyngre energi. Och motsatser behövs för att vi ska kunna växa. Känns genast mycket bättre när man kan sätta ord på det

Skönt är att höra ljudet av dina vingslag/ vetskapen att du alltid finns vid mig/gör mig mindre ensam/ Insikten som mig delgivits/ Gör mig lyckligt segerviss.
Ondskan är i dig och mig befäst/ Även den en mänsklighetens gäst/ Som med ödmjukhet bör mötas.
Allt är i vartannat sammanflätat/ Människans kamp ska fortgå länge/ Endast med consencus/ kan den onde vännen vändas.
Orättfärdighet kan inte blott begråtas/ Utan måste utav var och en/ och kollektivt förlåtas/ För andras ondska bär du också skuld.
Odla det som odlas bör/ Det är det som Du och jag/ med lyhördhet för skönheten/ Segervisst i sanning gör.
Susanne.
Oavsett vilket Eldvargen, så har ajg kastat av mig en stor tung hoocha-skugga från mina axlar, begravt den under tonvis med sten och dränkt den i ångestens vatten.
Jag tänker leva, spira och blomma det akn mitt ex inte göra ngt åt överhuvudtaget :D
Skogsgubben, även druiderna tillber dne behornade och de är fortfarande druider. Djävulsdyrkare är varken du eller druiderna förrän ni ses av troende yber-kristna ögon. Då är man djävulsdyrkare.
troligtvis är ävne jag djävulsdyrkare eller iaf djävulens konkubin med tanke på att jag mer än gärna hänger mig åt älskog med min pojkvän, att jag bejakar kraften inom mig och sjunger och spelar på den "onda" trolltrumman.
Gott och ont har använts inom kristen och andra liknande religioner för att vinna makt över sina "får" och prästväsendet har som uppgift att valla dessa oupplysta får, som inte ska få lov att veta att de själva har gudomlighet inom sig, för vet de detta blir de svårkontrollerade ur både en religiös och politisk aspekt.
Kristendomen är en förslavande religion, skapad i det gamla romarriket för att kunna hålla slavarna under kontroll. sorgligt och troligtvis sant.
I andra kulturer, som tex shamanska och naturkulturer så finns det magikerna/shamanerna/voodoprästerna och dessa respekteras och sätts högt i den sociala samvaron. Men dom vill itne bestämma över folket (visst finns där också undantag som bekräftar reglerna) men inte alls så som kristendom och andra nya religioner vill kontrollera och ha makt över sitt troende folk. Shamanerna är till för folket och står till förfogande med sina tjänster och sin kunskap.
i nyare religioner ska man skänka av sig själv till de redan välnärda prästerskapet osv….
jag är väldigt kritisk mot kristendomen eftersom den ställt til lså jädrans mycket skit för människor i århundraden, för att itne tala om häxprocesserna och den maniska förförljesle som hästar, katter och hundar utsattes för om de var väldresserade…
Ondska är nymodiga religioner.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag tycker också det är dumt me svart magi fast jag har en tråd om att jag håller på med det men jag har ju skrivit att det baara var en tanke osm spåra ur
Men kan inte alla förstå jag sysslar med rosa magi

Rosa magi? Det finns ingen rosa magi. Det finns bara magi med onda eller goda avsikter.

Ondska. Den kan man finna överallt, även där man minst förväntar sig att den ska finnas. Onska finner man lika väl hos satanister/djävulsdyrkaren som inom kyrkans väggar. Ondska bottnar ur människans väsen. I naturen finns inte ondska. Destruktiva krafter finns in naturen men det har inget med onska att göra.
Vad är gott och vad är ont? Religioner använder gära begreppet ont och gott i sina predikningar. Det som inte är i enlighet med en viss religions lagar och regler är att förknippas med ont. Religioner har ofta skapats som ett maktmedel för att styra människan. Kristendom. Judendom. Islam. Hinduism. LinaN tog upp kristendomen. Den kristendom vi känner och har i dag har sina rötter i romariket. Den kristendom vi har idag skapades inte av Jesus utan utav några män i rom med behov av att vilja styra och ha makt över folket. Den sanna kristendomen är utdöd sedan länge. Endast spår och fragment finns kvar här och där. Mycket ondska har fått liv och utlopp inom kristendomen.
Personligen är jag motståndare till religioner. Religion förslavar och styr. Och i sådan jord gror lätt ondska.

Lätt och tung energi, det är ju en jättebra beskrivning! Och rosa magi tycker jag låter underbart.
LinaN: Jag håller med Eldvargen när det gäller att förlåta. Kanske ditt ex gav dej en gåva egentligen. Om du kan förlåta nån som gjort dej så illa, då har du verkligen tagit ett superstort steg framåt och uppåt som människa. Lärt dej att känna andra människors smärta och förnedring för att kunna hjälpa någon i framtiden. Gjort dej starkare och vackrare!!
Jag rekommenderar boken Resan av Brandon Bays till alla som inte läst den.
#12 Absolut. Det är ditt liv och dina val. Det bästa du kan göra är att fråga dig om du verkligen har släppt honom och lämnat honom bakom dig. För han verkar ändå finnas i dina tankar, eftersom du nämner honom.
En förlåtelse ska inte vara till för honom, den ska vara så att hans makt över dig övergår till att du inte bryr dig, eftersom du har önskat honom allt gott och gått vidare.
#16 Jag kan rekommendera Mia Törnblom och hennes bok om Självkänsla, där hon skriver lite om förlåtelse och att det kan påverka oss på flera sätt. Det var inte alls något krypande, vända andra kinden till utan ett enkelt sätt för att släppa saker och gå vidare. Väldigt bra skrivet, och jag som alltid varit emot att förlåta insåg en massa saker om varöfr ajg inte kunde släppa taget om vissa personer.
#17 Det är inte så lätt att förlåta och släppa när någon man till en början litat på begår det ena övergreppet efter det andra på en, både psykisk och fysisk misshandel sätter djupa spår. Jag trodde jag förlåtit men jaa jag är inte säker längre. Jag är nog inte den förlåtande typen helt enkelt, det är en av mina skuggsidor.
Jag har läst den boken och den är väl ganska ok. Tycker dock mer om boken LailaBaba sa till mig att läsa "Krama din skugga"

jag anser att vissa saker kan man inte förlåta och bör därför inte heller lägga ner sin energi på det.
Däremot så kan man, genom att jobba mycket med sig själv, trots allt gå vidare. Det är en liten skillnad, men det gör stor skillnad för den som har varit utsatt.
Ja lightseeker så är det.
Nu drar jag upp den här tråden igen. Precis nyss här på jobbet kommer den en tjej på 14 år som säger att hon är intresserad av satanism men vad är det med dessa tonåringar och satanismen egentligen? är det spänningen? Jag sa att du inte söker dig till häxkonsten istället där kan du får mer utbyte av dina funderingar. Hon beundrade min pentagramring och sa om jag skulle tröttna på den så ville hon ärva den, antagligen för att jag har spetsen ifrån mig men det har jag av ett personligt val. Tyvärr sa jag men jag älskar den för mycket och tipsade henne om LailaBabas affär i Bollnäs.
#21 inca vad bra att du kunde " vägleda" denna tjej i hennes funderingar!! Hon träffade verkligen på " rätt" person måste jag säga 
Jag anser att var och en kan få vara hur egosistisk man vill, bara man inte skadar någon annan med det…Jag håller också med vem det nu var som skrev här om att religioner skapar ondska. Fanns det ingen religion, så fannas det inga krig heller skulle jag tro…För mig är Religion = Instutition, och andlighet = Upplevelse.
#22 Kanske när jag är klar med henne så he he - hörde hur hon muttrade något åt mig om att vissa av dom offrar människor jaha är det så spännande, vad har hon fått för sig Hollywood- och skönlitteratur influerad eller? Viftade med en liten skrivbok åt mig att hon hade en del nerskrivet.
Visserligen hade hon läst Satanic Bible och frågade efter mer böcker av LaVey men den är den enda som finns på biblioteket men jag kollade lite åt henne på bokbörsen för hon hade ingen aning om var man kan få tag i dessa böcker. Jag blev så nyfiken att jag reseverade boken själv, jag måste läsa den innan jag tar en diskussion med henne.
Min vana trogen så måste jag ju börja med att protestera lite grann mot uttrycket svart magi.
Min inställning är att det inte är så bra att vi envisas med att hålla fast vid förlegade uttryck som vit och svart magi. (Även om jag förstås förstår vad folk menar med det).
Varför är det inte bra? Jo, därför att för det första; magi har som nämnts ingen färg. Det är intentionen som avgör. Och för det andra; att då använda sig av svart som synonym för ont är inte bra. För man skulle då lika gärna kunna säga mörk. Det skulle betyda att mörkt/svart är lika med ont och ljust/vitt är något bra, gott.
Det här är något mycket gammalt som vi fått "lära oss" i och med att världen delades upp av monoteistiska religioner i stridande motsatser; gott och ont (gud och satan). Om man ser det djupare perspektivet, så ser man att allt som visar/pekar på någon form av uppdelning mellan ljus och mörker är skadlig i längden. Vi använder våra ord för att beskriva något, som symboler, om man så vill. Och jag tror att det är viktigt att vi tänker på hur vi använder våra ord. Särskilt ord som är väldigt laddade, som svart och vit magi, häxa osv.
Jag känner att som häxa vill jag värna om att återskapa kontakten med hela verkligheten, ljus och mörker, att det ena inte är bättre eller godare än det andra, att båda är delar av samma helhet, men som ändå går in i varandra så det blir ingen strikt uppdelning (se Yin och Yang). Båda behövs, det finns inget som är ont eller gott i Naturen, det bara är.
Om man säger att man inte anser att mörkret är något ont, men samtidigt (kanske lite slarvigt och utan att tänka sig för) använder sig av uttryck som svart och vit magi, så blir det lite som att man motsäger sig själv.
Vill att vi tar tillbaka det som är sunt och hälsosamt som häxor, det som för oss närmare våra sanna jag, Naturen, och inte fortsätter med det vi blivit matade med av monoteismen (kristendomen)…
För ni vet ju alla hur det t ex är med orden häxa och häxkonst, inte så positivt i allas ögon även om det från början, i sitt ursprung, var just det.
Till sist; istället för svart magi kan man väl säga skadlig magi? Eller negativ magi om man vill det? Alltså, magi som skadar något i livsväven. Fast då kommer man ju in på detta med vad som räknas som skada och om vi verkligen helt kan undvika att skada, vilket jag inte tror.
Men, återigen, det är intentionen som räknas. Ditt syfte och naturligtvis måste du också ha en god insikt i saker och ting. Ett etiskt sätt att leva, att vörda och värna om allt liv (även sig själv!) är väl häxans grund. I alla fall är det alltid utgångspunkten, sen är ingen perfekt.
Håller förresten med LinaN om det där med lätta och tunga energier. Bra beskrivning.
LailaBaba: Visst kan man väl önska sig något åt sig själv, det ska man göra tycker jag! Man ska ta väl hand om sig själv anser jag. Inte sätta sig själv över andra, men inte heller andra över sig själv. Men jag brukar säga att man måste först må bra själv, för att ens kunna vara till hjälp för någon annan.
Tänker på alla uppoffrande mammor som ger upp sig själva för sina barn och som glömmer bort att ta hand om deras mamma, sig själv. Vad är man för sorts mamma om man inte visar att det är viktigt att ta hand om sig själv också, att älska sig själv? För mig är sådan uppoffring och martyrskap lika med litenhet. Inte styrka. Och hur man agerar, hur man lever (inte vad man säger) överför man ju som bekant på sina barn.
Nej, jag tror inte heller på att alltid vända andra kinden till, inte om det skulle innebära att man ler godmodigt och tar vad skit som helst. Man har rätt att försvara sig själv anser jag. Sen finns det väl kanske inte egentligen en regel för hur man ska bete sig i olika situationer. Bäst är att lyssna inåt och bedöma vad som är bäst i varje situation. :-)

The Satanic Bible är LaVeysatanisterna bibel. Intressant bok och värd att läsa. Håller med i mycket men inte i allt.
När det gäller satanismen finns det olika grenar. Vissa satanister bryr sig inte om LaVey även om hans filosofi och gren har kommit att dominera den satanistiska arenan. Han anses vara den moderna satanismens fader av många.
I vilket fall som helst så lär La Vey har influerat och inspirerat de flesta satanister av idag. Kan rekomendera biografin om honom som är en kul och intressant läsning, Secret Life of a Satanist. Efter att man läst den får man en viss förståelse varför han kom att bli den han blev och ha den livssyn han hade.
Här är böcker han skrivit: The Satanic Witch, The Devil's Notebook, Satanic Rituals och Satan Speaks!
Blanche Barton som skrivit biografin om LaVey, Secret Life of a Satanist, har även skrivit The Church of Satan: A History of the World's Most Notorious Religion.
Så för de som är intresserade så har ni här lite kött på benen.
Ja oj vad jag drog igång det ser jag ha ha ha

Ondska kontra godhet? En av de Eviga Frågorna, är det inte?
Här kommer min syn på det hela, här står jag idag i min syn:
Godhet är ett medvetet val, och ondska kommer ur djup inre omedvetenhet och omognad som människa. En ond människa är förstelnad i sin andliga tillväxt, förstenad. Ett hjärta av sten…
Jag tror att allt detta finns inom varje människa. Mognad tror jag till stor del handlar om graden av insikt om detta, och vår förmåga att via medvetna val mer och mer börja välja "gott".
Mognar gör vi dessutom i takt med vår ålder, vi ska vara i olika "mognadsfaser" i vårt liv, det är livet och livets drivkrafter som verkar. Att Livet sätter stötestenar för människans mognad, ingår också i Livet. Dessutom är livet inte rättvist.
Motsatsen till insikt kan, förutom att vara brist på kunskap och förståelse, även vara förnekelse. Ofta är "onda egenskaper" så stigmatiserade, så "skämmiga" så oacceptabla, att vi vägrar se dem hos oss själva. Det vi inte ser, kan vi inte heller göra medvetna val omkring. Vi "gör ont" utan att vi ser det, utan att förstå det, vi blir "själv-blinda".
Eller så är vår självkänsla så illa skadad, att vi identifierar oss som "onda" för att över huvud taget få en identitet och vara något. Eller så väljer vi ondskan som en djup protest mot vad människor och livet åsamkat oss.
Även medfödda störningar i hjärnan kan hindra förmågan till empati, i olika stor grad. Där finner man bland annat narcissistisk personlighetsstörning och psykopati.
Men jag tror nog att flertalet "onda människor" - de som valt ondskan framför godheten - har formats av en alltför hård introduktion i denna världen. Vår identitet blir "offrets". Men ett offer är en bödel och en bödel är ett offer.
Har ni lagt märke till att jag skriver "vi" om "de onda människorna"? Det gör jag medvetet, för jag tror verkligen på att jag själv har båda delarna inom mig, och att jag själv inte är förmer än någon annan människa, det hade kunnat vara jag under andra omständigheter. Omständigheterna kan göra en människa till vad som helst. Livets stötestenar är olika svåra för oss att forcera.
Ondska … är det inte, kort sammanfattat, brist på empati?
Visst är livet intressant och spännande!!! Hela tiden så mycket att upptäcka, så mycket kvar att förstå, så mycket att ta in.

#27, det känns verkligen i det som du skriver att du har kännt in. Jag känner igen mina egna tankegångar i det mesta som du skriver, Du vet, det där med evigsjälvrannsakan, är nog grunden till utveckling.

Hej Lightseeker.
Ja precis!
Evigt självrannsakan.
Det gäller bara att inte glömma, att "rannsakan", precis som kritik, kan vara negativ OCH positiv! Det är himla viktigt att vara VARSAM med sig själv i alla lägen, negativ rannsakan och kritik kan vara frätande, och då förfela sitt mål.

oh, ja. Att alltid söka en balans är det absolut optimala, Nickar och håller med