Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2041 ggr
Yggdrasill
0

VAd anser ni?

Hej jag bara undrar vad folk här på HiF anser om jakt

MVH

Yggdrasill

zeretki
0

Hehe, tror inte jag ska uttala mig. Då kommer jag att bli jagad…

jezzika
0

Jag personligen skulle aldrig döda ett djur. Har varit vegitarian i över 10 år.  Så länge jag inte behöver döda för min egen överlevnad så tänket jag undvika det.

Men jakt på män är alltid underhållandeSkrattande

lightseeker
0

hmm, jakt för att överleva är okej, men enbart av äventyrslystnad, absolut nej. Äter själv bara fisk och fågel, men kan tänka mig att äta annat kött om jag annars skulle svälta.

En indian frågade publiken om det fanns någon vegetarian närvarande? bara jag räckte upp handen. Sedan frågade han vad vi trodde att indianerna kallade en vegetarian för? Svaret blev: en usel jägare, det kan jag nog hålla med om.

Jag har tom. problem med att promenera ute när det regnar, av rädsla för att trampa på/döda en mask i onödan. Så stor respekt för livet har jag alltid haft.

varulven
0

jag äter långt mycket hellre en glad älg än ett anonymt köttstycke från Ica.

varulven
0

oj vad det där lät… fel.

inca
0

och jag tyckte det stod Inca ha ha ha

Lina-Marie
0

Jag äter bara kött från min familjs lantgård, där jag vet hur de blir behandlade och att det är glada och friska djur som får vara ute och bara vara :)

trampolin
0

Jag äter kött men skulle inte döda själv.. jag tycker också det är jobbigt om man råkar trampa på en snigel eller liknande.. och jag dödar inte myggor.. kan vara irriterande ibland på nätterna :) fast om jag städar och det är insekter i hörnen så dammsuger jag upp dem. Spindlar spolar jag ned i duschen och så också.. men ja helst så dödar jag inte.

Huldretid
0

Jag äter kött och är uppvuxen på bondgård och med en lång rad jägare i släkten, så något annat känns otänkbart. Har själv fött upp och slaktat köttkaniner och anser att man inte bör äta kött om man inte kan tänka sig att förse sig med maten själv vid möjlighet.

Givetvis är jag inte förtjust i folk som jagar eller fiskar för sportens skull. Det är förmätet och fruktansvärt respektlöst mot naturen.

emee
0

jag tycker det är onödigt med jakt och jag är vegetarian sen 10 år tillbaka…

varulven
0

jag tycker kött är gott Generad

Men jag tycker djurindustrin är tragisk, men älgarna kan jag äta och de glada korna från min mormors brors bondgård :)

Inca: haha jag vill inte äta nått anonymt köttstycke från dig heller =P

Yggdrasill
0

Jag som har varit vilterian i 3 år tycker att det känns bättre att äta ett djur som levt i frihet. Jag har själv varit ute och jagat för att få mat. det känns helt enkelt bättre att äta kött från lyckliga djur än i från djur som inte har haft ett bra liv. det jagade djuret har haft ett bra liv tills det att skottet träffar.

[Hellas]
0

Jag kan inte tänka mig att enbart leva på vegetarisk föda.
Men jakt i sig för sitt egna nöjes skull har jag aldrig förstått. Jag föredrar även att äta vilt men tyvärr går det inte alltid att få tag på. Jag har själv svårt att döda både maskar och andra småkryp, jag har alltd "räddat" dem, även de små spindlarna som trasslat sig in i badkaret. Det finns tyvärr ett par djur där jag frångår mina principer, rätt eller fel, och det är myggor, getingar, fästingar och andra småkryp som inte är så trevliga.

skogsgubben
0

Jag äter huvudsakligen vegetarisk mat. Fisk äter jag även en del. Vanligt kött nej tack. Men är inte helt främmande för att äta vilt om jag av någon anledning var tvungen att äta kött. Ställer mig väldigt kritisk till nöjesjakt och den djurindustri som finns. Undrar vad Moder Jord tycker om det?

YvonneW
0

#12 Alla skott träffar inte direkt och dödar. Många vådaskjutningar inträffar vid varje älgjakt och många djur går en långsam och plågsam död till mötes.

Vi behöver inte äta kött för att överleva - tack och lov!

skogsgubben
0

Nä precis man behöver inte kött i någon form för att leva ett friskt liv. Men jag dömmer inte de som gjort valet att äta kött eftersom jag ur en synvinkel inte ser något fel i att äta det. Det finns inga rätt och fel. Däremot har maten vi äter olika påverkan på våra kroppar och sinnen. Utgångspunkten är att allting är energi och det vi stoppar i oss den energin tar vi också del av. Vad innebär det att stoppa i sig kött från ett stressat djur från en djurfabrik jämfört med köttet från något vilt? Vad innebär det att stoppa i sig hälsokost jämfört med den snabb- och skräpmat som finns i överflöd i vårt samhälle?

skogsgubben
0

Nu kanske jag klampar ut på djupt vatten när jag skriver detta Men…

När jag läser mångas inlägg här tycker jag mig se en dubbelmoral. Man äter utan problem kött men klarar inte av att döda själv, inte ens små insekter. Ofrånkomligt händer det titt som tätt att man råkar trampa på någon insekt, mask eller snigel. Sådant är livet. Man föds, lever och dör. Och döden kan komma på många sätt, som en fot från en människa.

Läste att någon spolade ned spindlar i duschen. Vaför? Spindlar är våra bostäders bästa vänner. Håller skadeinsekter borta. Ser jag en spindel blir jag glad och låter den vara kvar. Råkar den vara på fel ställe där den riskerar att skadas så flyttar jag lite på den.

lightseeker
0

Om du tycker att jag kör med dubbelmoral för att jag aldrig, inte ens som barn, har velat döda ett småkryp i onödan. Då måtte det väl också vara dubbelmoral när typ, en jägare, också jobbar med viltvård och hjälper skadade, moderslösa djur i skogen?

jezzika
0

# 17. Håller med dig. Lite dubbelmoral är det nog i att äta kött. när man själv inte klarar av att ta död på djutet i sig.

Är inte specielltförtjust i spindlar. Får konstiga kallsvättnigar när jag ser dem.  Vill hälst inte har kvar dem inne hos mig. Så ett glas att fånga den med o ett papper att lägga över brukar funka för att trakta ut dem.

Vet ni att man under en livstid i genomsnitt svälger 8 st spindlar när man sover.Glad

YvonneW
0

#19 Hm, inte att undra på att man kan må lite illa vissa morgnar då!

Beträffande jägare så kallas väl allt dom gör "viltvård". Åtminstone kallar dom det så själva. Älgjakt och bockjakt är viltvård. Att dom tar död på friska rävar och grävlingar (som dom först fångar i fälla) är också märkligt nog viltvård. Tycker det är tråkigt att jag idag så sällan får  se vilda djur längre. Detta trots att jag vistas i skogen varje dag.

Dessvärre har vi nu ett par skabbrävar här som borde slippa lida längre, men då är plötsligt inga jägare intresserade.

varulven
0

fast vilda djur har ju faktiskt alltid varit riktigt duktiga på att hålla sig undan. :)

ang viltvård ser jag hellre att jägarna sysslar med det än inga alls, för viltvård för då myckte mer possitivia sager med sig än negativa och gemena man tenderar att inte ens fatta att det finns vilda djur i skogan… ffs.

varulven
0

är det mer legit att hålla en lidande människa vid liv än en lidande skabbräv? varför? bör man inte försöka hjälpa skabbräven/ta livet av människan?

[Hellas]
0

Lång debatt som jag inte vill ta död på ännu!Skrattande

Skogsgubben: Klart du har rätt, det är dubbelmoral jag själv är en av de individer som inte lever som jag egentligen skulle vilja. Jag försöker vara medveten om svagheten och även arbeta med den men jag är riktigt rädd för att jag inte kommer att lyckas i detta liv. Som jag skrev innan, myggor och andra elakingar som gör illa mig har jag inget förbarmande över.

Men vad säger vi då om delar som kommer från djur? Päls, ben, tänder etc. är det ok att använda dessa?
Tex. Shamantrumman?

Idun
0

tycker att, om jägarna jagar för köttet och inte för nöjets skull och är utbildade så de träffar och dödar djuret på en gång utan att orsaka onödigt lidande, ser jag inga problem med. intressant debatt föresten. =)

varulven
0

#24 Det spelar nog ingen roll hur utbildad man är, skadeskjutning kan i alla fall inträffa även av de bästa. Det är ju trotts allt djur som lever och kan få för isg att röra på sig mm det handlar om.

Så skade skjutning inträffar, men jägare kan spendera otroligt många timmar i skogen för att leta efter skadskjutna djur och gör verkligen sitt bästa för att inget djur ska lida i onödan. Det finns även folk som far ut och letar upp skadade djur vid t.ex viltolyckor och sånt, alltså inte bara i samband med jakt. (sen finns det naturligtvis tjuvjägare och annat pack, men jag antar att det inte är dom vi diskuterar nu)

YvonneW
0

#25 Vettiga ord. Visst är det så.

Dock är älgjakten årets höjdpunkt för jägarna, och visst jagar dom för nöjes skull. Det är nämligen inte någon särskilt billig hobby och köttet blir inte gratis. Det kunde dom köpa på ICA om dom hade lust, men det är lagandan och spänningen det handlar om. Har nämligen en skjutglad kusin som skulle vara beredd att lägga sina sista slantar på att få vara med vid älgjakten och uppleva tjusningen. Han gnölar över att det är så dyrt, men tjofaderittan vilken fest dom har när jakten är över.

Men vi kommer ändå bra överens min kusin och jag eftersom vi valt att respektera varandra. Han försöker inte håna mig och försöka tvinga i mig det kött jag absolut inte vill ha. Det finns ju sådana som bjuder hem en på middag med älgkött trots att dom vet att jag inte äter det. Sedan berättas de mest hårresande historier om hur detta djur fått lida innan det dog. Sådant sårar mig. Sitter där och äter potatis, sås och grönsaker medan jag får spyorna i halsen av att höra historierna. När dom  ser min bleka nuna har dom roligt och driver gäck med mig.

varulven
0

26# visst finns det säkert en tjusning för jägarna med älgjakten, men dom dödar inte älgen och lämnar den i skogen, utan tar vara på köttet, skinnet, mm mm mm. visst kan man köpa billigare kött på Ica och det är DÄR mitt samvete svartnar, efter som att det är långt mer djur som plågas i dagens kött -industri- än i älgjakten och dessutom slängs det OTROLIGA mängder kött varje dag! jag har själv jobbat i charken på ica, så jag vet, tro mig. (i år jobbar jag dock i frukten hihi)

skogsgubben
0

Jo köttindustrin är ett otroligt resursslöseri. Slukar otroliga mängder energi och vatten. Det mesta av det spanmål som odlas och som kunde gå raka vägen till våra magar går till djurupfödningen. Regnskogarna skövlas för att ge plats åt sojaodlingar som sedan går till djurfoder.

Men vad är det som driver på detta vansinne? Pengar. det är pengar som styr. Vi som konsumenter kan göra ett val att inte köpa detta kött som ligger i diskarna på ica, konsum eller vad det nu är.

Det är en sjuk värld. Men så länge vi har den höga köttkonsumtion vi har så fortsätter vansinnet och Moder Jord skövlas och förnedras.

haxanne
0

Jag äter kött, det är ju gott *rycker på axlarna*, jag ser inget problem med det. jag är väl emot nöjesjakt, tycker väl att dödar du det så äter du det.

varulven
0

#28 precis! minska efterfrågan, så köper affärerna in mindre och sakta men säkert så minskar köttindustrin :) då är det bara till att få resten att förstå det oxå.

skogsgubben
0

Det är inte så att jag är emot att äta kött. Men köttkonsumtionen är på tok för hög. Det är därför vi har denna sjuka djurindustri. Så länge vi äter så mycket kött som vi gör så stödjer vi också denna industri och onaturliga djurhållning.

Det snackas mycket om miljöförstörelse och klimatförändringar. Men få vågar ta upp det här med maten vi äter och hur den påverkar miljön. Köttindustrin är en enorm miljöbov. Det är inte hållbart att äta kött var och varannan dag. Det är hyckleri att tro man kan fortsätta äta som man gör och påstå sig värna om Moder Jord och dess liv.

skogsgubben
0

Ta det här med fisk. Även där uppstår det problem. Vår allt mer höga fiskkonsumtion, framför allt av lax, har lett till allt fler fiskodlingar. Fiskodlingar är lika sjuka som den övriga djurindustrin. Fiskodlingar leder till ökade sjukdomar hos fisken vilket bekämpas med mer antibiotika och annat skit. Det i sin tur påverkar vattnet och dess omgivning.

Fiskindustrin har blivit ett lika stort problem som köttindustrin. Vilket gör att jag är noga med vad för sorts fisk jag äter. Och så äter jag inte fisk var och varannan dag.

haxanne
0

Dret är inte bara köttindustrin som är en stor miljöbov. Det spelar ingen roll vad man köper i butiken, allt som inte är odlat precis i närheten är ur miljö synpunkt dåligt med tanke på transporterna. För att inte tala om kläder, vilket är väldigt intressant. Hur många köper eko kläder och pratar om hur duktiga de är utan att tänka på att det inte är så jäkla eko att köpa kläder som transporteras över halva världen för att komma hit. Eller kaffe….

lightseeker
0

# 26 Yvonne, du skrev att du blir hembjuden till folk som vet om din motvilja till älgjakten och så sitter dom och får dig att må dåligt, driver med dig och har roligt åt det. Snacka om att behöva skälla ut dom åt fanders, och aldrig sätta sin fot där mer, för det gör du väl inte? Det är verkligen en kränkande situation, som jag går igång på.

Såg en gång en film om människor som hade störtat med ett flygplan uppe i anderna, vilket slutade med att de var tvungna till att äta av sina avlidna medpassagerare. Jag ställde då mig själv frågan (eftersom jag levde som vegan på den tiden) om det skulle vara möjligt för mig och kom fram till svaret att det var möjligt, pga. viljan att kunna överleva. Men att döda en människa för att inte svälta ihjäl, det vet jag inte, och jag önskar att ingen behöver hamna i en sådan valsituation (trots att det har varit vanligt, typ under 1:a världskriget, i Ryssland)

Huldretid
0

# 18, varför är det dubbelmoral med en jägare som sysslar med viltvård? Jag har själv enbart umgåtts med vettiga jägare och alla är de mer naturälskande än de flesta människor. Givetvis vet de också att man måste ta hand om skogen och dess invånare för att få någon avkastning.

#25, Vad spelar det för roll om älgjakten är årets höjdpunkt för jägarna? Får man inte både skaffa mat och tycka att det är roligt? Dessutom kan jag garantera att man som duktig jägare går med vinst jämfört med om man skulle köpa samma mängd kött av samma slag i affären.

lightseeker
0

#35. det är just det jag menar, att jag INTE tycker att det är dubbelmoral, om du läser längre upp i tråden så förstår du sammanhanget.

Huldretid
0

Aha… fel av mig. Jag är lite sömnig och ursäktar mitt misstag. =)

lightseeker
0

okey

zeretki
0

Jag tycker det är upp till var och en om man vill äta kött eller inte. Är lite trött på att få moralkakor serverade eftersom jag väljer att äta kött, det som jag mår BRA av. :)

Sen om det är så otroligt mycket bättre för miljön att odla spannmål, soja eller andra grönsaker - det tror jag inte på.

Jag tror att den mesta maten vi äter är framställd och odlad på ett sätt som är dåligt. Alltså är inte kött den enda boven.

Men det är ju en annan sak att diskutera och har egentligen inte med kött vs grönsaker att göra…

jezzika
0

Det finns ett inlägg på Matlust iFokus : Vegitarian?. Som har ganska intressanta komentarer om "köttdebatten".

Solsken till Alla denna blåsiga men soliga dagGlad.

YvonneW
0

Idag finns mycket KRAV-märkta varor, speciellt grönsaker.

Att jag själv valt att avstå från kött är av etiska skäl. Djuren blir dåligt behandlade då allt skall vara storskaligt och med långa transportsträckor. För några år sedan blev det känslostorm sedan man visat hur den blivande maten behandlades i andra länder. Som bekant importerar vi kött också. Kor knuffades ned från lastbilsflak så att dom bröt benen. När dom inte kunde stå upp blev dom sparkade. Till slut tog någon en lyftkran och hängde upp den levande kon i den och lämpade över den dit den skulle. Bilden på den hängande kon var på första sidan i alla kvällstidningar. Men folk glömmer snabbt.

Men det är MITT val. Att andra väljer att ändå äta kött är deras sak, och några moralkakor ifråga om det brukar jag inte sprida omkring mig. Min övriga familj äter kött, och det är deras sak, men jag äter den mat jag anser känns rätt för mig. Detta utan att vi på något sätt blir ovänner.

zeretki
0

#41 YvonneW, Jag tycker det är bra att du inte tvingar på folk din åsikt och ditt val. Önskar att fler kunde göra som du. :)

Själv har jag vänner och en syster som är vegetarian. Anser att det är upp till var och en. Jag skulle ALDRIG bjuda dom på kött! PÅ samma sätt som att dom inte skriker åt mig när jag äter kött. :)

YvonneW
0

Ser att Skogsgubben uttrycker precis vad jag vill säga, fast han förklarade nog bättre än mig tycker jag.

Hennum
0

Jezzika: jag måste säga, det där tror jag inte på för en sekund. vad skulle de i min mun att göra? de har nog trevligare ställen att vara på. som i taket där de kan fånga harkrankar som kommit in på mitt rum.

Yvonne: det låter hemskt, det där med älgmiddagarna. varför åker du dit överhuvudtaget om de gör så?

jag äter kött, tyvärr, dels för att det är gott ibland och dels för att jag ofta inte orkar krångla med att ja ska ha vegetarisk mat. om jag tex är hos min pojkvän så äter jag kött för jag vill inte att hans mamma ska göra sig besvär med maten. hemma äter vi mycket vegetariskt och jag har kommit på ett jättegott sätt att göra tacos utan kött. :P matindustrin är sjuk. klädindustrin oxå. all industri är nog sjuk på sitt vis, vad det än har att göra med. jag föredrar att äta ekologiskt kött och vilt. dumt att det inte finns lag om att grisar oxå ska vara ute på sommaren. så jakt har jag inget emot. inte så länge det är till nytta. och så länge det är seriösa människor som sysslar med det.

dubbelmoral ja. sånt sysslar jag mycket med. jag dödar spindlar och malar (fast jag känner mej lika dum varje gång). hatar att trampa på sniglar, så synd om dem, försöker alltid undvika dem. och jag vill inte äta kyckling. ändå går jag på thairesturang och äter goda kycklingspett med nudlar. den här världen är full av dubbelmoral, och jag är inte bättre. men jag är medveten om det och kämpar emot så mycket jag bara kan. men jag har faktist fobi för djur som fladdrar mycket eller har fler än 6 ben

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

paronskrutten
0

15: Dödar inte första skottet skjuter man ett till, snabbt!

Helena

zeretki
0

Jag skulle ha hållt mig borta från tråden i första hand… Jag vet hur det brukar bli och att folk ser ner på mig efter en sån här diskussion. Jag har upplevt detta förut, på andra andliga och alternativa forum. Många som är andliga är ju vegetarianer.

Tråkigt bara att man blir sedd som en hycklare med dubbelmoral, en dålig människa som inte är andlig. 

Det är inte min sak att säga hur folk ska leva. Jag lever som jag gör. Jag blir bara lessen när folk tycker illa om mig pga min kost.

Ja, ni får se mig som en dålig person med dubbelmoral. Jag äter kött varje dag och mår bra av det. Däremot önskar jag att djuren skulle må bra, men det är en annan sak.

--lessen men inte förvånad

varulven
0

#46 … men jag äter kött och jag känenr mig inte det minsta kräkt eller sedd som hycklare? Det är ju en diskussion! JAg älskar diskussioner! det är (bland annat) därför jag är med i olika forum :) Alla har ju olika åsikter om saker och det vore ju nästan konstigt om inte en sån här diskussion sätter igång folk: det ska vi vara glada för! Titta, nu har folk fått säga vad de tycker och kanske nån har fått någon annan syn på saker och ting.

Jag tror inte folk ser dig som en sämre människa (vi är ju ände ett forum fullt av kälek;) ) bara för att du äter kött och det viktiga är ju ändå att man gör NÅNTING i alla fall. Och att man är medveten om vad man gör och vilka konsekvenser det får i det långa loppet. Jag har hört folk säha "jaha, men om du äter kött, hur kan du då tycka det är tragiskt med cage hunt och djurplågeri? Du kan ju lika gärna strunta i allt om du nu ändå äter kött". Det är ju bara naivt och rent ut sagt korkat resonemang tycker jag. Vill du äta kött, så gör det, vill du inte så låt bli. diskussioner blir det i vilket fall och vart i hela friden skulle vi ha varit om vi inte diskuterat med varandra? :)

varulven
0

sen kan du ju som sagt även se till att äta "glada kor" om du nu vill äta kor :) (eller grisar eller vad det nu är för djur).

Coturnix
0

Människan äter det hon behöver och har tillgång till. Jag läste och skrev om Sibirisk ursprungsbefolkning, Selkuperna. De levde nästan uteslutande av kött. Ps. Även gurkor skriker när man skär ner dem från sin stjälk! DS

varulven
0

och vad är mest levande då du faktiskt stoppar det i munnen? Grönsakerna eller köttbiten? ;)

Coturnix
0

Sushi   (Åter till sidans topp) Jakt! På jakt efter en gurka eller en tjädertupp.

varulven
0

där hävdar jag bestämt att du har fel =P sushin må vara rå, men den är död. Cool

Florian
0

okej, jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg, så det är möjligt att detta har sagts förut xD, men:

I egenskap av pesketerian är jag självklart emot de flesta former av jakt, men värst är nog nöjesjakten! Jag resonerar så att man ska inte äta det man inte klarar av att döda, därför äter jag fisk med gott samvete.

Men jag ställer mig ändå vänligare till jakt på vilt, än dessa vidriga djurfabriker! Hemskt med djur som aldrig får se solljus och blir proppade med gödningsmat.. Värst är det nog för burhönsen *får rysningar av obehag bara av att tänka på dom*…

Nu vet alla hur jag tycker

skogsgubben
0

Sushi är gott. :-)

CharlotteRubin
0

Mmm, älskar sushi! Jag äter i princip allt. Försöker vara en bra mänska på annat sätt. :=

skogsgubben
0

Ofta när man pratar om maten man äter, vego vs. kött, så glömmer många den andliga biten i det hela. Vad som händer rent energimässigt när man stoppar i sig någonting.

Det finns ett utryck: Man blir det man äter. Och det finns anser jag en viss sanning i detta. Ibland känner jag in energierna och vibrationerna i det jag tänker stoppa i mig. Brukar vara rätt intressanta upplevelser. Man får sig även en tankeställare om det man stoppar i sig. Vill jag ta del av och bli en den av detta jag stoppar i mig?

Nu pratar jag generelt om det vi stoppar i oss. Inte något vego vs. kött. Jag har inget emot köttet. Men mycket av det kött som finns tillgängligt har energier och vibrationer som man gärna inte vill ta del av. Därför förespråkar jag vilt. I många indiankulturer har/hade man inställningen att om man åt av ett visst djur så fick man ta del av dess kraft. Vill jag ta del av kraften från ett stressat, förtryckt och plågat djur?

Även vegomat kan ha energier som man gärna inte vill ta del av. Mycket på grund av den process maten har gått igenom och de tillsatser som finns i den.

Men man ska inte bli någon fanatiker. Det är gott att ibland stoppa i sig lite skit. Flört

inca
0

Ja vad ska man säga, nu kom vaktmästaren och bjöd på smörgåstårta och jag vräker i mig Generad men det är gott.

skogsgubben
0

Ååååh smörgåstårta. Hit med en bit. Jag vill också ha.

Sovgott
0

Jag äter hellre vilda djur som levt fria och lyckliga i skogen och som har ätit naturens fauna än jag äter nån äcklig gris som någon har fött upp i syfte att det ska bli billig fläskfilé!

Min man är jägare. Jag frågade honom hur det känns att släcka liv med sitt gevär. Själv skulle jag aldrig kunna döda ett djur (tror jag). Han svarade "tur att någon klarar av att döda djur" (köttälskare som han är). "Annars skulle alla vara vegetarianer", tänkte jag…..

Tunrida
0

Jag anser i dagsläget så här:

Dagens civilisationsamhälle är helt galet och helt fel för oss alla, både människor och andra djurarter. Samt givetvis för vår Moder, som ju innefattar allt. Det är egentligen inte en fråga om det skulle vara rätt eller fel med jakt eller att äta kött. Frågan är mer komplex än så och nästan omöjlig att svara på med tanke på det samhälle vi lever i.

Vi har ju hört talas om stenålderskost eller hur? Det finns de som säger att vi inte har förändrats rent biologiskt sedan dess och alltså skulle må bäst av att leva på det man levde på då. Dvs; kött, fisk, ägg, frukt och grönt och så. Inga spannmålsprodukter.
Men för egen del mår jag bäst när jag äter vegetariskt. Så det är upp till var och en att bestämma anser jag. Jag var tidigare väldigt snabb med att påtala för andra hur fel det var att äta kött, som jag tyckte då. Nu vet jag bättre. Det är inte alltid så enkelt, så svart eller vitt. Alla har rätt att bestämma över sina egna liv.

Sen kan man ju ändå ha åsikter om själva köttindustrin förstås och diskutera den, men utan att ställa folk mot väggen. Ingen är perfekt, inte jag heller och vi är väl alla lite av hycklare i denna värld. Det är väldigt svårt att leva etiskt i vårt sjuka samhälle. Det är det jag kämpar med mest av allt dagligen. Jag vill handla, leva, så det gör så lite skada som möjligt. Men hur gör man det? Det är ju som någon sa, inte bara en fråga om kött. Allt vi konsumerar kommer någonstans ifrån. Hur hela det långa ledet från varans ursprung till vårt hem ser ut, är näst intill omöjligt att ens ta reda på. Och vem har kraft och energi till att göra det med varenda sak man köper idag? Men, jag anser att man inte ska ge upp helt bara för att det ser ut som det gör. Bara för att man inte kan göra allt, så kan man faktiskt göra något åtminstone. Som t ex bara köpa ekologiska ägg eller mjölk, välja medvetet. Men, inte bli fanatisk för då kan man ju inte leva öht idag som det ser ut..men inte heller skita i allt, bara för att man känner sig uppgiven inför hur olika former av liv behandlas.

Jag är helt emot nöjesjakt. När jag frågade min systers man varför han jagar, svarade han något i stil med att han trivs så bra i skogen. Sen är det också spänningen med jakten som lockar. Att sitta och vänta; kommer det något vilt eller inte..
Då svarade jag att då kan han väl lika gärna syssla med fågelskådning? Han måste väl inte döda för att kunna få allt det där?

Så som man levde under jägar- och samlartiden, så är det helt okej. Då behövde man livnära sig på vad som fanns att tillgå. Men, då var det vilt kött. Se på de amerikanska urbefolkningarna, deras sätt att se på jakt innebar respekt för det liv man tog. Det är den grunden som fattas idag, i dagens jakt (kan förstås inte tala för alla jägare därute, utan ser det hela mer generellt efter hur vårt samhälle ser ut). Se på rovdjuren (förutom människan då); de tar inte mer än de behöver. Det är också det som är människans problem idag; vi tar mer än vi behöver från naturen och ger inget tillbaka. Leder förstås till obalans. Och där står vi idag.

Det är en sak att vilja ha och leva i en fullständigt naturlig och vild värld, som man gjorde innan övergången till jordbrukarsamhällena. När vi började tämja jorden och djuren gick det fel. Men idag är ju också jorden överbefolkad av människor, så det skulle ju inte fungera om alla gick tillbaka till att leva helt och hållet som de gjorde under tidig stenålder. Det finns inte tillräckligt med vilt för att en sådan livsföring skulle bli hållbar. Samtidigt så säger en del att det inte skulle fungera om alla blev vegetarianer heller. Maten räcker inte. Sägs det.

Men, det äts för mycket kött idag, absolut. Om alla kunde dra ner på sin köttkonsumtion lite grann och inte äta kött varje dag åtminstone, så tror jag det skulle göra en stor skillnad. Samt förstås välja ekologiskt kött om man har möjlighet.

Det stora problemet är köttindustrin. Att det ens är en industri är ju sjukt. Djur är kännande, levande varelser som inte ska behandlas som ting, produkter. Ändå händer det att jag deltar i det där och äter kött. Jag gör det inte med ett rent samvete, ska jag säga. Men jag står för det. Jag har svårt att välja hur jag ska se på detta med köttätande för egen del. Ibland skriker min kropp efter kött, inte ofta men det händer. Då blundar jag för industrin och väljer utifrån själviska behov. Och jag skäms.
Det hade varit enklare om man varit perfekt. ;-)

lightseeker
0

Mycket klokt skrivet, tycker jag. Särskilt det där du skrev om att :VI tar mer än vi behöver från naturen och ger inget tillbaka, vilket leder till obalans.

Det var ju precis det som alla naturkrafterna uppe på Omberg, upprepade för mig, hela den helgen. Det var min stora läxa från naturandarna då, men jag undrar just om inte dom flesta av oss skulle behöva höra denna stora visdom upprepas.

Pomperipossa
0

Har licens och vet hur man styckar en älg…Glad

Free_spirit
0

är själv vegan, så det säger väl vad jag tycker? Jag tycker inte att man ska skada eller döda.