Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 495 ggr
Panora
0

Presentation - av inre världen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Panora "heter" jag. Glad Ny på Häxor.iFokus.

Jag är ingen häxa, men tycker om diskussionerna härinne. Tycker om mänsklig klokhet, och här verkar finnas en hel del av den varan.

Tänkte ge en liten presentation av mig själv, av den inre Panora, hon som "blickar ut".   Flört   Men främst skulle jag önska presentationer av er, av de som "blickar ut" hos er. Börjar med mig själv:

Jag är ingen häxa och vill inte vara, det är inte min identitet. Det är något annat jag söker i min nyfikenhet.

Ska jag ge mig själv en identitet så går den mer åt det naturvetenskapliga hållet.

Vad jag söker? Kanske en grupptillhörighet? Som inte finns? Av dubbla orsaker inte finns. Jag finner inte "mina likar" i den yttre världen, och i min inre värld … vill jag vara själv, inte bli störd.

Så långt allt väl. Faktiskt. Men så tillkommer något, som jag har min egen teori omkring. Det behövs "input" för att få "output". Trots min självständighet och önskan om självhet, är mina gener sociala; jag tillhör en social djurart med gener programmerade för grupptillhörighet.

När jag ser på mig själv, har jag tre "kameror". En som filmar inifrån, som deltar i det inre livet, dokumenterar (finner inte rätt ord), regisserar Den Inre Teatern med aktörer och rollinnehavare, mm.

En annan kamera filmar genom mina ögon och pratar i mitt huvud (tankarna jag har)

Och en kamera sätter mig på plats i ett mycket stort sammanhang i tid och rum. Den kameran visar mig var jag står, och varför, på ett vis så jag "faller till ro" i förståelse och acceptans över mitt jag.

I det stora sammanhanget ingår mycket naturvetenskap: Utvecklingslära, DNA, biokemi, sociologi, etologi, socialantropologi, psykologi, filosofi, kvantfysik och astronomi (från det minsta till det största).

Dock inte astrologi, tarotkort, spådomar, osv. Andar, UFO:s och spöken lyser med sin frånvaro., medan "varelserna" i mina egna vindlande hjärngångar och hemliga oupptäckta skrymslen befolkar mina drömmar och ibland min vakna värld. Glad

Människan är FANTASTISK i sina förmågor. Men det behövs "input" för att åstadkomma "output". För att bygga en kristall behövs en partikel att utgå ifrån så att processen kan starta.

Att vara "Häxa" kan jag tänka mig är en av alla de "inputs" som står till buds. Något att utkristallisera sin egen inneboende vishet, styrka och kraft ifrån. Något att mobilisera sitt livsmod ikring, att leva kan vara en mycket skrämmande upplevelse!

I min ögon är Livskraften det starkaste som finns, och i slutänden det som bär oss genom sådant vi aldrig trodde vara möjligt att uthärda/överleva. Att finna tilliten inom sig, att "Livet bär", är en nyckel mot acceptans, som i sin tur leder mot inre trygghet och tillfredsställelse med sig själv, livet, och sin egen lott i livet.

Av det jag läst här, finner jag mycket vishet och kraft. Faktiskt får jag "input" här … Flört

Kramar från Panora.

Och nu vill jag läsa om ER, om era inre världar och livs-syn.

lightseeker
0

är en liten häxa, som inte visste om att jag var det, förräns jag hamnade här. Men innerst inne, har jag kommit fram till, så har jag alltid vetat att jag var oerhört annorlunda, ända sedans barnsben.

Jag tror på ödet, men att man har sin fria vilja att avvika från det, om man så väljer.

Jag tror på att naturen är befolkad och levande, även sten, träd, vatten osv. och har fått bevis på det.

Är född skeptiker, det är säkert därför som jag behöver få såpass starka bevis, för att bli övertygad.

Just nu kommer jag inte på mer, men jag ser att delar av det jag har skrivit, påminner om en trosbekännelse, Någonting att fundera mer på , hmm!

Panora
0

Hej "lilla häxa" Glad.

"Trosbekännelse", ja det tål att tänka på.

"Religion", är inte det i grunden ett sätt att se på världen? Ett hjälpmedel för människan att få "ordning i kaos", att finna sin plats på jorden? att bekänna sin tro; vad vi tror att välden och livet innehåller, ÄR, och har till syfte? Ett hjälpmedel för att leva, helt enkelt.

Genom alla tider, hos alla folkslag, över hela världen, har ALLTID funnits religioner av olika slag. Behovet verkar vara medfött hos människor.