Att gå före
"Det ska sägas att det finns många olika typer av varsel och jag bara gett exempel på en del. Men just de slag av förebud jag beskrev i förra kapitlet berör ämnet för det här avsnittet. De är nämligen ingenting annat än den påtagliga uppenbarelsen av vården som i förväg ger bud om sin ägares ankomst. Eller också om hans eller hennes dödsfall. Eller, som en tredje möjlighet, att personen tänker på den som får varslet."
Källa: Vålnaden går före, folktron om själen, Ewa Carlsson Werle, 2010, sid 23-24
Är ett intressant stycke i min mening. Har ni upplevt en syn eller liknande av någon som är på väg men ännu inte framme? Dela gärna med er av era upplevelser =)
Ok :) jag börjar Häromdagen hörde jag hur det knackade på min ytterdörr , jag kikade men det var ingen där. Lite senare kom samma knackning, men då står någon där :) En annan gång såg jag en väldigt tydlig bild av min besökare stå i hallen, 20 min senare kom människan oannonserat.
min pappa påstår han såg mig komma i förväg ibland när jag skulle hälsa på. han bor på andra sidan stan från mig så ibland ca 40 minuter innan, sa han att såg mig komma gående mot sitt hyreshus genom köksfönstret där han brukar sitta och lyssna på radio, han undra först varför jag inte kom in direkt utan väntade ute en lång stund innan jag steg in då förklarade jag att jag hade inte väntat utan nyss kommit! han blev förvånad men han sa att det kanske var ett varsel då, han tror på endel sådana saker han med……
så vem vet enligt nordisk forntro var det fylgian som kunde göra en dubblett och gå sin värnade i förväg
även en tjej i min gymnasieklass berättade (flera år sen) att hennes pappa ofta gick i förväg, man hörde hans steg och flås i hallen etc. typ en halvtimme innan han kom hem efter jobbet
#2 ja det kan vara lite för förvirrande på ett "jag tyckte jag såg dig nyss" sätt :)
Just det där med att det knackar eller ringer på dörren eller att man rent av hör någon gå i ytterdörren men ingen är där, det har jag varit med om många gånger. Sen dröjer det en stund så kommer gästen på riktigt.
Jag har även hört telefoner ringa upp till en halvtimme innan det ringer på riktigt och nån är i andra änden.
Jag har också upplevt många många gånger att någon knackat på eller gått i dörren innan de kommit i sin fysiska form. Det verkar som att detta är ett ganska vanligt fenomen, också bland folk som inte "tror på sånt". Åtminstone har jag träffat många människor som berättat om liknande upplevelser.
Katterna ger dagligen varsel om sig själv "snart kommer jag in i rummet, ser du min vård, hej här kommer jag efter". Har också hänt några gånger att jag tyckt mig se nån bekant nånstans och stunden efter är de just där.
Jag har också provat att medvetet sända iväg varsel om min egen ankomst och det gar funkat. Nån annan som gjort det?
Hur är det i svensk folktro, sägs det att fylgjan/vården/? kan ta nån annan form tex. ett djur? I finsk folktradition tror man så.
#5 jo jag har läst det iaf att fylgian kan visa sig som djur står bla om det i Jörgen i erikssons bok om runor (rekomenderas förövrigt)
han skrev också att man trodde att fylgian kunde ''ta över'' personen den vakade över om den inte tyckte att man inte var på rätt väg i livet och på så vis kunde man förklara varför folk betedde sig underligt och/eller förlorade bitar av tid i minnet ibland
Det är något man upplever ofta tycker jag, att personer varslar innan de kommer. Min pappa gjorde det nästan varje dag när jag växte upp och gör det än och då genom hur man hör hur hans bil kör upp på gården en kort stund innan han verkligen gör det. Betyder det att vården kan komma med bil? ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Det var väl underligt… I morse var det dimmigt när jag körde till jobbet, när jag såg ett par lyktor…
… som löstes upp, men strax efter kom ett par lyktor som satt på en bil. Då tänkte jag faktiskt på den här tråden, och undrade om bilar kan ha en egen vård. Och så läser jag ditt inlägg och kan inte låta bli att le.
Så, har bilar vårdar eller är det vi själva som går före? :-D
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#9 vi själva som får en liten glimt tror jag :) iaf i några av fallen.
Så där var det under hela min uppväxt, att man hörde dörren öppnas och slå igen ca tio minuter innan någon kom hem 🙂
~ mayolica ~