hur man blir en varulv??
Hej!
Jag har helt klart fallit för detta mäktiga djur och jag hade gärna vart en men, men frågan jag ställer mig om och om igen: Hur blir man en varulv??
Tacksam för svar!
/Sanna
PS. Alla säger att vara en varulv är en förbannelse, det tror inte jag, vad tror ni??
Vet nån föresten hur varulvar ser ut??
19/12 -13: Tillägg av moderator:
Vi tycker och tror olika. Alldeles oavsett, så är det så att det här är ett forum om häxkonst och häxor. Vampyrer och varulvar står utanför ämnet och det börjar bli ett problem att ämnet tas upp gång på gång.
Vill ni diskutera varulvar och vampyrer så vill vi, Sajtvärd och moderator, att ämnet från och med nu diskuteras ur ett (globalt/internationellt!) folktro-/historiskt perspektiv och/eller med tydlig anknytning till häxor och häxkonst.
Diskussioner kring varulvarnas och vampyrernas varande och icke varande är inte ett ämne knutet till häxkonst och därmed inte ett ämne för det här forumet. Hybrider är det inte heller. Punkt slut.
Taket här på forumet är högt och vi stänger inte av medlemmar eller trådar som inte direkt strider mot iFokus regler eller Svea Rikes lagar, det håller vi väldigt hårt på. Men det är tydligt att majoriteten av medlemmarna inte vill ha de här diskussionerna här, och därför blir tonen tråkigt hård i dessa trådar. Det är inte kul, för någon.
Nu sätter vi ner foten: I det här forumet diskuterar vi häxor, inte vampyrer och varulvar.
Vill ni prata om varulvar och vampyrer, speciellt Hollywood-inspirerade sådana, så får ni göra det på ett annat forum.
Månväsen i Fokus är ett bra forum för er som vill diskutera varulvar och vampyrer. Där är ämnet relevant och omtyckt! Där kommer diskussionen bli trevligare. Gå dit!
/Moderator
Det går inte att bli en varulv.
#1 Varför??
#2 Varulvar finns inte.
#3 Hur kan du vara så säker på det??
#4 Du tror att det finns människor som förvandlas till vargar? Inser du att dessa människor skulle behöva bryta nästan vartenda ben i kroppen för att göra det?
#5 Det har jag faktiskt inte tänkt på!🙂
Men tror du att det finns vampyrer och häxor och sånt?
#6 Inte vampyrer nej. Häxor finns det naturligtvis, det är väl ganska många här på just detta forumet.
#7 Okej, jag tror dock bara på varulvar!😃
#7 Du frågar på häxor iFokus, men du tror inte på häxor?
#9 Jo, tror kanske lite på häxor!
Det finns ju gott om energivampyrer..tyvärr! Men dom där hollywood snygga-humana-och-i-tvist-med-sin-"mörka"-sida-vampyrena, de har jag inte träffat än 🙂
#12 Och då dricker du blod och blir en varg varje fullmåne?
#13 Inte exakt.. xd
Skriv i PM istället om du vill veta mer..
#14 Varför kan du inte berätta det här?
#15 För jag vill helst ha lite koll på vem som läser de
Det är väl bara att skicka och berätta.
#16 du berättar såklart hur öppet eller slutet som du vill, men du är ju anonym, Anonym.
#17 Vad menar du?
#18 Jo, Ja.. Vet det.. Men får ändå många "påhopp" av saker, Och då tycker jag att det är bättre att ta det i PM. :)
#19 Ja, skriv i pm och berätta vad du pratar om egentligen.
#20 Till TS menar du?
#21 Nej, till mig.
du kan ju inte tro att du kommer få påhopp här, vi som är häxor :) inte många som tror på det heller och många som skrattat en rätt i fejjan
#22 Skriver
#23 Jo, Men det kanske verkar lite mer "verkligt" och inte lika övernaturligt
äh kör på bara! jag är jätteintresserad över det du berättar!:)
Anonym: skicka PM till mig också tack :) är väldigt interesserad! :D
#25 & #26 Skickar Pm!
Anonym, snälla skriv till mig i PM också, är nyfiken :)
Skriv i PM till mig också är du snäll, blev jättenyfiken haha
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
Jag skulle också vilja veta anonym, om du har tid över och vill så klart
Tack på förhand Justbe
Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.
Jag är en medis på Barnens iFokus.
#28, #29 & #30 Har skickat
Anonym, du får hemskt gärna skicka till mig med! :D
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Med risk att bli påhoppad…kan ta det i så fall
men bör man uppmuntra den här typen av vanföreställningar? Saga, myt, legend är en sak, verklighet nåt annat och det är inte nyttigt att se på mycket på fim, tv-serier och läsa böcker om dylikt om man inte kan hålla isär dikt och verklighet.
Det var min åsikt och jag vet lika säkert att det inte finns människor/humanoider som kan omvandla sig till t.ex varulvar. Så funkar inte biologin liksom, det går inte att förena olika biologiska komponeter, utan att skada personen i fråga.
Carpe momento
Sorry att tränga mig på. Men det finns ingen varelse på våran planet som kan genomgå en sådan förvandling. Dem största transformationerna ser vi hos olika insekter så som larv till fjäril. Men hos dem är det fortfarande omöjligt att återgå till larv stadiet igen. Rent genetiskt så skulle det också vara helt omöjligt att blanda sin egen DNA med DNA från en varg. Vi är för olika helt enkelt. Olika antal kromosomer och helt annan genetisk uppbyggnad.
Så även om det skulle gå så skulle det vara permanent. Och varför skulle du ens vilja bli en varulv? Slippa handla kläder och springa lite snabbare?
Eller är det för att skrämma barn? Fattar tyvärr inte hela grejen med att försöka bli ett "sago-monster" som inte har några direkta "perks".
Häxor kan jag köpa, dock tror inte jag att vi pratar om häxor som bränns på bål och äter barn. Utan mer att häxor utnyttjar spirituell energi som meditation för att hamna i balans i sitt inre osv.
Om det fanns varulvar så skulle det vara känt vid det här laget.
Jag kan hitta på en berättelse om "Ponkafjongoider" som kan flyga och skjuta laser med stortånaglarna. 100 år senare så tror folk att "Ponkafjongoider" finns på riktigt.. Get real!
#34 Varför tror du att "vara Varulv" innebär att man kan förvandlas till Varg hur som helst? Det är inte som i film..
#35 Har aldrig sagt "hur som helst". Inte filmerna heller, det behövs en fullmåne :P Jag skulle köpa att du kallar dig för en varulv om du på något sätt hade distinkta likheter med en varulv. Men varulvar är inte kända att besitta mycket andra krafter än att förvandlas till vargar under en fullmåne. Så vilka andra likheter än det kan du besitta?
Låt mig ställa dig en fråga.. Är man en varulv om man inte förvandlas till varg?
Hollywoods bild av varulven är en och folktron är en annan. Varulven och vampyren kännetecknas av hunger och törst på liv och kanske som vi säger idag även på andras energi. Sen får vi inte glömma att även en del häxor kan hamnskifta.
Gör hellre fel än inget alls.
#36 Om man är en Varulv så vet man det.
Man vet allt om vargar t.ex. (Inte så som dom som "forskar" om vargar, Utan mer hur en varg fungerar, tänker osv..)
Skulle jag möta en varg så skulle jag inte bli rädd - Det är onödigt.
Jag skulle läsa av denne och se om det är en lagkamrat eller en fiende. Sen får man se vad allt leder till.
Svar på din fråga.. Jag är Varulv. Men har ännu aldrig "förvandlats" som du så fint kallar det. Men någonting liknande händer när man varit Varulv ett tag. Vet dock inte om man förvandlas till en Varg precis :p
#36 Det är just det som forskare vet, hur en varg tänkter och fungerar.
Sen inget du skrev visar på att du skulle vara varken varulv eller vampyr. Jag uppmanar dig att uppsöka psykiatrin.
Skulle gärna också få läsa vad du har att berätta.
#39, #40 Jag menade vikt, hur länge dom lever, Hur deras kropp ser ut osv..
Jag tänker inte uppsöka psykiatrin och prata om detta, Jag har redan sagt för mycket. Så det är bättre att ni alla tror att Varulvar bara finns i sagor, Tack o hej!
#42 Ja, forskare vet hur mycket en genomsnittsvarg väger, hur länge en genomsnittsvarg lever, hur deras kropp ser ut och så vidare.
Om du har en vanföreställning om att du är varulv och vampyr, så borde du uppsöka psykiatrin. Att känna att man gillar vargar, eller tycker vampyrer är coola är en annan sak.
Du är ingen varulv för att du kan mycket om vargar eller känner dig hemma med hudar osv. Fast jag kanske är en varulv! :P Är iaf hungrig som en just nu!
#43 Jag har haft vanföreställningar och sett saker, Men det här är ingen vanföreställning. Och det är väldigt drygt när du hoppar på mig sådär och säger att jag inte är frisk.
Jag är Hybrid. Och det är inget jag har valt, Inget jag vill vara, Så varför skulle jag då säga att jag är något jag inte vill vara?
Ni som sagt i PM att det är "coolt" och att ni skulle göra allt för att få vara Hybrid/Varulv.. Ni vet ingenting om det, Hur jobbigt det är, Ni letar bara "makt", Right? Man får inte "makt", man blir HATAD om nån får reda på vad man är, Det ända man kan göra är att dölja det.
#44 Vad vet du om Varulvar? Är du själv Varulv eller? Nej, Precis. Då vet du ingenting om det.
Det är inte bara det som fått mig övertygad, Men de är det "naturligaste" och skulle jag säga mer så skulle ni inte fatta ett piss.. Ni skulle tro att jag håller på å berätta en saga eller något liknande.
Nej, Nej, Nej, Ja tänker inte ta detta med er. Men om nån nu läser detta som tror sig vara en Hybrid/Varulv/Vampyr, Hör av dig!
Jag är ingen "ensam varg", Jag bildar gärna flock, Så jag har någon på min sida.
#45 Men se där. Jag anser att du ska kontakta psykiatrin igen, och verkligen berätta allt detta du skrivit. De kan hjälpa dig.
Det här är ganska klart fall av någon form av psykisk störning. Jag hoppas folk här uppmuntrar ts att skaffa hjälp för detta.
#46 Berättar jag det här så hamnar jag på labb för att ta massa prover/tester. Jag vill inte bli ett experiment också!
Jag tänker verkligen inte kontakta dom igen, då jag nästan kommit ur allt det jag haft att göra med dem!
Du gör mig väldigt förbannad just nu, Och du ska veta att du står mitt i skottbanan.
Jag behöver ingen hjälp. Jag har allt under kontroll, Så varför borde jag skaffa hjälp? Jag skadar ingen, Jag mår inte psykiskt dåligt (Dvs så länge såna som dig håller sig på avstånd..) Jag lever oftast som en vanlig människa 80% av mitt liv, Och dom 20% som jag lever mer som Hybrid är vid fullmåne, upp retning, instinkt & blodanfall. Och för övrigt mår jag bra, Och då är det lättare att ha koll på allt. Skulle jag däremot vara i en depression så skulle det göra saker 10x större än vad det är.
#47 Nej, de kommer inte skicka dig till ett labb, de kommer hjälpa dig med dina vanföreställningar.
Hotar du mig?
Blodpudding, du verkar väldigt trångsynt. Tråkigt.
#49 Tycker du det är bra att uppmuntra någons vanföreställningar? Den här människan kanske skulle kunna ha ett ganska normalt liv om denne får hjälp.
#48 Det är inte vanföreställningar.
Idiotstämplar du mig?
#50 Hur kan du vara så säker på att detta endast är vanföreställningar? För att detta är något nytt för dig? Nej, Anonym borde kunna säga det hen känner utan massa påhopp. Förstår du nu varför hen valde att vara anonym? Tycker bara det är lite trååkig stil, detta kan ju trotts allt vara sant.
#51 Jag trodde att alla varulvar i sagor och filmer var "hybrider" av varg och människa. Sen pratar vissa filmer om hybrider mellan vampyrer och varulvar osv. En hybrid är en blandning av olika arter i vetenskaplig benämning. Så vad är det du syftar på när du säger att du är en hybrid? Tycker inte det framgår så tydligt?
Hybrider mellan olika pyton ormar är inte helt ovanligt eftersom att dem är så genetiskt lika. Men i det fallet så är det spermier från den ena ormarten som befruktar den andra artens ägg. Tror inte att varg sperma skulle kunna befrukta mänskliga äggceller så hybrider mellan varg och människa är omöjligt.
Jag tror du sitter och hittar på en massa skit för att få uppmärksamhet.
#53 Vad jag vet så finns det bara Hybrider mellan Varulv & Vampyr (om man tänker "övernaturligt") och för att göra det enklare så skriver jag Hybrid, Istället för "Varulv/Vampyr" Och dessutom så har jag redan sagt klart och tydligt att jag är en Hybrid av Varulv och Vampyr, Sen om jag säger att jag är en Hybrid så trodde jag att ni förstod att jag menade Varulv & Vampyr Hybrid.
Detta har ingenting med (t.ex) "att ha en pappa som e Varulv & en mamma som är Vampyr" att göra.
Det här handlar om någonting som man föds som men upptäcker först efter några år. Jag upptäckte det för något år sen, Så jag är inte så speciellt kunnig om det än.
Jag hittar inte på.. Jag HATAR uppmärksamhet, Så ni som bara klagar får gärna lägga av med det, Nu.
Däremot så ville jag yttra mig om detta eftersom jag gärna tar kontakt med en annan Varulv/Hybrid, Då det inte finns speciellt många av oss, Och jag gillar att ha någon att "bolla med".
*fniss* börjar föreställa mig ett gäng hybrider på te party. Vad pratar dem om? billigaste kvalitets blodet på marknaden, bekvämaste redskapen för lenast pälls och snyggaste killarna i Twilight filmerna? Haha
Anonym andas lugnt och djupt du behöver inte bli frustrerad när andra inte förstår dig. Vill ändå råda dig att ta ett steg bakåt i frågan och se inom dig om det här är ditt verkliga jag. Frustration leder bara till ångest mot dig själv, finn ljus och glädje inom dig och våga leva som den du är.
Det här är intresant och jag vill plocka bort allt från filmens värd som ni tidigare nämnt under diskussion.
Två av mina väninnor är vampyr men dom lever efter en tro precis som jag när jag valde att bli Häxa.
Det handlar inte om att dricka blod eller förvandlas till ett djur alternativt halvt människa. Många gånger används blod i symboliska syften, ritualer men utbyts numera av exempelvis rött vin eller annan röd dryck men en som verkligen lever som vampyr /varulv dricker inte blod. Dom är fredliga och månar om allt liv och gott
Det handlar om ett sätt att leva och ofta bär vi vanföreställningen om att dom personer som säger sig vara vampyr dom ska söka hjälp men det finns dom som med äkthet och glädje lever ut sin tro.
Mina väninnor lever idag som pensionärer med lång arbetslivserfarenhet där man jobbat inom vård och omsorg. Helt vanliga kvinnor med en tro och ett sätt att leva.
En lever öppet och har förklarat för sin omgivning hur hon ser på nuvarnade liv och efterliv.
Det är en stor skillnad att leva ut sitt inre och en stor skillnad på vanföreställning. Många hamnar i situationer där det inte längre är sunt medan andra går sin egen livsväg som vi Häxor gör med förnuftet i behåll och ett strävande efter godhet på vår jord.
Vampyrerna finns men inte som i sagornas värd det handlar om ett förhållningssätt och en djup tro på andliga möten och stor magi.
Vi dömer lätt sånt som för oss känns obekant och nytt eller skrämmande men vi ska minnas alla av oss som en gång brändes på bål för vår tro och försöka efter bästa förmåga att inte döma när vi inte kan förstå en annan människas val.
Vi har alla vår egen personliga tro ,en väg som för oss känns rätt.
Okej men då är jag ett troll bara så ni vet, inte för att jag ser ut som ett troll, men jag gillar att va i skogen och leva av naturen. Är ofta ute och tältar och plockar svamp. Så det är väll helt ok att jag kallar mig själv för troll elr hur? Tycker ni att det behövs något mer specifik för att vara ett troll så tycker jag det behövs något minst lika specifikt för att vara en varulv.
#56 Tack, Det behövdes! Folk får mig verkligen ur balans.. Speciellt det i #55 fick mig riktigt frustrerad! Så det var tur att det kom någon som dig med en bra kommentar! Det borde finnas fler som dig
#57 Det finns det. Men jag kan inte yttra mig om det eftersom jag kan få problem då. Något du aldrig skulle förstå.
#60 T.R.O.L.L. = The Real Online Low Life 🤐😉
Sorry, kunde inte låta bli, men vad spelar det för roll för dig om vad andra tror på? Om jag tex. tror på en skäggig gubbe som kan gå på vatten och förbanna fikonträd (Jesus) så är det väl min rätt att göra det? 😎
Sure thing, men det blir skumt om du börjar fråga på ett forum hur man går på vatten ^^
#62 Ajdå, dåligt exempel då man inte riktigt kan bli "Guds son" i efterhand men ta buddism och man frågar hur man blir "upplyst" istället.
Men nu börjar det bli OT så jag drar mig nog tillbaka plus att jag ville bara poängtera att man behöver inte motsätta sig andras tro även om man själv tycker att det verkar udda. 😉
Till TS:
Du verkar ännu inte veta så mycket om varulvar. Varför be om tips på om hur man blir en utan att veta vad det skulle innebära? Varför inte istället läsa in dej i ämnet och därefter ta ställning?
Till Anonym:
Synd att det inte hjälpte att vara anonym. Det blev visst lite jobbigt ändå… Tycker ändå att ditt uppsåt att välja att berätta om dina upplevelser för att stödja TS är berömvärt.
Om hen ville ha uppmärksamhet så skulle hen inte ha varit anonym, så hur ni kan tro det förstår jag inte. Hen har klart och tydligt sagt att det är inte som i filmerna, inte förvandlas till varulv eller vampyr och inga spermier hit och dit. Det är inte fysiskt. Det är själsligt Detta är den slutsatsen jag har dragit efter att ha läst allt iallafall, att det är själsligt.
Jag måste bara säga att herregud, jag trodde folk här var mer öppensinnade. Hur svårt kan det vara att vara trevlig eller i varje fall prata med god ton? Bemöt andra så som du vill bli bemött.
Blessed be. ❤️
#64 & #65 Tack! Det är bra att det finns några öppensinnade kvar!❤️
Tror detta är en av anledningarna till att Varulvar har regeln att
"vissa saker får inte sägas/nämnas"🎧
Jag tycker inte att det är god ton att kalla någon för psyksjuk bara för att man själv inte förstår en annan människas upplevelser.
Jag tycker också att det är lite lustigt att det blir ett sånt "haluj" över att någon kallar sig varulv på ett forum där folk kallar sig häxa 😃
Passar också på att ge ett boktips. Författaren Claude Lecouteux.
I slutet av det här blogginlägget hittas fler boktips:
http://albacorax.wordpress.com/2012/10/27/haxor-maror-varulvar-och-vampyrer/
Det finns berättelser om speciella utvalda människor som vissa dagar förvandlas till vargar och samlas i grupper för att slåss mot onda makter och väsen och på så sätt fungerar som krigare och beskyddare av sitt folk. Kan detta vara sant? Ja, det är upp till var och en vad de tror eller möjligtvis vet ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Att kalla sig för häxa och varulv är väldigt stor skillnad på. Att vara häxa betyder inte att man tror att man ligger med djävulen eller något annat lika dumt. Tror man att man är en varulv så finns det vanföreställningar. Personen har också berättat att denne tidigare har lidit av vanföreställningar.
Det är grymt att uppmana folk som är uppenbart psykiskt sjuka med sina vanföreställningar. Det bästa är att säga åt dem att gå till psykiatrin.
#68 Du kanske vet mycket bättre än vi andra här, vad en häxa gör? Vad säger du t ex till alla de häxor som byter hamn? Psyksjuka?
#68 Byter hamn? Med båtar och hela köret då?
#70 Förstår att du försöker vara putslustig, men..
..hamn som i skepnad.
Hur menar du att det är möjligt att ändra skepnad på det viset? Hur blir du en fågel? Du måste ändra hela benstrukturen, du är mycket större än en fågel, vad händer med den delen av kroppen då?
Jag tror att vi definierar häxa och varulv olika. För vissa är häxa en som arbetar med "energi" och "harmoni" och för vissa att "resa" och "skifta hann/skepnad". Likaså kan vi se olika på vad en varulv är. Häxor om några borde verkligen ha förståelse för andra.
#72 Jag kan bara uttala mig av mina egna erfarenhet och min tro.
Jag uppfattar det som så att människans s. k. själ är uppdelad i flera separerade delar. Bl a har vi en del som sedan gammalt kallas hug och som kan sändas ut ur kroppen. Denna hug kan vara så stark så att den får en visuell skepnad och som kan ses av andra. Ibland kan denna skepnad ses just som ett sorts djur.
Jag vill också tillägga att jag hört berättelser som behöver en annan förklaringsmodell än min :)
#74 Under meditation eller dylikt? Det är inte så konstigt, att man verkligen känner som att det är verklighet.
Men enligt anonym är en varulv en person som kan mycket om vargar, deras vikt, längd och hur lång ålder de räknas få. Då finns det nog ganska många varulvar i världen, olika forskare och personer som arbetar med djur.
#74 Att vara häxa betyder inte att man tror att man ligger med djävulen eller något annat lika dumt.
Du är väl wiccan? Om du nu faktiskt släpper tanken på synen där en behornad gud är en ond djävul, enligt en viss tro som skulle missionera och införa sin trosföreställning där allt utanför den blev djävulsdyrkan. Vart tror du den wiccanska guden faller under? Det är alltså inte en personlig syn, utan ett sätt för en religion att förtrycka en annan för att kunna etablera sig. Underdjävulsdyrkan och djävulspakt kan man alltså få in alla förkristna gudomar och gudinnor och deras präster och prästinnor samt dom som bara tror och tillber dom. Grekiska, Romerska, Egyptiska, Nordiska. Är du med? För vad jag har märkt i allmänhet är detta det som så ofta inte kan tas in. Släpp tron på den kristna onda djävulen (du är ju inte kristen eller hur?).
Nej inte meditationsresor, visualiseringsresor eller dylikt. Ta en till i shamnistiska praktiker och facklitteratur (inte new age böcker) om övertro, folktro så får du en bättre överblick.
#74 Nej. Om du läser om det jag skrev så ser du att jag pratar om något som kan ses och upplevas av andra människor. Det är inte något som bara sker i huvudet på en person.
Nå, är jag psyksjuk eller inte?
Hur tycker du att häxan skiljer sig från varulven? Varför skulle det ena tyda på vansinne och det andra inte?
Jag tror att vetenskapen och det andliga kommer att kunna gå hand i hand om några år när man vet med om "the higgs field".
Jag tror att vare sig man sysslar med Wicca, Shamanism, Buddhism eller annat så är det samma energi som man pratar om.
Jag tror att denna energi är starkt relaterad till Higgs-fältet och higgs-bosonen och att higgs-fältet fungerar som universums själ. Det är min tro. Därför kan jag acceptera och tro på många andra spirituella religioner.
Men jag är öppensinnad så jag lär lägga den tron åt sidan om jag motbevisas
Tänk fiskstim och fåglar som flyger i nästan perfekta formationer.
Jag tror att dem delvis klarar av det pga att dem delar tankar och känslor med varandra typ telepati med hjälp energin.
Tror att alla kan använda det ibland mer eller mindre. Som dem gångerna man vet vad någon kommer att säga eller göra sekunder innan dem gör det eller dem gånger du får en deja vu.
Eller dem gånger man känner på sig att något känns fel och sen får man reda på att något har hänt.
#78 till viss del handlar det om energiarbeten, men det är bara en del av altet. Och intuition, claire gåvorna (antar att det är det du menar med tankeöverföring, kännsoläsning så som du beskriver telepati). Problemet med att hopa allt under "energi" är att det blir väldigt svårt att bena ut vad man snappar upp, hur mans ska utveckla det osv
#79 Energi är formbart en sten består av samma energi som en hund eller en ljuspartikel :) Det är bara en annan form på energin.
Att utöva en spirituell religion är för mig det samma som att manipulera energi. Oavsett om det är meditation, örtkunskap, kristall meditation, meditation med ljud osv. Ljud är iofs vibrationer och inte energi, men ljud behöver ett medium så som luft att färdas i. Och luft består i botten av energi. Eftersom att alla elementär partiklar består av energi ;)
Men som sagt så är det min tro. Jag föredrar att koppla religion till vetenskap. Och mytologier har jag svårare att köpa även om jag tror att det säker kan finns delar i dem som det ligger något i.
Dock tror jag inte på varulvar. That I do not :)
Om allt är bara "energi" varför kan jag inte äta kristaller till frukost, bygga hus av maskrosor som håller för väder och vind, om alla örter bara är energi, varför skulle jag då dö snabbt av vissa medan andra när/botar mig? Det är inte bara energi.
det jag försöker att säga är att det blir väldigt filosofiskt och inte så praktiskt alls.
För att olika former av energi har olika egenskaper.
Energi sätts ihop till elementär partiklar och kvarkar och sätts ihop till Subatomära partiklar som sedan bildar atomer och atomerna är byggstenarna alla material består av i stort sätt. Och tittar man vad olika atomer består av så är det typ samma saker fast i olika mängd av varje "ingrediens" (protoner, elektroner och neutroner) se "periodiska systemet". Typ så har jag fått lära mig att det funkar.
#82 Jo, jag har också haft fysik och kemi i skolan. Men det synsättet på religioner, alla andliga praktiker är mer ateistisk än religiös.
Mer kan jag tyvärr inte säga eftersom det ligger en bra bit bort från min egen trosföreställning om det metafysiska och andliga.
#83 Min tro som jag sa tidigare är att vetenskapen och det spirituella går hand i hand på en kanske kvantmekanisk nivå :)
Jag tror att allt är sammanlänkat och att det inte handlar om ett universum utan i själva fallet ett fraktalformat och oändligt "multiversum". Men jag förväntar mig inte att någon ska haka på min tro. Och ja det ligger kanske mer åt det ateistiska tankesättet.
Men jag förnekar inte själen och det spirituella. Har bara ett lite annorlunda sätt att se på saken. :)
Kanske vi kommer till det astrala planet när vi dör. Kanske det astrala planet är "higgs-fältet". Kanske vi lever som i en dröm när vi återgått till energi och befinner oss där. Den som mår psykiskt dåligt har större tendens att drömma mardrömmar än den som mår bättre. Nu kanske vi kan förklara himmel och helvete. Ju mer jag funderar, desto fler samband tycker jag mig hitta. Och allt blir till en härligt abstrakt soppa.
Jag har mycket tankar angående det här ämnet. Men jag inser att det börjar bli jävligt OT
Om någon är nyfiken på liknande tankar
http://www.youtube.com/watch?v=lMBt_yfGKpU
"Men enligt anonym är en varulv en person som kan mycket om vargar, deras vikt, längd och hur lång ålder de räknas få. Då finns det nog ganska många varulvar i världen, olika forskare och personer som arbetar med djur."
Jag vet inte deras vikt, längd, ålder osv.. Jag skrev inte heller att en Varulv är en som vet allt det. Utan en Varulv vet bla hur vargar TÄNKER & KÄNNER osv..
Har inte haft tid till att skriva här (eller svara i PM) för har haft mycket å göra.
Men nu är jag nog tillbaks!
#87 Jag tyckte mig kunna förstå och känna av min hund.
Jag kunde se om han ville ha mat eller om han ville busa.
Ibland var han trött. Och ibland villa han bara mysa.
Men inte gör det mig till en varulv? Jag förstår inte vart du har fått den idén?
#88 Det är inte vad du TROR, ANSER eller SER, Det är vad du VET.
Man känner mycket mer än så.. Visst, "Vanliga" människor kan säkert känna & tänka som vargar/hundar på samma sätt som en Varulv.
Men det är inte bara det som gör en Varulv till just en Varulv.
http://www.ungafakta.se/varulvar/hur/
Hur seriöst du tar länken är inte mitt problem..
Jag tror inte för 5 öre på varulvar men du får väll tro att du är vad du vill.
DaniPoo: Det du skrev om energier var faktiskt mycket intressant. Jag har varit inne på samma tankespår, men jag trodde inte att det fanns ett ordentligt namn på det och en ordentlig fördjupning i det.
Jag tror att det som Anonym menar är att hen förstår sig på hundar/vargar på samma nivå som de själva förstår sig på varandra. Som en individ i en flock.
Eller, Anonym?
Anonym, du får jättegärna skicka ett PM till mig, är så himla nyfiken just nu!
May Elune be with you!
#91 Det stämmer väldigt bra det.
Jag skriver! (:
#92 skulle jag kunna få en pm? Jag är en person som vandrar runt (just nu i min hemstad) och kollar där det sägs vara övernaturligt, och varulvar är en grej som jag tror på. Det skulle vara snäll och bra om du skulle skicka det till mig :)
Min dröm är att skriva en bok om t.ex. Varulvar så jag vill ha så mycket information från olika källor ^^
Hum, jag vet att jag någonstans i detta hus har en bok liggandes där det presenterades en metod som tydligen skulle göra en till varulv. Något om att hitta en vargflock, simma över en å, tog typ 8-9 år att genomföra allt har jag för mig.
Jag kan leta och se om jag hittar den om du är intresserad. Har inte testat, och känner ingen som testat så jag kan inte ansvara för utkomsten bara.
Menar du mig eller henne?
Vad heter författaren? Bokår? Etc?
#93 Jag skriver :)
#98 Tackar! :)
Anonym, jag delar nyfikenheten. Skulle du kunna PM:a ännu en? :)
#100 Absolut :)
#97 Den är skriven 1555 av Olaus Magnus. Kommer inte ihåg några detaljer men jag kan rota fram den imorgon och återkomma!
Jag har läst alla komentarer men fortfarande inte hittat VAD som gör än till varulv eller vampyr…
#56 dina väninnor som är vampyrer; Vad är det som gör dom till vampyrer?? Hela grejen med vampyr är väl att ha huggtänder och dricka blod och avsky solen? Om maninte gör ngt av ovanstående, vad är det då som gör att man kan kalla sig vampyr?
Anonym; om du inte vill förklara närmare här, skicka gärna ett PM till mig, jag blev väldigt nyfiken på hur allt ligger till =)
Anonym, skicka ett PM till mig också är du snäll! :)
Hej Anonym och alla andra 👋 jag är ny har på sidan.
Har nu läst igenom hela tråden 🥵 Först blev jag glad och intresserad, väldigt intressant, …..sedan blev jag arg och less,……sedan blev jag lättad,…sedan intressant igen,…….till sist bara 😴
Anonym, jag förstår att du vill vara anonym, oförstående och trångsynta människor finns överallt,till och med här. Själv är jag hundra procent människa men med lite extra i mig. Det jag berättar för andra är bara lite gran på ytan. Det är som du säger, det man vet det vet man, oavsett om andra tro på det eller inte.
De som säger emot så starkt är nog emot även andra människotyper, om vi ska dela in oss i olika fack. Då tänker jag på rex, homosexuella, könsbytare, de som tatuerar sig och sätter inplantat för att likna ett djur osv.
🤗 till dig Anonym
#105 Åhh, Tack Bettanbop! Det är bra med lite förstående människor :)
Jag håller mig oftast borta från människor då jag gärna vill undvika dessa jobbiga situationer när folk bara dömer.
Men det har ju sina nackdelar de också.. Som att bli kallad annorlunda, konstig, enstöring, ensam, inga vänner, osv.. Men jag bryr mig faktiskt inte längre. Använder bara meningen "De skiter väl jag i" :)
Anonym, jag förstår varför du är rädd för påhopp, bara av att läsa några av inläggen här. Människan har i alla tider varit rädda för de vi inte förstår. Man behöver bara gå tillbaka till häxjakten och se hur grymma människor kan vara. Du vet vad du är och känns det rätt för dig, så tummen upp. Bara skaka av dig all negativ energi som du har fått från vissa. Lycka till 🙂
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
#107 Tack så mycket!
Nja, Alltså, Jag är inte direkt 'rädd' för påhopp, Bara orkar inte ta dem :p
väldigt intressant tråd måste jag säga XD
Ursäkta om jag tränger i mig i den här artikeln, men jag måste bara säga det. Gud vad jag älskar er systrar och bröder. Hollywood eller inte. För och emot. Fantasi och verklighet. Gud vad jag bara älskar er.
Förlåt att jag säger det , men jag känner mig hemma hos er alla här i häxor iFokus. Däremot så dömmer jag inget av dessa åsikter eller påståenden ni pratar om. Jag bara följer allt ni säger. Och jag gillar det.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
#68: Du skrev:
"Att kalla sig för häxa och varulv är väldigt stor skillnad på. Att vara häxa betyder inte att man tror att man ligger med djävulen eller något annat lika dumt. Tror man att man är en varulv så finns det vanföreställningar. Personen har också berättat att denne tidigare har lidit av vanföreställningar.
Det är grymt att uppmana folk som är uppenbart psykiskt sjuka med sina vanföreställningar. Det bästa är att säga åt dem att gå till psykiatrin."
Innan du försöker göra dig fyndig över andras resonemang borde du se över dina egna, för just nu sitter jag och gapar över din ofantligt stora trångsynthet.
Man har dragit paralleller mellan varulvar och Hollywood-filmer och du menar att de därför inte finns på riktigt.. eftersom man i filmens värld har målat upp dem på ett specifikt (som det mesta i filmens värld) - ganska så överdrivet sätt. Samtidigt så hävdar du att det ligger stor skillnad i att kalla sig häxa och varulv.. men där kan du minsann se att nidbilden av häxan som pippar djävulen inte stämmer med vad en häxa egentligen är. Hur går det ihop? Jag kan då inte se någon skillnad.
Jag undrar också var alla gillningar på dina inlägg kommer ifrån då ganska många häxor här på sajten påstår sig kunna hamnskifta.. och jag antar att ni som påstår er göra det vet hur det går till - Och då vet ni säkert också att när man gör det så bryter man inte alla ben i kroppen osv som påståtts tidigare i den här tråden.. faktum är att biologin inte ändras öht?! (Förutom möjligen att kemin i skallen ändras temporärt då kanske) Eller har jag missat nåt? Och ja, jag hamnskiftar.
/G
PS: Anonym, jag förstår om du inte orkar skriva fler pm med tanke på alla som hittills viljat bli pmade, men om du vill och har tid så får du gärna pma mig också och berätta :)
Jag får återigen be om ursäkt. Jag sa påståenden. Jag menade tankar. Inte påståenden. Ursäkta mig allihopa.😞
Visst är det konstigt att någon som inte tror på ett påstående så envist vill trycka ned dem som tror på något?
Hänvisas denne till psykiatrin för att dennes verklighetsuppfattning inte stämmer överens med verkligheten? Eller egentligen för att dennes syn på verkligheten hotar den uppbyggda bild av verkligheten som ifrågasättaren har?
Inte så konstigt att så många känner skamskänslor för att behöva söka psykiatrisk vård när det används på ett så nedsättande sätt i vardagligt tal.
Även om man inte håller med någon så kan diskussionen hållas på ett artigt och konstruktivt sätt. Vi är väll alla här för att vi tror på att det finns något mer än den gråa vardagen och det vetenskapen upptäckt ännu?
Man kan inte göra en bedömning över någons hälsa över några trådinlägg på ett forum. Ha gärna lite mer respekt för de andra personerna på andra sidan orden.
Ingen är fullärd, alla är olika.
Varför skulle inte varular kunna finnas när häxor finns?
Är inte insatt i detta, men håller fullt och fast med omatt bara för man inte har upplevt nåt och det är helt ologiskt i ens ögon betyder det inte att det inte finns. Personen säger ju att den inte blir förvandlad fysiskt. Dessutom är ju ALLT övernaturligt helt annorlunda på film. Om jag aldrig sett en katt, men ser petsson och findus på tv, ska jag då tro att katter inte existerar i den verkliga världen bara för att det är ologiskt att djur kan ha hängselbyxor och prata svenska? Jag tyckker vissa är skittaskiga mot anonym.
Om du känner dig din själ är mer varg än människa så är du kanske theriantrop- otherkin. Lykantropi är en vanföreställning där den sjuke tror sig förvandlas till varg men ingen faktisk fysisk förändring sker. Inom shamanistiska religioner finns hamnbytar-tron, men då rör det sig i de flesta fall om en tulpa, en manifestered tankeform som styrs av shamanens vilja, medan hans kropp ligger i ett slags transtillstånd.
Varulvar, som man måste kalla dem eftersom vi ännu inte vet mer om dem än hur de ser ut, vilket är just som varulvar, finns dock, men de är troligen inte förvandlade människor. Troligen kommer de från ett annat plan och de är INTE vänliga varelser.
#116 Faktiskt så är inte detta bara psykiskt längre, Utan det har uppstått fysiska grejer också nu. Och varför, Varför måste ni människor alltid sätta sjukdomar på dem som inte är så kallade "normala" som ni? Som t.ex oss varulvar - Dömda till att ha "vanföreställningar" hur vet ni? Allt måste inte vara en "sjukdom", Jag känner mig inte sjuk? Jag känner mig faktiskt riktigt normal och hemma som varulv. Det är det jag är, Bara acceptera. Så som att en del av er är häxor, Inte betyder väl det att ni flyger omkring på kvastar och äter små barn? Nej, Nej, Nej, Gå efter verkligheten istället för film. Jag orkar inte höra mer om att jag är "sjuk" och bara inbillar mig, Så är det inte.
Jag sa aldrig att du var sjuk. Jag sa att lykantropi är ett tillstånd med vanföreställningar, jag sa inte att du lider av lykantropi. Du kan mycket väl vara något annat. Och jag går verkligen inte efter film… Vet du själv någonting om varulvar eller är det bara det att du känner dig som en? Nu menar jag inte gamla tiders föreställningar om varulvar utan de som ses idag.
Anonym skulle jag kunna få pm? Detta lät så himla intressant, så jag måste bara veta mer! :)
#118 Nu pratade jag inte bara om dig, Utan det är många som tror att det är någon typ av sjukdom. Och som svar på din fråga om jag vet någonting om varulvar - Jag är halvt varulv, Så ja, Jag antar väl att jag vet en del :p Och är man varulv så bara vet man, Det är en speciell känsla. #119 Jag skriver. Men om det är någon mer som undrar över något så rekommenderar jag att ni skriver direkt till mig istället för att skriva här att jag ska skriva, Blir lättare att bara skriva till mig på en gång istället.
Lite verklighetsförankring får man nog försöka ha ändå. Det känns lite som när folk påstår att de är Jesus eller andra helgon.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Kan du skicka PM till mig också anonym?
Mvh Kaninsköld
#114. Har du tänkt att Häxor inte är en art. Utan mer som ett yrke som magiker. Vi kan säga så här istället. Vi vet att häxor är människor. Men om vi bortser att människor inte är dom enda som kan bli häxor, det kan vara goblings, troll, schimpanser, katter, älvor, alver. Det här är mer bara som en fantasi. Inget jag menar att det är i dagens nutid eller samhälle. Det jag menar är att vara häxa, är mer som en fritidsyrke som intresse, men också mer som ett arbete som man utvecklar från våra förfädrar. För i tiden, så dömde man folk till att vara häxor på medeltiden. Man såg dom som ondska som att dom sammarbetade med djävulen. Men idag så är det en blandning av vilka reaktioner man har som man ser på dagens häxa. Men det var en skillnad från vikingatiden där man behandlade häxor som riktiga folk, till och med som läkare ibland. Häxor är inte onda, utan allt beror mer på en själv, kom i håg att även många kristna beklagar händelsen och det som hände.
I alla fall, att vara häxa är ingen art, utan yrke, presis som att vara helare, politiker, läkare, mycket mer.
#123 Nej, att vara häxa är inget yrke eller fritidsintresse. Ordet "häxa" förekom inte i vårt språk varken på järnåldern eller under medeltiden.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#126 Det är ett meningslöst påstående eftersom det inte avskärmar betydelsen från allt/alla andra som kan vara en person.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Vad en häxa är går jag inte in på nu, häxbegreppet beskriver Ganna bäst i sin artikel om just det.
Vad jag menade är att hur kan vi vara så trångsynta, vi som själva många gånger blivit ifrågasatta?
#128 Kan du länka till artikeln? Hade varit schysst.
#130 Tack så mycket!
Shadowone
Nu fattar jag ingenting. Vad ska du behöva be om ursäkt för? Du är en fin människa.
Om man tar sig tillbaka i historien till det alpina området där födelsevaggan finns för våra häxor och blåkullafärder och rensar bort det inkvisatorerna stoppade in för att få historierna kättiska och skönjer de gamla traditionerna som faktiskt fanns där innan, då lär man sig att både häxans och varulvens rötter är tätt sammanslingrade.
De som nu för tiden kallar sig häxor eller varulvar har sällan inget gemensamt alls med de gamla föreställningarna utan bygger på helt nya och moderna idéer påverkade av den kultur vi lever i nu.
Vampyren har väl också ett geografiskt samband, men är kanske inte lika gammal?
#135 Om man följer vampyrens rötter så hittar man en farlig död som går igen, tar sig hem och tar livskraften av de levande om den inte stoppas. Sådana farliga döda hittar man i de flesta kulturer fast under andra namn. Häxor och varulvar kan vara levande människor, även om det finns de som tillhör det andra sällskapet också förstås.
Ja, just det. Ett viktigt särskiljande, tackar ödmjukast!
Boken heter "Historia om de nordiska folken, Olaus Magnus 1555"
Tråkigt att folk hela tiden måste göra sig rolig på någon annans bekostnad. Tycker man skulle var mer öppen i sitt sinne, vi är ju snart i år 2014.
Anonym, om du orkar och vill får du gärna skicka ett PM till mig med. Är otroligt nyfiken på din historia :)
Danipoo va inte på Anonym, tycker hen är modig som vågar skriva om detta. Det spelar ingen roll om du inte tror på det, om hen är det låt hen vara den hen är.
Jag har provat på att förvandlas till en varulv, men det var inte roligt att gå igenom det. Jag blev väldigt blodtörstig och det kändes som att jag brann inuti. Och min ilska och frustration växte och växte för varje gång som jag blev blodtörstig. Jag har fått varulven som min beskyddare, och det verkade som att jag genomgick ett test för att veta hur det skulle kännas att förvandlas till en varulv. Och jag är glad att jag fick den som min beskyddare. Jag har många andra djur som jag har som skyddar mig från det onda. Och det är jag glad för.
Det är ingen beskyddare det är en förbannelse. Men du har rätt i att det brinner inom en!
Jag tycker att ni är väldigt otrevliga mot anonym jag har trott på nästan allt övernaturligt i hela mitt liv, men jag tycker att det är okej för andra att tro vad dom vill men håll det för er själva, min dotter som är fyra år frågade mig om vad ni skrivit jag berättade det och hon sade att det måste kännas hemskt Att gå i Anonym skor. Tänkte om någon skulle skriva samma till er hur skulle ni känna er efter det???
Låser tråden, nu vill vi inte ha fler varulvsdiskussioner på forumet tack! 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg