Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2077 ggr
LinaLj
2014-03-18 16:16
12

Sprängticka

Ibland tar sig livet längst konstiga vägar. Jag har varit på jakt efter sprängticka ett tag, området här omkring har väldigt mycket björkar så någonstans tänkte jag mig att det måste finnas. Så idag när jag var ute med hunden träffade vi på en av "grannarna". Vi brukar stöta på varandra då båda har hund och vi pratar medan hundarna leker, jätte trevlig kvinna.

Hon har bott här hela sitt liv och vet det mesta om de flesta i byn. Så jag tänkte att hon kanske vet om det finns någon sprängticka i närheten. Så jag började förklara hur de såg ut och var de växte. Då tittade hon förvånat på mig och sa; "Menar du Chaga?".

Det visar sig att även hon pysslar med magi och örtmedicin. Hon och hennes man arbetar även mycket med slagrutor. Där ser man, inte visste jag att det fanns likatänkande så nära. 

Hon visste ett par ställen där det växer sprängticka hon hon hade skördat en hel del i höstas. Så på torsdag ska jag hem till henne och få lite för att prova. Jag byter mot ull som hon behövde till sina shamanska trumpinnar. Lantlig byteshandel 😃

där ser amn vad nyttigt där är att ha hund…

VildaVittra
2014-03-18 16:20
3

Tänk på att sprängticka inte faller under allemansrätten, så fråga markägaren om lov (vilket inte brukar vara något problem).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
2014-03-18 17:29
3

Ingen fara, det är de som äger marken.

Bappho
2014-03-19 10:38
0

Ska man preparera den på något speciellt vis innan man använder den?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

LinaLj
2014-03-19 10:52
1

Det bästa är att skära den i tunna skivor och torka den eftersom man inte använder en hel på en gång och det kan då hända att den möglar inuti om den är för stor.

Jinaum
2014-03-19 13:21
0

Men vad roligt :D
Det är alltid kul när man stötter ihop med folk man kanske inte förväntande sig.

Chaga fick jag lära mig om när jag jobbar i en forntidsby samt hur bra det är att använda som fnöske. Rätt många ört intresserade där.
Även gjorde de någon dryck.. har jag för mig. Minns inte till hundra. Var så mycket info att det var svårt att suga i sig allting.

Åh så jag har spannat in grejor i deras örtagård. I wish ;P

LinaLj
2014-03-19 13:25
0

#5 Ja den ska vara väldigt bra att dricka antingen som te eller som tonic mot div åkommor. Mest intresserad är jag av att den sägs vara väldigt effektiv mot psoriasis då min mamma har börjat få det i hårbotten.

Svenne123
2014-03-19 14:02
1

Är det en bedrift att hålla på med slagrutor?

LinaLj
2014-03-19 14:08
3

#7 Ja som med vilken annan färdighet som helst så är det en bedrift att lära sig.

Bappho
2014-03-19 15:59
0

#4 Tack!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Denna kommentar har tagits bort.
LinaLj
2014-03-19 18:12
2

#10 Vilken plånbok? Jag ska inte betala något.

Praefatio
2014-03-19 19:18
5

Vilken härlig historia. Tror att många av oss går nit på det där, att vi är så "rädda" att diskutera vårt intresse och vår livsstil med främlingar. Vi missar helt enkelt varandra.