Fråga växten först?
När jag var inne på beccus.se och kika runt hittade jag denna text "Om du t.ex. vill ta en bit av en ört, så kan du fråga växten först. Fråga högt, viska tyst eller visualisera dina avsikter. Säkerligen får du ett svar på något sätt tillbaka. Tacka växten och ge något tillbaka." Jag tyckte det var riktigt smart faktist! Men frågan är hur vet jag att den svarar, kommer svaret som en känsla? En röst? En tanke? För jag vill helst inte göra det om den säger nej… Skulle uppskatta svar eftersom jag är nybörjare och är riktigt sugen på att bli en riktig häxa, som har riktig kunskap, god kunskap ;)
Det du beskriver TS är grundat i två olika teorier: Animism - Tanken på att allt i vår omgivning och i naturen har en själ. Allt från minsta myra till det största berget. Men också antagligen finns det ett inslag av den så kallade Gaia-teorin: Att Jorden faktiskt är en levande varelse, med behov precis som en människa. Att antal naturkatastrofer ökar t.ex tror de som följer Gaia-teorin beror på att Moder Jord/Gaia nu har fått nog av att ha blivit förgiftad i så många år att hon nu ser till att göra sig av med det skadliga….
Hur som helst, tillbaka i spår… Det du beskriver från citatet tror jag stammar från en nödvändighet av att visa ALLT levande respekt. Människan är ingen "över-art" som har rätt att ta och roffa åt sig allt hon vill utan konsekvenser. Därför är det vanligt att man när man plockar / dödar något levande (växt eller djur) faktiskt säger TACK! Tack för att du ger av ditt överflöd så att jag kan leva, äta mig mätt, utvecklas och/eller lära mig mer… Det är en del av att förstå hur vi alla sitter ihop i det stora krestsloppet. Det förhindrar också tänker jag att människan tar mer än vad hon behöver!