Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3326 ggr
Praefatio
6

För den gravida

I augusti/september ska jag sätta ett nytt liv till jorden för allra första gången. Bara det som händer i min kropp känns som ren magi, men jag tänkte höra med er om ni sitter på formler, ritualer, amuletter eller liknande som riktar sig till den gravida kvinnan? Alla varianter är välkomna, inklusive de mer illvilliga, och behöver absolut inte vara riktade till just mig. Se det som en chans att dela med er av allt ni vet om graviditet och häxkonst.

"Shoot!"

Bara Anna
2

Först och främst: JÄTTE-GRATTIS!!!!!

En bok som jag har gillat väldigt mycket är "A Pagan Pregnancy". Jag har laddat ner den via Kindle, men förutsätter att den även går att beställa via vanliga internet-bokhandlarna!
Tar upp det mesta från bra örter, kristaller, hur du firar högtiderna till hur du hjälper fruktbarheten på traven. Eller varför inte ha en hednisk möhippa? Stort minus dock för avsaknad av innehållsförteckning. Men det överlever man för resten är så bra! Den är iofs vinklad mycket mot paganism och jag vet nu inte hur mycket hedning du anser dig vara…

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Fjäll1291
3

Grattis!

Ahradia
2

Grattis! 🌺

Witches don't get mad, they get even.

Kuutar
3

Grattis o stor kram :-) Sjung o dansa, gå långa promenader i skogen. Känn hur krafterna jobbar inuti dig, o lev med dem; hylla livet!

Kuutar
4

Om man inte har en svår o riskfylld graviditet så skulle jag inte göra så mycket speciella grejer för just graviditeten; det sköter sig självt, naturen vet vad den ska göra.

Ganna
2

Grattis!

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
4

Grattis!

Ingen magi behövs kanske, eftersom en graviditet är som magi…

Men om jag inte missminner mej, så kan hallonbladste verka stärkande i slutet, kanske sista månaden eller så.

Bara Anna
2

#7 Det finns inga vetenskapliga bevis utan bara anekdotiska bevis för att att hallonbladste skall underlätta förlossning,vara smärtlindrande påskynda den samma och hjälpa till vid läkning efteråt och mjölkproduktion. Ovanstående för att det sägs stimulera kroppens egna produktion av oxitycin. Det rekommenderas att du börjar runt v 36 eller så, just för att minimera ev. risker och så. Personligen tänker jag börja dricka om ca 2 veckor då jag går in i v35….

Me. Myself & My Sims

skogsbergs-anna
3

Stort grattis!

Gör hellre fel än inget alls.

[stass]
2

Gratulerar!! Mina bäst tips är att smörj in dig ordentligt speciellt när du får konstiga infall att göra det, det kan nämligen hända att man vaknar med tigeränder på magen dagen därpå (nu kan man ju få det ändå men varför chansa). Inte så häxigt kanske men ändock nämnvärt. Annars sköter kroppen det bra själv, den har koll :-) Under min andra förlossning hjälpte mig meditations träning en hel del. Även om man inte kan meditera hjälpte erfarenheten av att ha navigerat psyket förut/mental styrka. Det hjälpte mig att rida igenom smärtan istället för att fastna i den och svepas med. Jag har även funderat på att om jag ska föda fler barn i framtiden vända mig till en gudinna under graviditeten/förlossningen.

Praefatio
2

Tack allihopa för gratulationerna! Det är verkligen häftigt.

#1 Grattis själv! Ska kika på den boken.

#7 Hallonblad ja, det har jag ju läst någon gång men aldrig lagt på minnet. Sådana lär jag kunna få tag på färska tills det är dags. Tack!

#10 Ja, smörja in mig ska jag börja göra i vecka åtta, då magen sakta men säkert blir större. Det fick jag lära mig av en afrikansk kvinna för många år sedan! De använde kokosfett i detta syfte så jag tänkte använda detsamma.

Meditation är nog inte så dumt. Vi ska gå profylaxkurs tillsammans men som du säger är det ju viktigt att lära sig tänka rätt under förlossningen. Jag blir väldigt lätt stressad, orolig och rädd så för mig kommer det vara extra viktigt att förbereda inför förlossningen rent mentalt. Just nu är förlossningen dock det sista jag tänker på, det enda som uppfyller min vardag för tillfället är tröttheten, illamåendet och alla vidrigt starka dofter 😃 Har hört att detta ska bli bättre efter första trimestern, bara sex veckor kvar… Samtidigt känner jag mig stark, kvinnlig och "ursprunglig" på ett sätt jag aldrig upplevt innan. Häftigt!

Tar gärna emot fler spännande kunskaper. Som sagt, tråden är inte enbart till för mig utan för graviditet och magi i allmänhet.

Bara Anna
2

¤11 Ja egenplockat är ju bäst såklart, men döm min förvåning när det visade sig att min lokala te-butik faktiskt också säljer rent hallonbladsté! Värt att kolla om det kanske inte hinns med…

Me. Myself & My Sims

iMrtin
3

Bara det som händer i min kropp känns som ren magi

Vad är det för något?

Jag kan tänka mig tre ritualer som är bra för den gravida kvinnan. Matätande, sängliggande och samlag.

dennas
2

# 11

Mandelolja fick jag tips om att smörja in framförallt magen med för att slippa bristningar. Men i vilket fall som så är just mandelolja väldigt skön att smörja huden med.

jara3
3

berkanarunan (runan för bokstaven b) anses skyddande för gravida så man kan ju tänka sig den som amulett

Ganna
6

Apropå smörjande, glöm inte att smörja mellangården för mindre risk att spricka.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[stass]
3

Weleda har en bra mellangårdsmörj (havandeskaps) olja :-)

skogsbergs-anna
2

Mandelolja är jättebra om man tål mandel vill säga. Mitt bästa tips tar nog ned den goda stämningen lite, men ha i bakhuvudet att det inte alltid blir som manplanerat. Jag själv planerade och förberedde mig in i minsta detalj och så blev det kejsarsnitt!!! Jag har aldig blivit så chockad i hela mitt liv. Men allt gick bra, jag var vaken och vi mådde bra båda två.

Gör hellre fel än inget alls.

Ganna
2

#18 Så är det, men det är bra att ha en plan/punktlista kring vad man vill/absolut inte vill, särskilt om man väljer att föda på sjukhus. Sen kan det hända att man väljer/måste att frångå den mer eller mindre, men då har man gjort det på ett informerat sätt.

Bappho
3

Grattis!

Appropå smörjning. Jag använde mig av morotsolja, E-vitaminsolja med lavendel och den fetaste krämen jag kunde hitta på apotek och startade redan första dagen. Jag har strimmor på andra delar av kroppen jag inte uppmärksammat, men faktiskt inte en enda på magen efter två graviditeter. Nu är det visserligen lite genetiskt också hur drabbad man blir, men varför inte göra det man kan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Vitae
1

Grattis! =) Jag har också hört att hallonbladste ska vara bra för gravida, och även daggkåpa!=)

Inkanyezi
1

Jag har en bok att rekommendera, Spiritual Midwifery, av Ina May Gaskin.
http://www.thefarmmidwives.org/