Varg-gudinna?
Jag undrar om någon känner till en gudinna som har en stark anknytning till vargen? Jag vet att Artemis ju har en koppling till björn, framför allt, men även varg och andra vilda djur.
Men vad jag är ute efter är en gudinna som främst (eller endast?) har en eller flera vargar som följeslagare och/eller som hon är beskyddare för.
Någon som vet? :-)

Någon gudinna med starka kopplingar till vargen har jag inte lyckats hitta. Vargen är ett sådant symbolladdat djur så det är konstigt att ingen av Hennes skepnader har gjort anspråk på det.
På en sida för nordisk mytologi hittade jag en del gudinnor med koplingar till vargen. Bland annat Hel som tydligen är syster till Fenrisulven samt en gudinna vid namn Hyrrokkin som setts ridande på en "varg med huggormstömmar".
Enligt den här sidan har även Hel ett "människoätande varghund med ständigt blodig bringa, som fjättrad med järnkedjor vaktar ingången till dödsriket" så där ökade den kopplingen ytterligare.
Jag stötte även på en forrnordisk Gudinna vid namn Narfe på den här sidan. Enligt uppgift "Förvandlas Narfe av asarna till en varg som sliter ut sin bror, Nares, tarmar när Loke fängslas. Kallas ibland Våle".
Slutsatsen man kan dra är kanske att du kan hitta en del om du kikar närmare på våra fornnordiska sagor. Vargen borde även finnas representerad hos shamaner och indianer som ett totemdjur eller liknande men någon sådan information hittade jag inte.
http://www.matrifocus.com/SAM02/wheel.htm
kanske finns det något här….läste inte igenom hela texten….
Tack Valica och Lady-Oona för era tips!
Intressant att läsa om Skade, enligt fornnordisk mytologi så är ju tydligen vargen hennes heliga djur. Spännande. :-) Annars är ju vargen inte så smickrande beskriven i fornnordisk mytologi… Fenrisulven och allt. Synd, men samtidigt så kanske man ska försöka se bakom det synbara. Det kanske döljer sig någon djupare symbolisk mening som inte alls är så negativ egentligen?
Ska se om jag kan hitta något om hur de amerikanska urinvånarna såg på vargen…vet att vargen var både respekterad och beundrad hos dem, de borde väl nästan framgå i deras mytologiska berättelser…
Tunrida: Vargen är ett otroligt starkt och vackert kraftdjur. Kraftdjur är min stora kärlek något jag vill och ska lära mig mer om. Har du vargen med dig nu Tunrida? Tyvärr har och är ju bilden av vargen inte så smickrande men det är rädslor som speglar det hela. Kom du ihåg uppgiften vi fick om ett djur och deras oförtjänta rykte, vilket djur valde du?
Det här med kratftdjur är intressant!! Jag tror på att man kan få mycket styrka genom sitt kraftdjur. Så nu undrar en novis som mig inom detta område, är det alltid att man har en gudinna i samband med att man får fram sitt kraftdjur? Isåfall måste jag ha missat det…Nån får gärna berätta som vet som kan lite om det här..
Vargar är intressanta djur. Inget att va rädd för.. MVH Carina
#4 Inca: Ja, vargen är ett fantastiskt djur i mina ögon! Inget personligt, men jag talar helst inte om vilka kraftdjur jag har med mig. Det är endast av respekt för dem och vår relation. Hoppas du inte tar illa upp. :-)
Det förhållande jag har till mina kraftdjur är väldigt intimt och nära och har blivit än mer nära på senare tid. Det är väldigt givande att arbeta med sina kraftdjur, komma dem nära och låta dem komma nära en själv. Det är ju förstås ett givande och mottagande hela tiden, aldrig en enkelriktad väg på något vis.
Ja, vargen har sannerligen ett oförtjänt rykte, mycket okunskap och gamla fördomar som fortfarande finns kvar tyvärr..
Jag hade många djur som jag ville skriva om i den uppgiften, inca, men jag valde till sist vargen. :-)
Om du eller någon annan är intresserad, så finns texten om vargen (förvisso i ett lite omarbetat skick) på min och sambons hemsida: The Wild Forest
http://wildforest.humma.net
Vad valde du själv för djur att skriva om, inca? :-)
#5 Carina S. Absolut får man mycket styrka genom sitt kraftdjur! Förutsatt att man vårdar den relationen förstås, det är ju ett samarbete det handlar om. :-)
Nej, det är inte alls så att man har en gudinna i samband med att man får sitt kraftdjur till sig. Kraftdjur är inte bundna till någon gud eller gudinna på det viset. Man kan ha ett kraftdjur utan att ha med gudinnor att göra, om man säger.

Jag förknippar gudinnan Skade med vargar. När jag förklarar årstidsväxlingarna för min 6 åriga dotter så brukar jag säga att Skade och hennes vargar kommer med vintern och Freja och hennes Lodjur kommer med sommaren.

Jag kom också att tänka spontant på Skade.
#6 Tunrida, nej jag tar inte illa upp jag förstår hur du menar :)
För mig är det inte så att jag inte kan berätta om dem och min relation till mina kraftdjur är full av den största respekt och som jag fått till mig så är det ok för mig att berätta om dem men det är individuellt hur man väljer. Man känner om kan prata om dem eller inte. Hoppas inte det låter helt konstigt det jag skriver :)

Ser att det pratas lite om kraftdjur. Det finns två "skolor", de som inte vill prata om sina kraftdjur och de som inte ser något fel i det. Personligen finns det inget rätt eller fel sm jag ser det. Respekterar fullt ut de som inte vill prata om sina kraftdjur. I början var jag så att ja inte ville prata personliga kraftdjur med andra. Nu gör det inget. För de som är osäkra så kan man ju prata med sina kraftdjur om det är okej att prata med andra om dem.
#6 Tack för informationen.
#7 Bappho: Det var ett fint sätt att berätta om årstidsväxlingarna för din dotter. :-)
#9 inca: Bra att du förstod hur jag menade och jag förstår dig precis. :-) Det är ju som du säger, man känner ju om/när det är tillfälle att prata med andra om sina kraftdjur. Man kan ju givetvis respektera dem även om man pratar om dem så att säga. Det är ju individuellt och varje person har väl sin relation till sina kraftdjur och gör som man själv tycker är bäst. Intention, intuition och allt det där du vet. :-)
#10 skogsgubben: Ja, det är ju olika det där. Alla har ju som sagt sin egen personliga relation till kraftdjuren och gör som den tycker är bäst. Och visst kan man ju prata med sina kraftdjur om man känner sig osäker i frågan.
#11 Carina S: Varsågod. :-)
LinaN och Coyote kommer gåendes förbi diskussionen, ler bägge två och försvinner sedan in cyber-dimman….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.